۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
راه اندازی مرکز آزمون جاده ای، راهکاری برای افزایش کیفیت خودرو

راه اندازی مرکز آزمون جاده ای، راهکاری برای افزایش کیفیت خودرو

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل در چرخه طراحی خودرو، آزمون یکپارچه خودروست که برای ایجاد و راه اندازی آن نیاز به سرمایه گذاری است.

به گزارش بازار، مهدی انگورج با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل در چرخه طراحی خودرو، آزمون یکپارچه خودروست، افزود: با امتحان قطعات به تنهایی نمی‌توانیم به عملکرد صحیح خودرو مطمین شویم؛ ضمن اینکه در صنعت خودروسازی، خودرو به عنوان یک سیستم یکپارچه آزمایش می‌شود که در این آزمایش‌ها نیاز به مراکز آزمون جاده‌ای است.

وی گفت: مراکز آزمون جاده ای، بیشتر در طراحی، تولید، بررسی‌های جاده ای، بررسی رعایت الزامات قانونی مثل استانداردها و در به کارگیری فناوری‌های مدرن در خودرو کاربرد دارد.

انگورج اضافه کرد: مراکز آزمون جاده ای، با انجام آزمایش‌های متعدد در خصوص انطباق خودرو با اجزای استاندارد و با پیدا کردن ضعف‌ها و کمک به حل آن‌ها همچنین بررسی عملکرد خودرو در جاده‌ها در شرایط ویژه محیطی، به خودروسازها کمک می‌کنند تا خودرو با کیفیت به بازار عرضه شود.

وی گفت: مراکز آزمون جاده‌ای خودرو، کاربردهای دیگری مانند آموزش رانندگی، آزمایش روی انواع لاستیک خودرو، مقایسه خودروهای مشابه با یکدیگر یا کمک به ارتقا سیستم‌های به کار رفته در خودروها دارد.

به گفته مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، مجموع آزمایش‌هایی که روی خودرو در مراکز آزمون جاده‌ای انجام می‌شود شامل ۳ گروه آزمایش‌های جاده ای، استاتیک و نرم افزاری می‌شود.

انگورج افزود: در آزمایش جاده‌ای خودرو باید در شرایط مختلف مثل شیب، خیس بودن جاده، صافی و … به صورت امتحانی قرار گیرد؛ این شرایط می‌تواند شامل محیط بسیار سرد، گرم یا مه‌آلود باشد و در نتیجه خودرو و اجزای آن کاملا تحت کنترل همه اطلاعات از طریق سنسورهایی که در محیط نصب شده و می‌تواند از طریق برج دیدبانی تجزیه و تحلیل شود.

وی ادامه داد: در زمینه شکوفایی خودرو به ایجاد مراکز آزمون جاده‌ای نیاز داریم تا دانش و فناوری را افزایش دهیم، مصرف انرژی و آلودگی محیطی را کم و از همه مهمتر کیفیت قطعات و سیستم تولید را برررسی کنیم تا بتوانیم آن‌ها را بهبود دهیم.

انگورج گفت: هم اکنون مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی تایید صلاحیت شده و مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات برای آزمایش قطعات و سیستم خودرو در کشور داریم، اما در خصوص آزمون‌های عملکردی خودرو به صورت یکپارچه با توجه به تلاشی که از سال‌های دور تاکنون انجام شده اقدام موثری صورت نگرفته و مراکزی که بتواند آزمون دینامیکی، دوام، آسایش سرنشین، تصادفات و برخورد عملکرد را انجام دهد، نداریم.

وی افزود: از آنجایی که امروزه سوانح رانندگی به یکی از مخاطرات زندگی بشر تبدیل شده نیاز است مراکز ایمنی به صورت یکپارچه و به منظور بررسی انطباق استانداردها، اجرای برنامه‌های افزایش ایمنی و بهبود کیفیت خودروهای تولیدی راه اندازی شود و این موضوع همواره مورد مطالبه و پیگیری سازمان استاندارد است.

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، گفت: برای ایجاد و راه اندازی مراکز آزمون جاده‌ای خودرو به امکانات مالی فراوانی نیاز است و سازمان استاندارد به عنوان یک طرح به لزوم آن تاکید می‌کند.

کد خبر: ۱۶۵٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha