نجات صنعت مرغ‌داری مستلزم تامین سرمایه، خرید تضمینی و صادرات مقعطی است
رئیس اتاق بازرگانی اراک:

نجات صنعت مرغ‌داری مستلزم تامین سرمایه، خرید تضمینی و صادرات مقعطی است

رئیس اتاق اراک از شرایط غیرمنطقی حاکم بر صنعت مرغ‌داری انتقاد کرد و برای حل مشکلات، خرید تضمینی، امکان صادرات مقطعی و تامین نقدینگی برای تولید را پیشنهاد داد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ که مدتی است با حذف ارز ترجیحی و افزایش بهای نهاده‌ها دچار اختلال شده به تامین سرمایه در گردش تولید، خرید تضمینی و صادرات مقعطی نیاز دارد. به اعتقاد رئیس اتاق اراک دولت با سیاست‌های حمایتی از چرخه تولید و مصرف‌کننده می‌تواند چالش ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش چند برابری قیمت‌ها را مدیریت کند.

ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک که از فعالان صنعت مرغ‌داری است از شرایط غیرمنطقی حاکم بر روند تامین نهاده‌های دامی و افزایش ۶ برابری قیمت‌ها انتقاد کرد و گفت: در پی حذف ارز ترجیحی، تامین نقدنیگی مرغ‌داران و دام‌داران سخت شد و متاسفانه علی‌رغم وعده دولت، بانک‌ها هم نتوانستند پاسخگوی ارائه تسهیلات لازم به تولید باشند. از طرفی واردکنندگان نیز به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین نهاده‌ها به سرمایه در گردش بیشتری احتیاج پیدا کردند.

این فعال اقتصادی در ادامه به روند تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ اشاره و تصریح کرد: در کشور به ۱۰ میلیون مرغ مادر شش ماهه تا پای کشتار نیاز داریم تا جوجه موردنیاز واحدهای گوشتی، تامین شود، یعنی عده‌ای از مرغ‌ها باید شش ماه و عده‌ای پیر و روانه کشتارگاه شوند. در حال حاضر هر جوجه گوشتی، ۱۵ هزار تومان برای واحدهای مرغ مادر هزینه دارد؛ اما این واحدها محصول خود را به قیمت هزار تا دو هزار تومان می‌فروشند که ضرر سنیگنی را به تولید تحمیل می‌کند و موجب می‌شود به تدریج پایه تولید گوشت مرغ که مرغ مادر است از چرخه تولید خارج شود و حذف یکی از مرغ‌های مادر به معنای عدم تولید ۱۵۰ جوجه گوشتی و ۳۰۰ کیلو گوشت مرغ است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: روند تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ نطفه دار باید مانند یک سیستم دنبال شود و اختلال در یک بخش آن یعنی یک مشکل جدی در امنیت غذایی کشور؛ اگر برای مرغ مادر جوجه‌ریزی نشود با خلاء ۱۳ ماهه برای جبران آن مواجه می‌شویم و اگر هر مرغ مادر موردنیاز حذف شود و امروز تصمیم بگیریم واحد مرغداری را قرنطینه و سپس به جای آن در واحد مرغ مادر به جوجه‌ریزی اقدام کنیم ۱۳ ماه دیگر گوشت جوجه گوشتی نتاج آن به بازار عرضه خواهد شد.

بیکی نیاز کشور به گوشت مرغ را سالانه بالغ بر ۲ و نیم میلیون تن برآورد کرد و گفت: هر گله مرغ مادری که حذف و جایگزین نشود ۱۳ ماه خلا را در عرضه کوشت مرغ ایجاد می‌کند. البته علاوه بر مشکلاتی که در روند تولید وجود دارد باید به قیمت مرغ، افزایش آن و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نیز اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد: اگر تولید هم در بهترین شرایط خود اتفاق افتد؛ اما مصرف‌کننده قدرت خرید نداشته باشد، محصول روی دست تولیدکننده می‌ماند و تنها راه‌حل، خرید تضمینی محصول توسط دولت و تامین ذخیره استراتژیک است. از سوی دیگر باید صادرات گوشت مرغ و تخم‌مرغ نطفه‌دار هم به صورت مقطعی آزاد شود تا صنعت دچار مشکل نشود.

رئیس اتاق اراک به مشکلات به وجودآمده برای تامین نقدینگی تولید و نبود قدرت خرید در انتهای زنجیره تولید اشاره و تاکید کرد: برای حفظ امنیت غذایی و مقابله با ضرر تولیدکنندگان باید خرید تضمینی اتفاق افتد. در غیر این صورت نیمی از ظرفیت تولید متوقف می‌شود. حمایت از زنجیره تولید و مصرف‌ باید هماهنگ اتفاق افتد. در این بین شاید یکی از راهکارها، استفاده از کالابرگ باشد.

کد خبر: ۱۶۵٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha