۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
رشد ۸۰ درصدی قیمت موبایل / گوشی 120 دلاری در بازار ایران ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد
دردسرهای اپلیکیشین شاد برای والدین ادامه دارد

رشد ۸۰ درصدی قیمت موبایل / گوشی 120 دلاری در بازار ایران ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد

قیمت ها در بازار موبایل بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال گوشی سامسونگ مدل A۱۰S‌ که در بازارهای جهانی حدود ۱۲۰ دلار قیمت دارد این روزها در بازار ایران به قیمت حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که این محصول در روزهای پایانی اسفند حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورده بود.

خبرگزاری بازار - قیمت گوشی در بازار موبایل نجومی‌شد. فروشندگان بازار علاالدین ‌می‌گویند که آموزش دانش آموزان از طریق اپلیکیشن شاد(شبکه آموزش دانش آموزی) ‌ تقاضای خرید موبایل‌ را چند برابر کرده است. حالا درست در شرایطی که بحران کرونا، توان معیشتی خانوار به شدت کاهش داده، خانواده‌های ایرانی ناچارند چند برابر قیمت جهانی برای خرید گوشی تلفن همراه هزینه کنند. آنگونه که فرزاد یزدیان کاشانی کارشناس ارشد صنایع مخابراتی و فعال بازار به خبرگزاری بازار می‌گوید: به عنوان مثال گوشی سامسونگ مدل A۱۰S‌ که در بازارهای جهانی حدود ۱۲۰ دلار قیمت دارد این روزها در بازار ایران به قیمت حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که این محصول در روزهای پایانی اسفند حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورده بود. به گفته او، کاهش عرضه‌ در بازار جهانی و افزایش قیمت دلار هم در گرانی‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است.

 بی برنامگی در روند واردات کالا از دیگر دلایلی است که به گفته فعالان بازار، ‌ قیمت موبایل در ایران را چند برابر کرده است. آیدین آرام عضو سابق اتحادیه وارد کنندگان موبایل هم در اینباره به بازار می‌گوید: در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه گوشی موبایل در گمرکات کشور دپو شده اما به دلیل بی برنامگی بانک مرکزی در تخصیص ارز امکان ورود آن به کشور وجود ندارد. به گفته او، ثبت و سفارش این گوشی‌ها قبل ازعید انجام شده بود اما تخصیص ارز آن به دلیل هم زمانی با ویروس کرونا و تعطیلی کشور، صورت نگرفت و عملا مهلت ۳۰ روزه که برای این کار وجود داشت پایان یافت. حالا هم بانک مرکزی زیر بار تمدید مهلت تخصیص ارز ن‌می‌رود و هیچ پاسخ مشخصی را در این خصوص به واردکنندگان گوشی موبایل ن‌می‌دهد.

ویروس کرونا و بحران عرضه در جهان

شیوع کرونا خط تولید بسیاری از گوشی‌های موبایل در دنیا را تعطیل کرد. بسیاری از کارخانه‌های چینی تعطیل شده‌اند، کارگران سرگردانند و از اپل گرفته تا آمازون و تسلا با روزهای متفاوتی را تجربه کردند. ‌ کار به جایی رسید که شرکت فاکسکان، سازنده گوشی تلفن‌های آی‌فون اپل در اقدامی‌غیر عادی، شروع به تولید ماسک پزشکی کرد. بر اساس گزارش‌ مؤسسه استراتژی آنالیتیکس در ماه فوریه تنها ۶۱.۸ میلیون واحد گوشی روانه بازارهای جهانی شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد کاهش نشان داده است.

یزدیان کاشانی فعال حوزه ICT که یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت موبایل در بازار کشور را کاهش تولید ‌می‌داند، گفت: بخش زیادی از تولید جهانی گوشی‌های تلفن همراه در کشور چین صورت ‌می‌گیرد که شیوع ویروس کرونا آن را تحت تاثیر قرار داده است.

او ادامه داد : حتی شرکت اپل که یک برند آمریکایی محسوب ‌می‌شود، بخش عمده ای از تولیدات خود را در کشوری که مبدا ویروس کرونا بود، انجام ‌می‌دهد.

در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه گوشی موبایل در گمرکات کشور دپو شده اما به دلیل بی برنامگی بانک مرکزی در تخصیص ارز امکان ورود آن به کشور وجود ندارد.

گرانی دلار باز هم کار دست بازار موبایل داد

اما افزایش قیمت دلار از دیگر دلایل آشفتگی این روزها بازار موبایل است. بررسی قیمت‌ها نشان ‌می‌دهد که‌ قیمت دلار سال را با قیمت نزدیک به ۱۴ هزار تومان به پایان رسانده که در نخستین روزهای کاری امسال‌ نزدیک بین ۱۵ هزار و ۸۰۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت خورده بود.‌ یزدیان کاشانی‌ معتقد است : این افزایش نرخ ارز به خودی خود ۲۰ درصد قیمت موبایل را افزایش می‌دهد.

دردسرهای اپلیکشین شاد برای بازار موبایل

به نظر ‌می‌رسد که دردسرهای اپلیکشین شاد برای والدین دانش آموزان تمامی‌ندارد. در حالی که وزیر آموزش پرورش در روزهای نخست رونمایی از این اپ سطح دسترسی دانش آموزان به گوشی موبایل را حدود ۶۹ درصد اعلام کرده بود، اما حال و هوای این روزهای بازار موبایل از واقعیت دیگری حکایت می‌کند. پاساژهای علاالدین دیگر جای سوزن انداز نیست. گوش تا گوش بازار پر شده‌ از والدینی که مغازه‌های پاساژ را برای پیدا کردن یک گوشی ارزان قیمت زیر و رو ‌می‌کنند. اپلیکشنی که تنها روی نسخ اندروید البته آن ورژن‌های بالای ۵ قابلیت اجرایی شدن را دارند، هرینه‌های سنگینی را روی دست خانواده‌ها گذاشته است.

یزدیان کاشانی که معتقد است بهتر بود آموزش پرورش برای آموزش دانش آموزان از همان امکانات قبلی‌ استفاده ‌می‌کرد، گفت: تقاضا در بازار به قدری بالا رفته که گوشی که در روزهای پایانی اسفند به قیمت‌ حدود یک میلیون ۹۵۰ هزار تومان فروخته ‌می‌شد، حالا دست کم ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان خرج روی دست مشتریان خود ‌می‌گذارد.

قیمت‌ها  برندهای گران قیمتی همچون آیفون یا برخی از مدل‌های سامسونگ که بالای 5 میلیون تومان قیمت دارد، تغییر زیادی نکرده در حالیکه گوشی های که رنج قیمتی بین یک تا سه میلیون را دارند ،  در بازار نایاب شده است.

پادشاهی هوآووی در بازار

یزدیان کاشانی‌ با بیان اینکه گوشی‌های ارزان قیمت این روزها در بازار نایاب شده است، ادامه داد:‌ قیمت‌ها در برندهای گران قیمتی همچون آیفون یا مدل‌های بالای سامسونگ تغییر زیادی نکرده است. اما در گوشی‌های با رنج قیمتی پایین رده و میان رده اوضاع به قدری بد شده که حتی برندهای هواوی که پیش از این مشتری برای آنها وجود نداشت، حالا پادشاه بازار شده است.

دپوی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار گوشی موبایل در گمرکات

«یک دستگاه افزایش تقاضا ایجاد ‌می‌کند؛ دستگاه دیگر جلو عرضه را ‌می‌گیرد». این شرح حال این روزهای بازار موبایل است که‌ یکی از اعضای سابق اتحادیه وارد کنندگان موبایل به آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار گوشی در گمرکات کشور دپو شده اما به دلیل بی برنامگی امکان ترخیص آن وجود ندارد.‌  آیدین آرام با بیان اینکه ثبت و سفارش این گوشی‌ در روزهای پایانی اسفند برای تنظیم بازار صورت گرفته است، ادامه داد: تخصیص ارز این محموله‌ها به دلیل تعطیلی بخش‌های دولتی صورت نگرفته و حالا هم بانک مرکزی مدعی است که مدت زمان ۳۰ روزه اختصاص ارز به آنها به اتمام رسیده است. این در حالی است تعطیلی دولت و نهادهای دولتی به دلیل همه گیری این بیماری موجب شده که فرصت قانونی واردکنندگان به اتمام برسد.

او که معتقد است به دلیل سنگ اندازی‌های نهادهای متولی واردات و بانک مرکزی در تخصیص ارز، بازار با کمبود شدید کالا مواجه است، ادامه داد: نگاهی به سایت‌های خرید اینترنتی به خوبی وضعیت موجود در بازار را نشان ‌می‌دهد. ‌به عنوان مثال در سایت دیجی کالا تنها ۱۰ درصد از برندها موجودی دارند که آن هم مربوط به گوشی‌های با قیمت‌های بالای ۴ میلیون تومان است.

کد خبر: ۱۶٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha