۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
سیلاب ۹.۵ میلیون مترمکعب به ذخایر سدهای تهران اضافه کرد| شرایط منابع آب همچنان بحرانی
مدیر بهره برداری آب منطقه ای در گفتگو با «بازار»:

سیلاب ۹.۵ میلیون مترمکعب به ذخایر سدهای تهران اضافه کرد| شرایط منابع آب همچنان بحرانی

شهریاری مدیر دفتر بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران گفت که سیلاب های اخیر موجودی سدها را ۹.۵ میلیون مترمکعب بهبود بخشیده اما شرایط همچنان بحرانی است. چرا که این مقدار معادل مصرف آب ۳ روز تهران است.

بازار، گروه آب و انرژی: سیلاب های اخیر با وجود خسارت های متعددش کمی حال سدهای تهران را خوب کرده است. شرکت آب منطقه ای تهران می گوید که بارندگی های چند روز اخیر ۹.۵ میلیون مترمکعب به ذخایر سدهای تهران افزوده است، اما بحران خشکسالی و کم آبی همچنان به قوت خود باقی است. جالب است که بدانید تهرانی ها روزانه حدود ۳ میلیون مترمکعب آن مصرف می کنند، با این اوصاف بارندگی روزهای اخیر تنها معادل مصرف ۳ روز پایتخت نشین هاست.

سامانه بارشی که وارد تهران شده بود ورودی سدهای پنجگانه تهران را ۹.۵ میلیون مترمکعب افزایش داد. از این مقدار ۱.۱ میلیون مترمکعب مربوط به سد لتیان، حدود ۱.۶ میلیون مترمکعب مربوط به سد لار، ۵.۵ میلیون مترمکعب مربوط سد ماملو بوده است

سیلاب ناجی سد ماملو شد
محمد شهریاری مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره تاثیر بارندگی های اخیر بر وضعیت و موجودی سدها، گفت: سامانه بارشی که طی چند روز اخیر وارد استان تهران شده ورودی سدهای های پنجگانه تهران را ۹.۵ میلیون مترمکعب افزایش داد. البته با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی درباره تداوم بارندگی ها، امیدواریم که در روزهای آینده هم شاهد افزایش ورودی سدها و ذخایر آبی استان باشیم.

او با بیان اینکه بخش عمده بارندگی ها مربوط به سدهای سامانه شرق استان بوده است، گفت: به واسطه بارندگی ها وسیلاب هایی که در رودهن، بومهن و حوزه بالادست سد ماملو شاهد آن بودیم، بیشترین افزایش ورودی مربوط به سد ماملو بوده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره جزییات مقدار افزایش حجم آب ورودی سدها هم گفت: طی روزهای گذشته ۱.۱ میلیون مترمکعب به سد لتیان، حدود ۱.۶ میلیون مترمکعب در سد لار، ۵.۵ میلیون مترمکعب به ورودی سد ماملو افزوده شده است. افزایش ورودی در سدهای طالقان و امیر کبیر یک و کمتر از یک میلیون مترمکعب گزارش شده است.

بحران آبی همچنان ادامه دارد. بر اساس آمار موجودی سدهای پنجگانه تهران هم اکنون ۵۶۵ میلیون مترمکعب است در حالیکه این حجم در روز مشابه پارسال ۶۸۱ میلیون مترمکعب بوده است. همچنین مقدار بارندگی ها در مقایسه با متوسط دراز مدت ۲۵ درصد کاهش را نشان می دهد

کمبود ذخایر آبی ادامه دارد
این مقام مسئول در شرکت آب منطقه ای تهران همچنین با تاکید بر اینکه صرفه جویی و مدیریت مصرف همچنان باید در استان ادامه پیدا کند، گفت: با وجود اثر مثبت بارندگی ها بر ورودی و موجودی سدها، همچنان با کمبود و کسری حدود ۱۱۶ میلیون مترمکعبی ذخایر آبی سدهای تهران در مقایسه با روز مشابه سال گذشته مواجه هستیم. چرا که وضعیت بارندگی ها طی دو سال گذشته به هیچ وجه مساعد نبوده و خشکسالی بی سابقه ای را شاهد بودیم.

به گفته شهریاری، موجودی سدهای پنجگانه تهران هم اکنون ۵۶۵ میلیون مترمکعب است در حالیکه این حجم در روز مشابه پارسال ۶۸۱ میلیون مترمکعب بوده است.

او مقدار بارندگی های حوزه عملکرد استان تهران از ابتدای سال آبی تا امروز را ۲۰۳.۴ میلی متر اعلام کرده و گفت: این میزان بارندگی در مقایسه با متوسط دراز مدت که حدود ۲۷۳ میلی متر بوده کاهش ۲۵.۶ درصدی را نشان می دهد.

با توجه به اعلام سازمان هواشناسی احتمال بروز خطر در ارتفاعات و دامنه شمال و شمال شرقی استان بیشتر بوده و لازم است که در این بخش ها مردم از رفت و آمدهای غیر ضرور خودداری کنند و به هشداری اعلامی توجه لازم را داشته باشند

نقاط سیل خیز تهران کدامند؟
شهریاری میزان بارش های حاصل از فعالیت سامانه بارشی طی چهار روز اخیر را ۲۳.۳ میلی متر اعلام کرده و گفت: میزان بارندگی در مدت مشابه پارسال ( ۸ روز نخست مرداد ۱۴۰۰) کمتر از یک میلی متر بوده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چقدر از بارندگی ها اخیر در سدها ذخیره شده است، گفت: باتوجه به وضعیت ذخیره آب در سدهای پنج گانه تهران هیچ رها سازی به جهت کنترل سیلاب ها صورت نگرفته و از تمامی ظرفیتی که بارش های اخیر ایجاد کرده بود برای افزایش موجودی سدها استفاده کردیم.

شهریاری همچنین تاکید کرد که با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم بارشها طی روزهای آتی، شهروندان محترم از حضور در حاشیه رودخانه ها، سدها، کوهستان ها و اماکنی که امکان بروز سیلاب در آنها وجود دارد، اجتناب کنند.

به گفته او، با توجه به اعلام سازمان هواشناسی احتمال بروز خطر در ارتفاعات و دامنه شمال و شمال شرقی استان بیشتر بوده و لازم است که در این بخش ها مردم از رفت و آمدهای غیر ضرور خودداری کنند و به هشداری اعلامی توجه لازم را داشته باشند.

کد خبر: ۱۶۵٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha