۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
روایت مالکان بی‌رحم و تراژدی اجاره‌های بی‌منطق| قشر ضعیف جامعه نقره داغ شد
گزارش تجمیعی بازار از استانها؛

روایت مالکان بی‌رحم و تراژدی اجاره‌های بی‌منطق| قشر ضعیف جامعه نقره داغ شد

اجاره خانه و مغازه امروز به یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم به خصوص قشر متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شده، موضوعی که باعث می‌شود ماهانه بخش اعظمی از درآمد این قشر صرف اجاره شود.

بازار، گروه استان‌ها: سهم مسکن از درآمد خانوار فاصله آن خانوار با خانه دار شدن را مشخص می کند هر چه این سهم بزرگتر باشد، خانوار متوسط ایرانی دیرتر صاحب خانه می شود و تا آن زمان باید مستاجری را تجربه کند، دغدغه ای بزرگ برای شانه های کوچک مردمی که در گیر و دار گرانی ها، از هر سوی با فشار اقتصادی روبرو می شوند.

مدیران تنها وعده داده و گویا قرار نیست این بازار نابسامان سر و سامانی به خود بگیرد. شواهد هم گویای آن است که مستاجران به دنبال یافتن واحدهای کوچکتر یا در محلات پایین تر و حاشیه شهر و حتی روستاها هستند.

روایت مالکان بی‌رحم و تراژدی اجاره‌های بی‌منطق | قشر ضعیف جامعه نقره داغ شد

مشکلات مردم و ناتوانی در پرداخت ها

احمد رستگار شهروند گرگانی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: ۳۲ سال است که مستأجر هستم و هر سال از این بنگاه به آن بنگاه دنبال خانه می گردم.اجاره ها سرسام آور بالا رفته است؛ سال گذشته ۸۰ میلیون رهن داده و بدون اجاره در این منزل سکونت داشتم اما امسال صاحبخانه این عدد را به ۱۲۰ میلیون تومان رسانده و دو میلیون تومان هم برای اجاره ماهیانه در نظر گرفته است. اعتراض هم کنم فایده ای ندارد چون در نهایت می گوید اگر توان پرداخت نداری می توانی خانه را تخلیه کنی.

وی با اشاره به سقف گذاری برای افزایش اجاره بها از سال ۹۹ تاکنون، ادامه داد: این بخش نامه ضمانت اجرایی ندارد چون هر سال صاحبخانه اجاره را بیش از حد معمول افزایش داده است مالکان با سقف مشخص افزایش اجاره بها کنار نیامده و هر اندازه که می خواهند آن را افزایش می دهند و نیاز دارد که مسئولان ما در زمینه اجرایی شدن این مصوبه همتی به خرج داده تا از مستأجران حمایت شود.

سقف رعایت شود

رئیس اتحادیه املاک گرگان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه قیمت های نامتعارف اجاره بها در شهر گرگان وجود داشته و مالکان مبلغ اجاره را افزایش دادند که عددها بسیار غیرواقعی است، گفت: بهبنگاه ها تذکر دادیم که برای قیمت‌های واقعی و نامتعارف قرارداد تنظیم نکنند اما با توجه به شرایط موجود این موارد گاهاً رعایت نمی شود.

محمدرضا صنعتی با بیان این که مستاجر مستاصل و گرفتار بوده و مجبور است که خانه را رهن و اجاره کند، ادامه داد: سقف مشخصی برای افزایش اجاره بها در نظر گرفته شده و اگر مالکی خواهد از آن تخطی کند جریمه خواهد شد و اگر بخواهند دستور تخلیه خانه را بگیرد باید مفاصا حساب داده و اگر شرایط را داشت دادخواست آنها ثبت می شود.

مالکان با سقف مشخص افزایش اجاره بها کنار نیامده و هر اندازه که می خواهند آن را افزایش می دهند

وی با بیان اینکه همکاران ما در اتحادیه املاک اگر قراردادی را منعقد کنند و عنوان نکنند که میزان افزایش چقدر است برای آنها جرایم دیده شده و به مدت یکسال جواز آنها معلق خواهد شد و دو برابر کمیسیون دریافتی باید خسارت دهند، گفت: خرداد و تیرماه فصل اجاره و نقل و انتقالات است و مالکان هم قیمت ها را بالا بردند و با این شرایط خانه استیجاری پیدا نمی شود.

روایت مالکان بی‌رحم و تراژدی اجاره‌های بی‌منطق | قشر ضعیف جامعه نقره داغ شد


 

سیاست های کنترلی

علی رغم تعیین سقف برای افزایش اجاره بها از سنوات قبل اما به نظر می رسد که سیاست دستوری برای کنترل بازار اجاره راه به جایی نمی برد، امری که دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور هم بر آن تأکید کرد و به خبرنگار بازار گفت: بازار مسکن و اجاره، بازاری کاملاً اقتصادی بوده و ارتباط مستقیم بین خرید و فروش و اجاره داری، وجود دارد

فرشید پورحاجت با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته حجم خانوار مستاجر در کشور از ۲۱ درصد به ۳۷ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: زمانی که نظم عرضه و تقاضا در اجاره به دلایل مختلف از جمله کاهش تولید، به هم می‌خورد که قابل رصد و مشاهده هم است، شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

بزرگترین مشکلی که این قشر از جوانان دارند فقدان بازار است چرا که تلاطم‌های اقتصادی سبب شده تا مردم رغبت کمتری به خرید لباس و محصولاتی که جنبه کالای اساسی ندارند داشته باشند و این امر باعث ناتوانی در پرداخت اجاره بها می‌شود یکی از کسبه استان سمنان درباره اجاره ملک می‌گوید: اجاره بهای مغازه‌ها در هسته مرکزی شهر به صورت تصاعدی و غیرمنقول افزایش پیدا کرده است.

طی ۱۰ سال گذشته حجم خانوار مستاجر در کشور از ۲۱ درصد به ۳۷ درصد افزایش یافته است

محسن عبدالهی ادامه داد: برای مثال اجاره یک مغازه ۱۵ متری در ابتدای دهه ۹۰ سال گذشته به هشت و امسال به ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که باورنکردنی و یک موضوع غیر منطقی است از سوی دیگر با چنین بازار فروشی نمی‌توان توقع داشت که این قبیل مغازه‌ها اجاره بروند چرا که اداره بالای مغازه خودش یک عامل برای تعطیلی کسب و کارهای خرد و مغازه دارها کافی است.


حتی یک مورد هم ندیدیم!

شرایط اما در زمینه اجاره خانه نیز مشابه است تحقیقات خبرنگار بازار نشان می‌دهد اجاره منزل در ظرف دو سال اخیر بیش از سه برابر شده است برای مثال در هسته مرکزی شهر یک خانه ۱۰۰ متری در سال ۹۵ با ودیعه ۳۰ میلیون تومان و اجاره ۹۰۰ هزار تومان ارائه می‌شد اما همان خانه امروز ۱۰۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه چهار و نیم میلیون تومان اجاره طلب می‌کند که اسناد آن توسط یک بنگاهی در مقابل دیدگان خبرنگار بازار قرار گرفته است.

یک فعال بازار ملک و املاک با بیان اینکه موارد بسیاری از اینکه اجاره‌ها حتی به سال نرسیده سه تا پنج برابر شده، وجود دارد که فراوان می‌توانیم آنها را بیان کنیم، به خبرنگار بازار، گفت: تقریباً باید این‌طور گفت که حداقل من در سال ۱۴۰۱ که بالغ بر ۵۰ خانه را برای اجاره مشتریان فراهم کردیم، حتی یک مورد هم ندیدیم که اجاره خانه زیر سه برابر شده باشد همه خانه‌هایی که تاکنون یک نیم میلیون یا دو میلیون تومان اجاره در ماه داشتند در سال جاری به شش تا هشت میلیون تومان در ماه افزایش داده‌اند.

محمد رضا امیری بیان کرد: در مغازه وضعیت بدتر نیز است ما موارد بسیاری داریم از اینکه مغازه داری ملک خود را از دو نیم میلیون تومان به هفت میلیون تومان افزایش داده و عجیب اینکه تمام ۱۲ ماه سال را هم همین روز اول پیشاپیش می‌گیرد همچنین ۵۰ میلیون تومان هم پول پیش می‌گیرد و هیچکس هم نیست که با این فرد برخوردی داشته باشد.

این بنگاه دار در حین مصاحبه با فرد مذکور تماسی را می‌گیرد ماحصل صحبت‌های مالک این است که من ۵۰ میلیون تومان پیش، ماهی هفت و نیم میلیون تومان اجاره را همان روز قرار داد دریافت می‌کند چرا که معلوم نیست کاسب بتواند کار کند نتواند و شاید خواست قبل از موعد ملک را تخلیه کند من نباید ضرر کنم این مالک همچنین افزایش اجاره دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به هفت میلیون تومان را هم تایید و اعلام می‌کند که همه جا همین است و من کار غیر از دیگران نکرده‌ام.

روایت مالکان بی‌رحم و تراژدی اجاره‌های بی‌منطق | قشر ضعیف جامعه نقره داغ شد


ساز و کار مناسب می خواهیم

اما شرایط چرا اینگونه است؟ یک کارشناس اقتصادی در این مورد به خبرنگار بازار، می‌گوید: درباره بازار ملک با دو پدیده روبرو هستیم نخست رها کردن نظارت بر فرایند قیمت گذاری از سوی دولت‌ها که باعث شد دلالان و بنگاه داران و مافیا خودش بازار را به دست بگیرد و دوم عوض شدن جای عرف بازار و مالک به این معنی که امروز مالک قیمت را تعیین می‌کند نه عرف بازار؛ امروز مالک هر مقدار که بتواند یا بخواهد قیمت می‌دهد کسی هم جلودارش نیست.

سید کاظم موسوی با بیان اینکه نیاز به یک ساز و کار اجرایی درست شامل اصناف، بنگاه‌ها، مسکن و شهرسازی، شهرداری، انجمن مهندسان، تعزیرات و … است که کارگروهی را برای نظارت درست کنند اما متاسفانه شاهد این موضوع نیستیم و کسی هم نمی‌داند قیمت گذاری ها از چه مسیری تعیین می‌شوند، بیان کرد: اینکه دولت می‌گوید قیمت گذاری ها را فرار است انجام دهد یا اجاره بها اتوماتیک تمدید شود ضمانت اجرا ندارد چرا که راهکار فرار از آن زودتر از خودش به بازار می‌رسد کافی است افراد یک قول نامه صوری درست کنند و یک قرار دائمی دیگر برای خودشان بگذارند لذا با زور نمی‌توان کاری را پیش برد.

وی با بیان اینکه ساختار امروز اقتصادی در زمینه اجاره نادرست است، تاکید کرد: اگر بخواهیم سهم یا درصد هزینه مسکن از درآمد سالانه یک فرد را محاسبه کنیم خواهیم دید که در کشورمان هزینه گزافی را باید صرف مسکن کرد در صورتی که این تناسب در واقع در بسیاری کشورها یک واحد در برابر شش واحد درآمد است این شرایط سبب شده تا مردم با دشواری‌هایی روبرو شوند برای مثال وقتی حقوق مصوب پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اما اجاره خانه سه میلیون تومان است این یعنی سه پنجم درآمد هر فرد برای هزینه مسکن باید صرف شود که با یک ششم استاندارد کشورهای توسعه یافته فاصله بسیاری دارد.


نگرانی و دشواری

این روزها بازار اجاره بها در قم داغ‌تر به نظر می‌رسد چون طبق آمارها و داده‌های مرکز آمار میانگین قیمت مسکن در کلانشهر قم طی ۱۶ سال گذشته ۴۵ برابر رشد داشته و قم بعد از پایتخت در زمینه گرانی مسکن در رتبه دوم کشور قرار دارد؛ بازار مسکنی که فعلاً با آمدن و رفتن هیچ دولتی درمان نشد که هیچ بلکه روز به روز آشفته‌تر شده و کمر مستأجران را خمیده‌تر می‌کند.

در شهری مانند قم شاید مستأجران چالش‌های دیگری را هم باید به جان بخرند آن حضور اتباع خارجی و مهاجران شهرهای دیگر و هم‌چنین وجود برخی مالکان سودجویی که با توجه به سونامی حضور گردشگرانی از کشورهای همسایه به ویژه عراقی که خانه‌هایی را اجاره می‌کنند رقابت کنند.

درباره بازار ملک با دو پدیده روبرو هستیم نخست رها کردن نظارت بر فرایند قیمت گذاری از سوی دولت‌ها که باعث شد دلالان و بنگاه داران و مافیا خودش بازار را به دست بگیرد و دوم عوض شدن جای عرف بازار و مالک

هرچند از زمان بحران کرونا تاکنون با شروع وقت جابه‌جایی‌ها و داغ شدن خبر آشفتگی اجاره بها در رسانه‌ها دولت بر تمدید خودکار قراردادها و تعیین سقف معینی برای اجاره بها تأکید دارد اما گویی این تبصره و قانون‌ها برای مالکان ضمانت اجرایی نداشته و خود را بالاتر از قانون می‌دانند، هرچند بهانه مالکان گرانی و وضعیت بد معیشتی است. با گذری در بنگاه‌ها و دفاتر مشاوران املاک سطح شهر قم و هم‌چنین نشستن پای درد دل‌ مستأجران می‌توان این واقعیت را دریافت که تاکنون برای درمان آشفته بازار اجاره بها هیچ درمانی یافت نشده؛ حال از تعیین سقف اجاره گرفته تا در نظر گرفتن وامی با عنوان ودیعه مسکن که فقط برای این مستأجران نگون‌بخت حکم مُسکنی بیش نبوده است.

برای بررسی وضعیت اجاره بها و حال و روز مستأجران و هم‌چنین دیدگاه مشاوران املاک از چند مشاور املاک و چند مستأجر مصاحبه‌های میدانی گرفته شده که همگی خبر از آشفتگی و افزایش غیر واقعی اجاره بها و بازار افسارگسیخته آن دارد، آن هم در وضعیت کنونی که فشارهای اقتصادی و گرانی مردم را سردرگم کرده است.

روایت مالکان بی‌رحم و تراژدی اجاره‌های بی‌منطق | قشر ضعیف جامعه نقره داغ شد


قیمت های بالا

رئیس اتحادیه مشاوران املاک قم درباره میزان اجرایی شدن قانون تعیین سقف اجاره بها در این شهر می‌گوید: طبق مصوبه اخیر دولت برای حمایت از مستأجران سقف اجاره بها باید در کلان‌شهرهای کشور از جمله قم بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد اما این قانون را بیشتر صاحب خانه‌ها و مالکان در قم قبول ندارند و تنها تعداد انگشت شماری تابع این قانون هستند.

مرتضی محمدی در پاسخ به این سئوال که مگر ضمانت‌نامه‌ای برای اجرای این قانون نیست، می‌افزاید: ما به همه املاکی‌های شهر قم بخشنامه‌ای داده‌ایم که طبق این قانون از ثبت اجاره نامه بالای ۲۵ درصد افزایش خودداری کنند و برای این امر هم بازرسانی تعیین کرده‌ایم که تخلفات را در ابتدای امر با تذکر و بعداً فعالیت دفتر املاک بسته می‌شود همچنین مالکان مهم‌ترین دلیل افزایش اجاره بهای ملک خود را افزایش قیمت افزوده ملک و وضعیت و گرانی‌های بازار و نابسامانی اقتصادی می‌دانند و معتقد هستند با این افزایش‌ها هم باید اجاره‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مشاوران املاک قم خود را ملزم به اجرای این قانون می دانند و فقط ۳۰ درصد با توجه به اصرار مالکان این قانون را اجرا نمی‌کنند، افزود: آنچه مهم است این عبارت تکراری است که «قیمت‌های بالا در سایت‌های مختلف در فضای مجازی باعث تحریک مالکان برای افزایش اجاره بها می‌شود».

وام ودیعه

آنچه هر ساله برای درمان وضعیت بازار اجاره بها پیچیده می‌شود همان وام ودیعه مسکن و یا تعیین سقفی برای اجاره بها است؛ وامی که مستأجران باید هفت خوان رستم را برای گرفتن آن طی و تازه نمی‌تواند هیچ دردی از بیماری لاعلاج بازار آشفته مسکن را درمان کند. آمارها نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰ خانوار یزدی، ۱۰۱ خانه وجود دارد و این به معنای آن است که استان یزد خانه خالی فراوانی دارد اما بسیاری توان پرداخت اجاره بهای آنان را ندارند.

به همه املاکی‌های شهر قم بخشنامه‌ای داده‌ایم که طبق این قانون از ثبت اجاره نامه بالای ۲۵ درصد افزایش خودداری کنند

به دلیل رکود ساخت و ساز طی سال های گذشته به دلیل نبود سیاست درست دولتی در ساخت مسکن و ایجاد نیاز انباشته، تقاضا از عرضه پیشی گرفته و دیگر به جای اینکه مستاجران خانه ها را ببینند و بپسندند این مالکان هستند که مستاجران را انتخاب می کنند و این موجران هستند که نرخ رهن و اجاره را تعیین می کنند و مستاجر ناچار است از سر بی خانمانی و نیافتن خانه، به هر قیمتی تن دهد.

خانه کم است و مستاجر زیاد در نتیجه نرخ بالا می رود و مستاجر چاره ای جز نشستن در خانه گران تر از ارزش آن را ندارد. دولت دوباره وارد عمل شد. این بار نظارت ها تشدید شد. استاندار یزد در این قضیه ورود کرد و همه دستگاه های مسئول در این زمینه را پای کار آورد. از توان اصناف و اتحادیه مشاوران املاک استفاده شد و با در اختیار گذاشتن ناظران تلاش شد که از انعقاد قراردادهای فراتر از افزایش قیمت قانونی تعیین شده یعنی ۲۰ درصد برای شهر یزد جلوگیری شود اما آیا می توان مالک را به تن دادن به این مصوبه راضی کرد؟



راهکارهای استان برای مدیریت بازار اجاره خانه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در مورد بحث افزایش بی رویه نرخ اجاره بها در یزد به خبرنگار بازار گفت: کمبود خانه یکی از مشکلاتی است که به این افزایش نرخ دامن زده است التبه در مورد مدیریت نرخ اجاره بها در استان یزد دو موضوع مطرح است؛ یکی موضوع خانه های خالی است که با سیاست های دولت برای تعیین مالیات برای آنها بر اساس مصوبه تنظیم بازار استان، به سمت اجاره دادن سوق می یابند و با افزایش عرضه، قیمت ها متعادل‌تر خواهد شد.

محمدجواد ابوالحسینی با بیان اینکه مالیات تعیین شده برای خانه های خالی برای مالکان انگیزه اجاره دادن ملک ایجاد خواهد کرد به این ترتیب برخی از خانه های خالی فعلی شهر، در اختیار مستاجران قرار می گیرد اما باید توجه داشت که برخی از خانه های خالی نمی توانند نیاز مسکن مستاجران جویای مسکن را تامین کنند چرا که شاید از عهده پرداخت هزینه اجاره آن برنیایند، بیان کرد: به ازای هر ۱۰۰ خانوار ۱۰۱ خانه در استان یزد وجود دارد.

وی با بیان اینکه این آمار از گذشته مطرح است و حساسیت نسبت به شناسایی این خانه ها و تعلق مالیات به آنها برای ایجاد انگیزه به اجاره دادن ایجاد شده و راهکارهایی هم در نظر گرفته شده اما باید توجه کرد که این آمار از منابعی مانند تعداد انشعاب استخراج شده است، عنوان کرد: ممکن است برخی از این انشعاب مربوط به یک خانه باشند، برخی قابل سکونت نباشند، برخی در کنار بازار بوده به انباری تغییر کاربری یافته باشد، برخی تبدیل به واحد تجاری یا مطب پزشکان، دفاتر کاری شامل دفاتر مهندسی، دفاتر وکالت، دفترخانه ها و حتی سالن های آرایشگاه شده باشد و حتی برخی نیمه تمام هستند و قابلیت سکونت ندارند، از اینرو نمی توان گفت تعداد خانه های خالی یزد بر اساس همین آمار صحیح است.

روایت مالکان بی‌رحم و تراژدی اجاره‌های بی‌منطق | قشر ضعیف جامعه نقره داغ شد


افزایش ۲۰ درصدی افزایش قانونی اجاره بها

مدیر اجرایی اتحادیه مشاوران املاک یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازارا با اشاره به تلاش اتحادیه برای اجرای مصوبه دولت برای مدیریت نرخ اجاره بها در یزد اظهار داشت: تلاش کردیم که قراردادهای اجاره را رسمی و به دفاتر مشاوران املاک و بر اساس افزایش نرخ ۲۰ درصدی مصوبه دولت برای شهر یزد محدود کنیم و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شوند.

ذوالفقاری گفت: این نظارت بر قراردادهایی است که در بنگاه ها منعقد می شود و اگر بنگاه‌داری تخلف کند، مورد بازخواست قرار می گیرد اما برخی نسبت به انعقاد قرارداد به صورت غیررسمی اقدام می کنند که با آنها برخورد خواهد شد و اگر در این موارد هم مشکلی پیش آید و تخلفی در نرخ صورت گیرد، اتحادیه ورود خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قبل از تعیین نرخ افزایش اجاره، افزایش نرخ سرسام آور و بدون نظارت بود، ادامه داد: امیدواریم با اجرای این طرح با استفاده از ناظرانی که در اختیار اتحادیه قرار داده اند بتوانیم بازار را مدیریت کنیم تا فشار از دوش مستاجران برداشته شود.

امتیازاتی فراتر از طرح جهش مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تاکنون ۶۱ هزار خانوار در سطح استان یزد در طرح نهضت ملی ثبت نام کرده که ۴۰ هزار خانوار متعلق به شهر یزد هستند، می گوید: مجموعاً ۳۲ هزار و ۱۰۱ نفر در این طرح در استان نام‌نویسی کرده‌اند که ۹ هزار و ۴۲۴ نفر تأیید نهایی شده و از این تعداد شش هزار و ۹۷۳ نفر واریز وجه اولیه را انجام داده‌اند تاکنون ۴۰ واحد طرح یاد شده در استان یزد به بهره برداری رسیده و ۳۷۴ واحد دیگر هم در چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید تا امروز ۲۰ هزار متقاضی، دارای شرایط این طرح شناخته شده و مطمئنا این آمار با ادامه پالایش‌ها افزایش خواهد یافت.

مالیات تعیین شده برای خانه های خالی برای مالکان انگیزه اجاره دادن ملک ایجاد خواهد کرد

رضا یادگاری از تأمین زمین به عنوان نیاز اولیه مسکن یاد کرد و اظهار داشت: در طرح ملی مسکن نهایت استفاده را از اراضی دولتی بردیم اما متاسفانه برخی دستگاه‌های همکاری خوبی نداشتند و امیدواریم بر اساس قانون جهش تولید مسکن شاهد افزایش همکاری باشیم. از سوی دیگر زمین دولتی در بافت فرسوده و تاریخی وجود ندارد لیکن به افراد متقاضی که امکان شخصی دارند حتما تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود و همه امتیازات طرح جهش تولید مسکن و حتی فراتر از آن نیز در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی درباره اختصاص زمین در محدوده شهر و در مجاورت روستای خضرآباد برای طرح نهضت ملی مسکن در یزد هم گفت: زمین‌های اختصاص یافته فقط هزار و ۴۰۰ متر با محدوده قانونی فاصله داشته و نزدیکترین فاصله و بهترین موقعیت و قابلیت بسیار خوبی دارد و همه خدمات نیز مدنظر قرار می‌گیرد. در راستای اجرای سریعتر این طرح، شورای اسلامی شهر یزد نیز تمهیداتی اندیشیده که تخفیف ۷۰ درصدی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن بخشی از آنها است.

با تمام این توصیفات، باید دید دولت در پاتوق گرانی‌های موجود در کشور که عده ای از این آب گل آلود، صیدهای بزرگ کرده و می کنند، چگونه می خواهد ارزانی و تزلزل ایجاد کرده و سالانه یک میلیون خانوار ایرانی مستحق مسکن را صاحبخانه کند و آیا سوداگران و سودجویان بازار مسکن این مجال را به دولت خواهند داد یا خیر.

کد خبر: ۱۶۵٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 40
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نادیاامیری IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      5 4
      بالاخره یک روزی هم این بی انصافیها دامن مالکان و جامعه رو می گیره مستاجرها هم برادر و خواهر و هموطن هستند
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 2
      سلام ای کاش دولت فکری برای اجاره مغازه های تجاری هم میکرد و همینطور مالیات سنگین برای مالکینی که بی حساب و کتاب افزایش 200 درصدی میکنن اونم با این و ضعیت و شرایط اقتصادی که کرایه مغازه از دو میلیون اونم تو فرعی میشه 6 میلیون یا تخلیه باید کرد و همه جوره به مردم ظلم میکنن و نمیذارن کسی ی لقمه نون بخوره
      • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
        0 0
        آخه مالک مگه خونه رو از هوا آورده بر پدر و مادر اون کسی لعنت که باعث افزایش قیمت خونه شده تو که ماشین داری حاظری ماشینتو به قیمت قبل گرونی بفروشی مگه مالک روغن و گوشت و مرغ به قیمت قدیم می‌خره آخه.الانم که ی مشت احمق جمع شدند تقصیر رو میندازند گردن املاکی ها اونا چیکار کنند سیمان از ۱۲ تومان میشه ۸۰ تومان مصالح سازنده میبرن بالا ایناست که قیمت خونه رو افزایش میده نه مالک
    • ناشناس IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      13 0
      به جای نوشتن این مطالب که از سال ۹۶ تا حالا ادامه داره و گوش خلق الله پر شده از این موضوعات برید دنبال ی راه حل اساسی بگردید که قیمت مسکن و خودرو ۱۰ برابر نشه
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      17 0
      ظالم حکومت هست که با چاپ پول بی پشتوانه وحمایت از مفسدان مردم را به جان هم می اندازد
    • حسام IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      12 0
      خاک بر سر ظالم.بخدا اه دل این مردم یه روزی دامن همتونو میگیره.
    • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      5 2
      سلام اکثر مالکان خیلی گذاشتن رو اجاره جدیدا یاد گرفتن با دلار پول میگیرن البته برخی اکثر مردم املاکیها رو مقصر میدونن ودرست هم هست خدا ازشون نگدره چی میشد دولت یه قانونی بزاره مجلس تصویب کنه قردادها دوساله بشه طرف تا اساس میچینه سر سال بدنش میلرزه این قانون خیلی راحت میشه تصویب کرد
    • علی IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      9 3
      تمام خرج مخارج زندگی صددرصد بالا رفته چیزی نمیگین حالا سوزنتون رواجاره گیرکرده اول اونارو دورست کنین بعد بییاید این وربازار
    • فرهاد IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      6 0
      خداوند باعث و بانی وضع موجود را لعنت کند مردم به خاک سیاه نشسته اند واقعا دلیل این همه ظلم و زور و اجحاف در حق ملت مظلوم ایران چیست ...
    • فاطمه اریان IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      5 0
      خیلی جالبه همش مالک ها رو ظالم جلوه میدید من خودم یه خونه ویلایی با کمترین کرایه در بهترین نقطه اجاره دادم بعد دوستان که میگم بلند شو خودم میخوام بشینم بهم میگه بی شخصیت روانی .
    • امیر IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      10 0
      بی لیاقتی دولت باعث این وضعیت شده، شهر که بی صاحب باشه هرکی یه سازی میزنه، وقتی تورم به همه فشار میاره، صحبت از انصاف مسخره س
    • علی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      6 0
      خوب‌ملت‌و......آره
    • م IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      6 0
      حکومت ارباب ورعیتی همینه دیگه یکی کار میکنه یکی میخوره
    • اکبر اسدی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      11 0
      وقتی وزارت مسکن عوارض آزادراه ها را به یکبار به طرز وحشتناکی افزایش می دهد ،چگونه برای اجاره خانه سقف تعیین میکند؟؟؟؟؟!!! دولت باید خانه های اجاره ای بسازد و با قیمت مناسب اجاره دهد
    • منصور IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      5 2
      سلام هیچ وقت این اتفاق نمافتد که شرایط را صاحب خانه ها قبول کنند چون خودشان پنج شش تا مستاجر دارند تولد یعنی اینقدر ضعیف است که توان جمع جور کردن صاحب خانه ها ندارد چطور کسی نمی توانه از چراغ قرمز رد بشه اگه بشه چقدر جریمه نمره منفی می خوره
    • صابر IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      9 0
      چرا مردمو به جون هم می اندازید اگه راست میگید از خودتان مایع بزارید نرخ‌های همه اجناس و خدمات تحت نظارت دولت از دو برابر تا ۱۰ برابر شده توقع دارید مالک گرسنه بماند
    • ناشناس IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      6 4
      مرگ و‌لعنت خدا بر مالکان بی رحم . مسئولین به خاطر رضای خدا برای مستأجران کاری بکنید .
      • سعید IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
        0 0
        شما به مالکان که مالشونه برمبنای تورم رشد دادن لعنت میفرستی واون موقع از عامل تمام این نابسامانیها کمک میخواهی حتما قیمت مرغ گوشت روغن ووووو هم مالکان هستن
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      6 7
      هزینه نگهداری خانه میدانید چقدر هست ؟ و آیا میدانید همان ملک که اجاره داده می‌شود را مالک بفروشد و در بانک بگذارد بیشتر از اجاره ملک سود می‌برد؟ زیاد ناراحت هستید بروید از خودتان مایه بزارید و به مستاجر مجانی بدهید. شما جزو همان آدمهایی هستید که پول خودتان را تبدیل به ارز و سکه میکنید سود ببرید و مجانی اجاره نشین باشید .
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      7 0
      توی ساری سر تخلیه خونه مستاجر بد بخت کشته شده توی همین هفته کسی به فکر ماها نیست
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      10 1
      تورم رو خود دولت درست می‌کنه وقتی یک شبه همه قسمت ها شش برابر می‌کنه اجاره خونه هم با تورم می‌ره بالا پس از صاحبخانه غول درست نکنید همه جا تورم برای پنجاه درصد
      • ناشناس IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
        0 0
        پس اگر انتظار دارید که حق اجاره براساس نرخ واقعی تورم 50 درصد افزایش پیداکنه پس چرا حقوق کارمندان 10 درصد بالا رفته!! /
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      3 3
      وای بر ملتی که به هم رحم ندارند.
    • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      4 0
      مگه تو این مملکت قانون هم وجود داره در این مملکت ویرانه در هم برهم هر کس بتونه سعی میکنه دیگری رو بدوشه چه داشته باشی چه نداشته باشی همین که هست این حرف این حکومت برای من فقیر هیچ تفاوتی نکرد رفتن دیگری و آمدن دیگری
    • ناصر IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      وقتی دولت به مردم رحم نمیکنن واقلام مصرفی مردم را ۴۰۰درصدافزایش میده بخدا موجرها حق دارند باید کرایه ها را ۳برابرکنندبهرحال هرکسی اختیارمالشوداره همونجورکه دولت اختیارچندصددرصدگران کردن خدمات وجنس ها را داره
    • کامران کوثری IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      سلام تعیین مبلغ اجاره ، می بایست حاصل تبدیل ارزش ملک باشد. برفرض که با زور ،قیمت اجاره را تعیین کنید، سرمایه ها از مسکن خارج و همه منازل خود رامی فروشند و در بانک و یا سایر بازارهای مالی سپرده گذاری می کنند . باید تورم مسکن رو هم مشابه سایر تورم کالا ها به رسمیت شناخت
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      3 1
      مالک چکار کنه ،با وام وقسط و صدتا بدبختی بایدبره گوشه زندان... باتورم صددرصد فقط ۲۵ درصد گرانی جواب نمیده..
    • اصغر IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      باسلام من فکرمیکنم دولت حکومت ازعمدبازاررابه حال خودرهاکرده تامردم درگیرمسائل ومشکلات بیشتری باشندوفقط بفکراختلاس ودزدیهای خودشان هستندهیچ کس بفکرکادگرومستاجرکه تاکمردرلجن گیرکرده نیست مامستاجران دبگرنمی توانیم صاحب خانه شویم کاری کردیدکه حتی توان پرداخت کرایه خانه هاراهم نداریم صاحب خانه هاهرجوری دلشان بخواهدقیمت می دهندوهیچ کس ام پاسخگونیست من باسه فرزندوهمسری که دوسال دچارسرطان مغزاست درددمان همسرم ماندم دیگرتوان پرداخت کرایه منزل راهم ندارم بایدبه کی شکایت کنم ایامافقط درزمان جنگ ادم خوبی بودبم الان بدردنمیخوریم مسئولین بدانندکه ماهمان ملت قهرمان جبهه وجنگیم دیگرچیزی نداریم که ازدست بدهیم شماییدکه ضررمیکنیدبیایدبفکرمردم باشید هی نگوییدمرگ برامریکا وانگلیس زیراخانواده ی شمادرامریکا وانگلس زندگی میکنندواین فقط انحراف فکری مردم است هیچ کشوری بامردم ایران کاری نداره شماییدکه دشمن مات ومردم ایرانیدشمادلتمردانی که مردم رادرزجروگرانی وبدبختی رهاکردیدبخداقسم به خودتان ظلم میکنید
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      روایت مالکان بی رحم و تراژدی بی منطق قیمت اجاره که بارها توسط رسانه ها اعلام می‌شود غیر کارشناسی و بدور از رعایت انصاف و وجدان هست. دولت فعلی قصد حل این مشکل را داشت و انجام ساخت یک میلیون مسکن در سال را داشت که آقای رستم قاسمی بعنوان وزیر مسکن و شهرسازی برای اخذ رأی اعتماد راهی مجلس کرد و در زمان دفاع از خود، فکر میکرد به عنوان وزیر نفت آمده است و چه بسا افرادی در همان بدو متوجه عدم توانایی دولت در ساخت یک میلیون واحد در سال شدند و بنظر می‌آمد که یک شوخی انتخاباتی است. افزایش مسکن بظاهر بی‌رحمانه و غیر منطقی بنظر میرسد. وقتی دولت در یک اقدام به اصطلاح جراحی اقتصادی بدون پشتیبانی مالی و نظارتی مناسب، اقدام به آزادسازی قیمت‌ها می‌کند و میلیون میلیون تومان به حساب یارانه بگیرها می نماید که عملا نباید مشکل داشته باشند. و باعث گرانی 2 تا 3 برابر قیمت‌ها و تورم بالای 50 درصد می‌گردد مالکین را بی‌رحم و غیر منطقی تلقی کردن ظلم به این دسته از مردم میباشد و اساس این تبلیغ پوپولیستی و فریب هست. مالک باید گرانی های ایجاد شده را باید تاوان دهد و چاره ای جز افزایش قیمت‌ها ندارد.
    • جواد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      به نظر من باید برای هر منطقه قیمت کذاری کنن و ‌‌حالا۱۰ درصد بالا ۱۰ درصد پایین هر شهر نسبت به موقعیت قیمت گذاری بشه سن ساختمان زیر بنا و... هر کسی اجرا نکرد به شدت باهاش برخورد کنن هر چند ملت ما سزیع یه بدل به مصوبه میزنن و‌ کار خودشون میکنن
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      مشکل باید جامع تر دیده بشه. همه کالاها گران بشه اجاره گران نشه؟ مشکل تورمه، بی برنامگی دولته. نرخ تورم ثابت بمونه اجاره هم ثابت میشه. اصلا انشاالله که مستاجر مالک بشه اجاره رو با این تورم افسار گسیخته اضافه نمیکنه.
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      واقعا وضعیت تاسف بار شده به اندازه کافی شیره جونمون داره کشیده میشه دیگه واقعا این گرونی ها تمومی نداره! یعنی اصلا نمیخواد یه استوپی کنه یه مرد مگه چقدر میتونه از جونش مایه بذاره تازه اونم فقط شکم زن و بچش سیر بشه دیگه توانی برای هم پا شدن با تورم نمیمونه چرا کسی نیست به داد مردم برسه واقعا شوهر من از ۵ صبح میره سرکار بعدازظهرم میره تاکسی اینترنتی تا ۱۲ شب واقعا این طرز زندگی کردن یه جوونه تا بیایم بفهمیم زندگی چی بود عمرمون تموم شد
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      دولت چرا تصویب نمی کند که تورم را به ۱۰ درصد برساند ؟ یا کالا ها را ارزان کند ؟ چرا تصویب نمی کند که مالیات ها کم شود یا مالیات بر ارزش افزوده حذف شود ؟ ولی از کیسه دیگران تا دلت بخواهد مصوبه تصویب می کند . دولت حق ندارد با تورم ۵۰ درصدی که درست کرده ، برخی از چیز ها مانند مسکن را از تورم جدا کند و البته که نمی تواند . نرخ هر چیزی را تورم تحت تاثیر قرار می دهد .
    • امید IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      همین آه مظلوم ومستاجر باعث زلزله وسیل میشه وتر وخشک و با هم می سوزن
    • Aa IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      یک سئوال یک قلم جنس معرفی کنید که از سال 1400تا ۱۴۰۱ صددرصد گران نشده باشد بعد صاحبخانه ها را اعدام کنید.
    • ناشناس IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      من هم مستاجر هستم امسال صاحب‌خونه مبلغ پول پیش را ۱۲۰ درصد و مبلغ اجاره را ۲۰۰ درصد گران کرد ، بی انصافی تمام مرزها را درنوردیده ، مجبور شدم اساس کشی کنم
    • علی پیمان IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      مستاجرکشی راه انداختند این مشاوران املاک هرچه قیمتها بالابره کمیسیون هم بالا میره درپشت پرده خط میدهند وقیمت تعیئن میکنند وسپس علت را بر گردن مالکان میندازند.بداد مستاجرها برسید.اجاره مغازه باعث گران فروشی واجاره خانه باعث فروپاشی خانواده ها وپشت دیوار ازدواج ماندن جوانها وفراری شدن دختران وبه اعتیاد کشیده شدن جوانان میشود.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      ای کاش پدیده مونسون صاحب خونه هارو میبرد.
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      به جای وام دادن باید مالیات بگیرن هم از روی پول پیش هم از روی اجاره چطور از روی مهریه می‌تونن مالیات بگیرن از مالک ها هم مالیات بگیرن. هرچی بیشتر وام بدن قیمت‌ها بالاتر می‌ره. مالیات پلکانی روی قرار داد‌ها برای مالکین بهترین راه کنترل این افسار گسیختگی هستش
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      همه مجلسیا هر کدوم دهها خونه شخصی دارن و خودشون توی خونهای دولتی دارن زندگی میکنن.لطفا دولت از خودت مایه بذار نه هز مردم .مالکان هم باید با تورمی که شما ساختین زندگی کنن.مگه مالکان روغن و برنج و .....گرون نمبخرن؟