۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
طرح الگوی کشت در روستاها اجرا می شود
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری:

طرح الگوی کشت در روستاها اجرا می شود

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت از برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم بحث اجرای طرح الگوی کشت در مناطق پرتنش آبی روستایی است.

به گزارش بازار، سیدامیر حسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه جهاد سازندگی در گام دوم انقلاب با گام اول آن کاملا متفاوت است، گفت: ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور داریم.

مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و دبیر شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی در نشستی خبری با عنوان «رویداد ملی همه با هم» اظهارداشت: جهاد سازندگی که در گام دوم انقلاب قرار است شکل بگیرد، تفاوت‌هایی نسبت به گام اول دارد، چرا که ما در ابتدای انقلاب در حوزه زیرساخت‌های روستایی از جمله آب و راه به شدت دچار مشکل بودیم و اولویت در آن زمان با حوزه زیرساخت‌ها بود اما در حال حاضر در این حوزه وضعیت مطلوبی داریم.

وی گفت : به طوری که در حوزه برق روستایی ۹۵ درصد، گاز روستایی ۹۲ درصد، در حوزه آب و شبکه‌های آبی ۸۵ درصد و در حوزه راه بیش از ۷۸ درصد روستاها تحت پوشش قرار دارند، ضمن اینکه در ۵۵ درصد روستاها نیز طرح هادی اجرا شده است.

مدنی ادامه داد: آنچه که باعث مهاجرت مردم از روستاها به شهرها و حاشیه شهرها شده است مختصاتی است که در گام دوم باید به آن توجه شود. به عبارتی ما در گام دوم باید ببینیم که تاکنون چه کاری انجام داده‌ایم و در حال حاضر با چه چیزی مواجه هستیم که همین موضوع نقشه راه را تدوین می‌کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در شورای عالی جهاد سازندگی در چهار بخش قرار است مأموریت‌ها اجرایی شود، گفت: بخش اول لایه سیاستگذاری است که این سیاست‌ها تا سطح برنامه پایین می‌آید.

وی بخش دوم را هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادها عنوان کرد و گفت: به طور مثال در حال حاضر به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها در حوزه حمل و نقل روستایی با مشکلاتی مواجه هستیم، به طوری که آخرین تورم ماهیانه روستایی و ۲.۵ درصد بالاتر از تورم شهری است که یکی از عمده ترین دلایل آن بحث حمل و نقلی است که به روستاها تحمیل شده است.

این مقام مسئول بخش سوم این مأموریت‌ها را انسجام و هماهنگی بین مردمی و بخش چهارم آن را نیز گفتمان سازی عنوان کرد و گفت: ما در حوزه گفتمان جهادی به شدت دچار مشکل هستیم به طوری که بسیاری از اقدامات انجام شده در این حوزه به درستی تبیین نشده است.

مدنی افزود : بر این مبنا قرار است شورای عالی جهاد سازندگی تشکیل شود که این مدل شورا تاکنون در کشور وجود نداشته و ۱۷ دستگاه در آن عضویت دارند که هفت دستگاه نیز دولتی نیستند.

به گفته وی، ارتش، نیروی انتظامی، سپاه، هلال احمر و بنیاد مسکن در این شورا حضور دارند، همچنین برخی از وزارتخانه‌های دولتی و هفت نفر نماینده گروه‌های مردمی نیز در این شورا عضو هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همچنیین با اشاره به اینکه در حوزه محرومیت زدایی به ویژه در بخش زیرساخت‌های کشور کارهای بسیار خوبی انجام شده اما متأسفانه اطلاعاتی در این حوزه وجود ندارد، گفت: در حوزه شبکه برق بین ۱۵ تا ۲۰ درصد فرسودگی وجود دارد. همچنین با ۲۵ درصد تنش آبی مواجه هستیم به عبارتی ۱۰ هزار روستای کشور با این تنش مواجهند و این مسئله نشان دهنده آن است که این کارها روی زمین مانده و باید پیگیری شود.

مدنی با اشاره به ابلاغیه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی در بهمن ماه سال گذشته اضافه کرد: باید ببینیم که در حوزه بهره وری بخش کشاورزی، استفاده از منابع آبی و استفاده از دانش بنیان‌ها در مناطق روستایی چه کارهایی انجام شده است. آیا با تمام اقداماتی که صورت گرفته، مردم در این مناطق احساس رفع محرومیت می‌کنند؟

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه از ۹۰ هزار نقطه آبادی در کشور ۶۲ هزار آبادی دارای سکنه داریم، گفت: بسیاری از برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها در کشور برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار است و از این ۶۲ هزار آبادی، ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار داریم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه شهرها گفت: یکی از این دلایل مباحث اقتصادی است که اقتصاد نیز چند وجه دارد. به عنوان مثال در حوزه اقتصاد کلان می‌توان به بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی اشاره کرد و یا سیاست‌هایی که در حوزه کشاورزی وضع می‌شود.

مدنی با اشاره به اینکه متأسفانه ما اقتصاد روستا را به اقتصاد کشاورزی که آب بر هم هست گره زدیم، افزود: این در حالی است که عملاً نیمی از کشور ما در مناطق خشک قرار گرفته و ما می‌توانستیم در برخی از نقاط کشور که در حوزه‌های معدنی و صنایع دستی ظرفیت دارند به جای کشاورزی سرمایه گذاری کنیم.

وی دلیل دیگر مهاجرت روستاییان را مباحث فرهنگی عنوان کرد و گفت: متأسفانه در شبکه‌های تلویزیون و صدا و سیما به این مسئله توجه نشده و شأن و منزلتی که شایسته روستاییان است برای آنان در نظر گرفته نمی‌شود. همچنین مباحث مدیریتی و خدماتی و اشکالاتی که در این حوزه وجود دارد از دیگر دلایل مهاجرت روستاییان است چرا که این مسئله کلافگی زیادی را برای آنان بوجود آورده است.

مدنی با شاره به اینکه طرح هادی مشکلات جدی دارد گفت: این طرح باید ده ساله بازنگری شود اما گاهی طی ۵ سال به واسطه زاد و ولدهایی که صورت می‌گیرد روستا پر می‌شود و خانوار مجبور به ترک آن منطقه هستند. به همین دلیل رئیس جمهور نیز تاکید زیادی بر اصلاح طرح هادی دارد.

وی با اشاره به اینکه خدمات زیرساختی در روستاها نیز باید تسهیل شود گفت: به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل مشکلات زیادی وجود دارد که از جمله دلایل مهاجرت روستاییان است.

مدنی با بیان اینکه ۲۴ مصوبه شورای عالی جهاد سازندگی تصویب شده است، افزود: این موارد به دفتر ریاست جمهور اعلام و توسط ایشان ابلاغ می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تنش آبی، افزایش هزینه‌های تولید، عدم وجود بازارهای ثابت صادراتی و مواردی از این قبیل بسیاری از واحدهای تولیدی کشاورزی را در معرض ورشکستگی قرار داده و کشاورزان زیادی در حال خروج از چرخه تولید هستند در اجرای گام دوم جهاد سازندگی چه برنامه‌ای برای این مسئله دارید، گفت: ۴ مورد از مصوبه‌های شورا در حوزه کشاورزی است که یک بخش ناظر به افزایش بهره وری است که باید حتماً دنبال شود.

مدنی توضیح داد که این موضوع به نظام نوآوری گره می‌خورد و از منابعی که بانک مرکزی متعهد شده تأمین کند ۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های نوآورانه در روستاها اجرا می‌شود که این مبلغ به صورت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در حوزه خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز در جلسات بعدی شورا با نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه بحث و گفتگو می‌شود، افزود: از دیگر برنامه‌هایی که در این حوزه دنبال می‌کنیم بحث اجرای طرح الگوی کشت در مناطق پرتنش آبی روستایی است.

کد خبر: ۱۶۵٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha