۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
آشنایی با بانوی فولادی خراسان رضوی| «خودکفایی» ترمز تحریم را می‌کشد
در گفت‌وگو با بازار دنبال شد؛

آشنایی با بانوی فولادی خراسان رضوی| «خودکفایی» ترمز تحریم را می‌کشد

مشهد- اگرچه در تصور عام بانوان با محدودیت روبرو هستند اما سوژه گزارش ما با راه‌اندازی هفت شرکت در راستای بومی‌سازی صنعت فولاد گام‌های مؤثری برداشته و لقب بانوی فولادی گرفته است.

بازار-گروه استان‌ها: گروه صنعتی امید نور در سال ١٣٨٩ توسط فاطمه علمداری بانوی کارآفرین در صنعت فولاد باهدف استفاده بهینه و کاربردی از توان فنی و توسعه بین‌المللی دانش مهندسی متخصصان داخلی بنیان گزاری شد تا در جهت بومی‌سازی صنعت فولاد ایران، گامی مؤثر بردارد.

این گروه صنعتی با نقش‌آفرینی در توسعه اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی با محوریت تولید بر مبنای نوآوری و فناوری اقدام به صدور دانش صنعت فولاد و سایر صنایع وابسته کرده است و با پشتوانه‌ای اقتصادی در راستای تقویت امور فرهنگی، خیریه و عام‌المنفعه نیز اقدامات زیادی انجام داده است.

در همین راستا باخانم «فاطمه علمداری» مؤسس و مدیر گروه صنعتی اجتماعی فرهنگی امید نور و کارآفرین در حوزه صنعت فولاد کشور ساعتی را به بحث و گفت‌وگو نشستیم تا با رمز موفقیت و تلاش‌هایی که این بانوی کارآفرین در این صنعت به کار گرفته است آشنا شویم.

* لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید

فاطمه علمداری هستم، متولد سال ١٣۵٧ دارای مدرک کارشناسی الکترونیک ، کارشناسی ارشد اخلاق و DBA مدیریت کسب‌وکار

* فعالیت در حوزه صنعت را از چه زمانی آغاز کردید؟

من در سن بیست‌سالگی وارد محیط کار شدم و در شروع در شرکتی خدماتی مربوط به مدارک و مستندات راهنمایی و رانندگی مشغول به کار بودم سپس وارد حوزه تجارت و بعد در اثر تحولات درونی وارد عرصه صنعت نیز شدم .

* در حال حاضر در چه سمتی فعالیت دارید؟

بنده مؤسس و مدیر گروه صنعتی اجتماعی فرهنگی امید نور هستم و در حال حاضر مدیریت گروه صنعتی را به عهده‌دارم که این گروه صنعتی شامل پنج واحد صنعتی و شرکت‌های طراحی، مهندسی، معدنی و بازرگانی است.

آشنایی با بانوی فولادی خراسان رضوی| «خودکفایی» ترمز تحریم را می‌کشد

* شما شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی بسیاری را ظاهراً ایجاد کردید در حال حاضر این واحدهای تولیدی به چه عددی رسیده است؟

در این راستا شرکت گروه صنعتی تولیدی نوین فولاد قائم امید نور، شرکت بین‌المللی مهندسی و توسعه امید نور، شرکت بین‌المللی مهندسی و ساخت امید نور موعود، شرکت گروه بین‌المللی بازرگانی معدنی معرفت موعود، شرکت بین‌المللی مهندسی و ساخت عروج نور میعاد، شرکت توسعه فناوری فولاد نور قائم، شرکت صنایع قطعات خودرویی بهین امید نور و در کنار فعالیت‌های صنعتی کارگروه فرهنگی_اجتماعی امید نور مهدی و هم‌چنین موسسه خیریه امید نور مهدی منجی را راه‌اندازی کردیم.

* واحدهای تولیدی شما چه محصولی را تولید می‌کند؟

ما واحدهای بسیاری را در حوزه تولید راه‌اندازی کردیم که واحد طراحی و مهندسی یکی از حوزه‌های فعالیت ما در این صنعت است.

این واحد با بهره‌مندی از مهندسین مجرب و صاحب‌نام در صنایع کشور و همچنین با به‌کارگیری نرم‌افزارهای مهندسی به‌روز شده در جهت بومی‌سازی طراحی ، آنالیز، شبیه‌سازی و صحه‌گذاری زنجیره فولاد کشور و صنایع وابسته پیشرو است .

طراحی،آنالیز و شبیه‌سازی توأمان انواع ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات صنایع نفت و پتروشیمی گاز ، فولاد و غیره که تاکنون در کشور میسر نشده بود ،توسط این واحد بالنده به مرحله ساخت و اجرا درآمده است.

* آیا در عرصه جهانی به دستاورد جدیدی دست پیدا کردید؟

این واحد دارای ابداعات و نوآوری‌های نوین و ثبت‌شده در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است و نیروهای جوان و نخبه در پیشبرد اهداف والای مجموعه ، میدان‌دار و سرآمد هستند .

از دیگر افتخارات این واحد می‌توان به ثبت روش قائم در طراحی و اجرای خط تولید آهن اسفنجی فولاد در سازمان جهانی یونسکو اشاره کرد .

* شرکت شما ظاهراً در حوزه تولید قطعات خودرو نیز فعالیت دارد؟

بله واحد لنت سازی بانام بهین امید نور واقع در شهرستان چناران حدود دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

با توجه به این‌که در صنعت فولاد مشغولیت داشتم به این دلیل وارد این عرصه شدم که عمر لنت‌هایی که برای ماشین‌های شرکت تهیه می‌کردیم دو الی سه روز گاها بود و به طور کلی کیفیت مطلوب را نداشت .

من با این انگیزه وارد این حوزه شدم که تولید ایرانی با کیفیت داشته باشم، با شرط این که در صورت عدم کیفیت ، محصول مرجوع شود .

* آیا محصول تولیدی شما با نمونه های خارجی قابلیت رقابت دارد؟

محصول این واحد محصولی کیفی قابل رقابت می باشد و تا کنون تولید آن بسیار رضایت بخش بوده است.لنت ترمز یکی از قطعات مصرفی در خودرو با درجه ایمنی Grade A یا فوق ایمنی است که این درجه ایمنی نشان از اهمیت فوق‌العاده‌ این قطعه به ظاهر ساده دارد .

در ترمز گیری های شدید و در مواقع حساس که بحث ایمنی جان سرنشینان خودرو و خسارات مالی سنگین مطرح است اهمیت لنت ترمز بیشتر مشخص می شود.لنت ترمز به عنوان یکی از قطعات فوق حفاظتی خودرو محسوب می گردد که در ساخت و همچنین به عنوان قطعات مصرفی در دوره بهره برداری از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

لنت ترمز، مصرف قابل توجهی هم در بازار داخل و هم برای صادرات دارد و در بازار های جهانی به خصوص منطقه خاور میانه دارای تقاضا خوبی است.

* این واحد برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است؟

در این واحد صنعتی ١۶ نفر به طور مستقیم مشغول به فعالیت می باشند .البته این واحد صنعتی در حال توسعه می باشد و قابلیت تولید در سه شیفت را دارد که در آن صورت برای افراد بیشتری ایجاد اشتغالزایی خواهد داشت .

آشنایی با بانوی فولادی خراسان رضوی| «خودکفایی» ترمز تحریم را می‌کشد

برنامه ای که در حال اجرا شدن است اضافه سازی خط تولیدی مربوط به لوازم جانبی از جمله کفشک ها و صفحات فلزی است تا سبد محصول ما کامل تر شود.

* اشاره ای به بومی سازی ماشین آلات صنعتی کردید در این رابطه چه اقدامی انجام دادید؟

واحد ماشین سازی با نام «امید نور موعود» واقع درچناران این واحد در زمینه تولید ماشین آلات صنایع فولادی فعالیت می کند. یکی از مأموریت هایی که این واحد ماشین سازی دارد این است که ماشین آلات صنعتی که عموما در صنعت فولاد استفاده می شوند را بومی سازی می کند . این بومی سازی از طریق مهندسی معکوس و ساخت داخلی انجام می شود تا بتوانیم بسیاری از تجهیزاتی که در خارج از کشور تولید می شود را خود به تولید برسانیم که خوشبختانه تا کنون با این روش تجهیزات بسیاری را تولید کرده ایم.

فعالیت دیگری که در این مجموعه انجام می شود، ماشین آلاتی هستند که برای اولین بار از طریق اختراع ساخته شدند. این ماشین آلات مشابه خارجی دارند اما نمونه ماشین های ساخته شده در واحد ما در دنیا منحصر به فرد است.

برای مثال می توان به بلوئر های سانتریفیوژ، غبارگیر هایی که به صورت خشک و بدون کیسه کار می کنند و شیر های صنعتی که دو طرفه هستند اشاره کرد .

یکی دیگر از فعالیت های این مجموعه پیمان کاری واحد های صنعتی است یعنی این مجموعه قابلیت، توانمندی و دانش این را دارد که صفر تا صد یک کارخانه فولاد را بسازد و به بهره‌برداری برساند که البته تا کنون موفق به ساخت چند کارخانه بزرگ بصورت Epc ( مهندسی ، ساخت و اجرا ) در قالب پیمان کاری شده ایم.

باید اذعان کنم ما واحد های خود را نیز به واسطه توان داخلی درون سازمانی از طریق همین شرکت انجام داده ایم.

* در این حوزه به چه موفقیت هایی دست یافتید؟

یکی دیگر از دستاوردهایی که ما در این قسمت داشته ایم، این است که این مجموعه صاحب دانش فنی انحصاری در سه مرحله اول از چرخه صنعت فولاد است و اکنون به دانشی دست پیدا کرده ایم که برخی خطوط تولید در این صنعت بدون مصرف آب ایجاد شده اند.در واقع کنسانتره آهن خشک، گندله خشک و آهن اسفنجی خشک به این صورت تولید خواهد شدو به دلیل بحران آب بخصوص در مناطقی که دارای معدن می باشد تکنولوژی های ایجاد شده توسط این مجموعه نیاز به آب ندارد .

دستاورد دیگری که در پیرو این تکنولوژی بدست آورده ایم این است که پسماند های لجن و .... تولید نخواهد شد و تاثیر بسیاری در حفظ محیط زیست خواهد داشت.

* این واحد برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است؟

نیرو های ما در این بخش به دو قسمت تقسیم شده اند، یک قسمت در واحد چناران فعالیت می کنند و بخش دیگر که حدود ١٠٠ نفر می باشند در پروژه ها فعالیت دارند.

به طور کلی شرکت ماشین سازی برای بیش از ۱۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

* برای توسعه کار خود چه برنامه ای دارید؟

ما در حال حاضر کارخانه فروسیلیس امیدنور میعاد واقع در شهرستان نیشابور را در حال راه اندازی هستیم.

آشنایی با بانوی فولادی خراسان رضوی| «خودکفایی» ترمز تحریم را می‌کشد

این کارخانه تا کنون بیش از ۵٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

* چقدر تسهیلات بانکی حمایت ساز بوده است؟

سرمایه ای که تا کنون جذب شده است سرمایه داخلی بوده است و برای هزینه های باقی مانده نیاز به تسهیلات بانکی است که متاسفانه درگیر بروکراسی های اداری می باشد . اگر بتوان این تسهیلات را اخذ و حمایت شویم این واحد تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

این کارخانه ویژگی هایی از جمله سرمایه گذاری با هزینه پایین با استفاده از تجهیزات کاملا ایرانی و سهولت در طراحی؛ بکارگیری سیستم های انتقال مواد و کنترل پیشرفته جهت کاهش هزینه سرمایه‌گذاری و همچنین کاهش هزینه تولید و استفاده از سیستم های پیشرفته جهت کنترل آلودگی و حفظ محیط زیست برخوردار است.

هم چنین کارخانه کنسانتره وگندله سازی امیدنور واقع دربیرجند را دنبال می کنیم.این واحد نیز در حال ساخت می باشد و در زمینه ساخت کنسانتره و گندله سازی در صنعت فولاد فعالیت خواهد کرد.

این کارخانه حدود ۶٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و لازم بذکر است این واحد بلحاظ ظرفیت تولیدی و حضور در منطقه محروم تاثیر بسزائی در توسعه اقتصادی و جلوگیری از اسیبهای اجتماعی ناشی از ترانزیت موادمخدر و حفظ امنیت منطقه مرزی خواهد داشت و این واحد صنعتی نیز در صف انتظار دریافت تسهیلات بانکی می باشد.

شرکت نوین فولاد قائم امید نور واقع در اردکان یزد نیز محصول این واحد آهن اسفنجی خواهد بود که این واحد در حال راه اندازی گرم می باشد و عن قریب بهره برداری تجاری آن آغاز می شود.

* این واحد برای چند نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است؟

در این واحد به طور مستقیم برای بیش از ۶۵ نفر اشتغالزایی شده است ، همچنین تعدادی نیز غیر مستقیم در حال همکاری می باشند.

* برای تهیه مواد اولیه مشکلاتی دارید و افزایش قیمت ها برای شما چه مشکلاتی ایجاد کرده است؟

در رابطه با تهیه مواد اولیه باید گفت این موضوع در هر واحد متفاوت است. به طور مثال در واحد ماشین سازی محصولات فولادی و آهنی مورد استفاده قرار می گیرد و به طور مثال یک لوله آلیاژی سه برابر افزایش قیمت داشته است و اگر اجباراً نیاز به جایگزینی آن باشد باز مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

این نوسانات بیش از حد قیمت در قیمت تمام شده تاثیر خواهد گذاشت و در بسیاری از مواقع نمی توان تمام آن قیمت را روی قیمت محصول نیز لحاظ کرد. همچنین علاوه بر آن افزایش قیمت نیرو کار و انرژی روی آن تاثیر دارد.

* باچه مشکلاتی در مسیر تولید دست و پنجه نرم می کنید؟

از دیگر مشکلاتی که وجود دارد این است که به طور مثال در طرح توجیهی واحد صنعتی اردکان برای هزینه گاز یک عدد در نظر گرفته شد و در حال حاضر که به تولید رسیده ایم آن عدد پیش‌بینی شده ١٠ برابر افزایش قیمت داشته است همچنین این مشکل برای برق نیز به وجود آمده است.

از مشکلات ما تولید کننده ها اینست که در صنعت تصمیمات متمرکز گرفته نمی‌شودومتاسفانه این اتفاق باعث آسیب های جدی به صنعتگران ،ظرفیت اشتغال کشور و سلامت جدی به جامعه خواهد شد و عدم رسیدگی بهنگام به این موضوع اسیب های غیر قابل جبران پدید میاورد و باید تمامی عوامل افزایش قیمت برتولید بصورت متمرکز بررسی و در یک مرکز ذیصلاح تصمیگیری گردد و در صورت افزایش نرخ چنانچه لازم است بسته حمایتی منطقی به تولید کننده برای حفظ ظرفیت تولید و اشتغال در نظر گرفته شود مانند دیگر کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه ، که کاملا براتفاقات حادث برصنعت و تولید اشراف کامل و بررسی جامع می‌کنند.

* آیا صادرات داردید؟ به چه کشورهایی؟

تولیدات ما تا کنون وارد عرصه صادرات نشده اند و علت آن در رابطه با صنایع بالا دستی فولادبعلت میزان نیاز داخلی ، مجوز صادرات ندارد.در واحد لنت سازی نیز نیاز داخل وجود دارد اما در حال رصد بازار های صادراتی می باشیم و در چشم انداز سه ساله برنامه صادرات به کشورهای همسایه می باشد.

در خصوص تولید ماشین الات صنعتی و دانش فنی ساخت واحدهای فولادی در حال مذاکره با دو کشور خارجی میباشیم و امیدواریم بزودی منجر به قرارداد گردد.

کد خبر: ۱۶۵٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha