۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
دولت به عوارض فروش زعفران آب بست
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دولت به عوارض فروش زعفران آب بست

مشهد- میری نائب رئیس شورای ملی زعفران به بازار گفت: با تعلق نیم درصد عوارض آب مجازی به قیمت‌های سربار این محصول افزوده‌شده است.

غلامرضا میری در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: در حالی نیم درصد عوارض آب مجازی به زعفران تعلق‌گرفته است که این محصول به‌هیچ‌وجه آب بری ندارد.

وی با اشاره به این موضوع که با توجه به مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی به محصولات کشاورزی، هیچ‌گونه عوارضی تعلق نمی‌گیرد اما در حال حاضر به محصول زعفران عوارض آب مجازی تعلق‌گرفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ادامه داد: یعنی زعفران در طول سال چهار الی پنج بار نیاز به آبیاری دارد که اولین آبیاری آن در نیمه مهرماه است و پس‌ازآن در پاییز و زمستان با توجه به وضعیت جوی آب‌وهوا از آب باران استفاده خواهد کرد. بنابراین نیازی به آب ندارد.

وی در خصوص موانع و مشکلاتی که هزینه‌های تجارت و صادرات این محصول را افزایش می‌دهد به ما گفت: زعفران با مبلغ ١٣٠٠ دلار صادر می‌شود اما با توجه به نرخ پایه گمرک که ١۶٠٠ دلار است لذا صادرکننده باید به دولت ١۶٠٠ دلار پرداخت کند، یعنی باید ٣٠٠ دلار از بازار آزاد تهیه و به دولت پرداخت شود که این اتفاق باعث ضرر صادرکننده خواهد شد.

میری بابیان اینکه به‌طورکلی با توجه به موارد ذکرشده هر کیلو زعفران ١۴ میلیون و ١۶٠ هزار تومان هزینه سربار دارد و هنگامی این هزینه سربار به قیمت زعفرانی که خود در یک بازه زمانی ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است ،اضافه می‌شود افزود: این موارد موجب می‌شود تا فروش در بازارهای جهانی دچار مشکل شود، چراکه این میزان از افزایش قیمت در کشورهای هدف، صادرات قابل‌پذیرش نیست.

نائب رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: طبیعی است در این حالت و باوجوداین هزینه‌های سربار صادرات کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر: ۱۶۵٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha