۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
چراغ آپارات سالن‌های نمایش سوسو می‌زند| خروج سینما از وضعیت رکود
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

چراغ آپارات سالن‌های نمایش سوسو می‌زند| خروج سینما از وضعیت رکود

مشهد- اقتصاد سینما در مشهد طی دو سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده تا جایی که بارها کرونا کرکره گیشه بلیت را پائین کشیده اما به نظر می‌رسد امسال بخت؛ کمی بیشتر با سینما داران همراه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: متأسفانه سال گذشته با توجه به‌شدت شیوع کرونا، اوضاع گیشه و استقبال از سینماها رضایت‌بخش نبود.

گرچه به نظر می‌رسید پاندمی کرونا، عادت سینما رفتن را از سر بسیاری از ایرانی‌ها انداخته اما از زمانی که روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفت، دوباره امیدها به بازگشت روزهای خوش سینما زنده شد و این روزها سیل مشتاقان حضور در سالن‌های نمایش بیشتر شده است.

به‌منظور آشنایی و واکاوی مشکلات سالن‌های نمایش و وضعیت اقتصادی حاکم با احمدرضا بهبهانی مدیر امور حوزه هنری سینمایی خراسان رضوی و مدیر سینما هویزه مشهد ساعتی به گفت‌وگو نشستیم.

* چند سالن سینما در مشهد داریم؟

در حال حاضر در مشهد ۷سینما شامل سینماهای هویزه، برفی،سیمرغ، ویلاژ توریست،آفریقا،آرمیتاژ و اطلس هستیم.

* سینما داران با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟

با توجه به آن‌که خوراک سینما، فیلم محسوب می‌شود تا هنگامی‌که فیلم باشد و اکران شود مشکلی نخواهد بود.

چراغ آپارات سالن‌های نمایش سوسو می‌زند| خروج سینما از وضعیت رکود

در حال حاضر با توجه به شروع ماه محرم فیلم‌های کمدی از چرخه اکران فعلاً حذف می‌شود. برای مثال سینما سیمرغ که ۱۰ روز اخیر را رسماً اعلام تعطیلی کرده است چون هزینه‌هایش تأمین نمی‌شود اما سایر سینما مشغول به کار و فروششان رادارند.

* وضعیت سالن‌های نمایش در حال حاضر چگونه است آیا سینما داران ضرر می‌دهند؟

در حال حاضر وضعیت سینما از دوران رکود شیوع کرونا خارج‌شده است. بعد از آن موج های بسیار سخت بیماری لذا روند واکسیناسیون و اکران چندین فیلم‌های خوب سبب شد سینما از وضعیت رکود خارج شود. همان‌گونه قبلاً هم ذکر کردم خوراک سینما فیلم است و در سالن سینما کار دیگری جز اکران نمی‌توان انجام داد.

* گرانی و افزایش قیمت بلیت چقدر بر روی تأمین درآمدهای سینما داران تأثیر داشته است و تا چه حد موجب ریزش مشتری شده است؟

خوشبختانه در حال حاضر وضعیت سینما به‌گونه‌ای است که هزینه سینما داران تأمین می‌شود.شاید برخی از سینماها با مشکل مواجه باشند اما اکثر قریب به‌اتفاق دچار مشکل نیستند.

به‌هرحال تورم و افزایش قیمت‌ها به‌طورقطع بر روی تأمین و نگهداری هزینه‌های سینما تأثیرگذار است و ازاین‌رو با افزایش قیمت بلیت مواجه ایم.سینما نیز از این قاعده مستثنا نیست و شاید در سبد خرید خانوارها کمتر جای بگیرد اما هنوز هم سینما دارای جایگاه خودش برای حضور افراد و دیدن فیلم در سینما را دارد.

برای مثال سه‌شنبه‌ها که بلیت نیمه‌بهاست، استقبال مردم بسیار از اکران فیلم‌ها خوب است. همچنین در روزهای پایانی هفته به خصوص پنج‌شنبه و جمعه نیز سینما بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان به این هنر قرارداد .

* آیا مشهد ظرفیت ایجاد سالن‌های جدید سینما را دارد یا خیر؟

ازآنجایی‌که برای بحث احداث سالن سینما ،میزان جمعیت یک منطقه ملاک می باشد و به‌طورقطع کارشناسی‌های لازم انجام می‌شود و ازاین‌رو به نظر من هنوز مشهد دارای ظرفیت سرمایه‌گذاری ایجاد سالن اکران فیلم و سینما را داراست، از طرفی به اعتقاد من باید بحث ایجاد رقابت نیز وجود داشته باشد و این‌که هرکسی بتواند ارائه خدمت بهتری را بدهد،به‌طورقطع در این زمینه موفق‌تر است .

چراغ آپارات سالن‌های نمایش سوسو می‌زند| خروج سینما از وضعیت رکود

در حال حاضر خوشبختانه همه سینماها دارای وضعیت نسبتاً قابل قبولی برای تأمین هزینه‌هایشان می‌باشند و می‌توانند فروش داشته باشند اما بخشی از آن اصل رقابت بین سینماها وجود دارد که فضای خوب و مناسبی را برای علاقمند ان به فیلم در سینما مهیا سازد مواردی مثل فضای مناسب تهویه ،صندلی های سالن، نوع بر خورد با علاقمندان و همچنین ارائه خدمات به مخاطب می تواند تاثیر گذار باشد .

* برای حل مشکلات فعالان این صنعت و بهبود اقتصاد فعالان این حوزه چه راهکار و یا پیشنهداتی دارید؟

به اعتقاد من نیاز به تبلیغات گسترده در شهر داریم . مانند صداسیما،شهرداری، بیلیوردهای شهری و .....همچنین متولیان فرهنگی مانند اداره ارشاد و کسانی که بیلبوردهای شهری در دست شان است و به نوعی متولی بحث هنر هستند باید فیلم های خوب را با تبلیغ خوب ارائیه کنند. همچنین سینمایی که فیلم را اکران می کند فیلم های خوب را با همین نرخ گذاری مناسب اکران سود تا مخاطب سینما را ترغیب کند.

حتی معتقدم در برخی موارد به بهانه های مختلف تخفیف هایی برای روزهایی چون روز خانواده یا روز دانشجو باید اعلام کرد و گاهی فیلم را با بلیت نیم بها و حتی رایگان اکران کرد تا بدین وسیله بتوان در جذب مخاطب تاثیر بیشتری گذاشت.

* افزایش نرخ بلیط ها و دوبرابر شدن آن آیا تاثیری در فروش گیشه داشته است؟

نرخ بلیت ها از ۲۵ شروع الی ۴۵ هزار تومان می باشد که سینمای مدرن ۴۵ و ممتاز۲۵ و بین مدرن و ممتاز نرخ بلیت ها به ۳۵ هزار تومان می رسد.

علاوه بر نیم بهاءبودن که قیمت بلیت را به 22هزار و ۵۰۰ تومان کاهش می دهد نرخ بلیت در برخی اوقات برای فیلم ها گاهی از نرخ شناور اعمال می شود. برای مثال فیلم«بدون قرار قبلی» طی روز نرخ آن متفاوت بودو مردم می توانستند، خودشان براساس قیمت سیانس مورد نظرشان را انتخاب کنند.

گاهی یک فیلم در سیانس صبح نرخ آن ۲۰ هزارتومان و ظهر ۲۵ هزارتومان و بعداز ظهر ۴۵ هزارتومان و شب نیز۲۲ و ۵۰۰ هزارتومان است.

چراغ آپارات سالن‌های نمایش سوسو می‌زند| خروج سینما از وضعیت رکود

* پاتوق های فرهنگی که در سینما هویزه برگزار می شود تا چه حدی می تواند به ارتقای فیلمسازی شهرمان موثر است؟

هرکسی دارای وظیفه ای است من به نوبه خودم به عنوان سینما دار وظیفه دارم کسانی را که در حوزه فرهنگی در شهرمان فعالیت می کنند، امکاناتم رادر اختیارشان قرار دهم. برای مثال یک سیانس درروز مشخصی راردراختیارشان قراردهم‌تا به اکران فیلم، نقدو بررسی بپردازند مانند برگزاری پاتوق های فیلم در شنبه ها که هرهفته درحال برگزاری است. اماساخت فیلم به بودجه های متولیان فرهنگی باز می گرددو من فقط،می توانم در حیطه علاقمندان و مخاطبان سینما با انجمن تهیه کنندگان برای برگزاری بزرگداشت هنرمندان این حوزه همکاری کنم . مثل بزرگداشت مرحوم مهدی صباغی یا حتی برای کسانی که در قید حیاتن مثل رضا صابری بزرگداشت گرفته شد .زیرا سرمایه ما فقط داشتن یک سالن است که آن رادر اختیارشان قرارمی دهیم.

* آیا پیشنهادی برای بهبود کیفیت فیلم ها دارید؟

امیدوارم متولیان فرهنگی بودجه هایی را برای ساخت فیلم دراختیارهنرمندان شهر قراردهد تا حداقل شاهد ساخت فیلم های خوبی طی سال در شهرمان باشیم.

به هرحال فیلم های با توجه به فضای معنوی مشهد با وجود بارگاه ملکوتی امام رضا ع و یا سوژه هایی که با شکست مواجه نشود می توان ساخت.

کد خبر: ۱۶۵٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha