۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
جولان سیلاب در «خرماپزان»| کویر «شرجی» شد
آخرین وضعیت مناطق سیل زده کرمان؛

جولان سیلاب در «خرماپزان»| کویر «شرجی» شد

کرمان- بارش های مونسونی در حالی در چله تابستان استان کرمان را دربرگرفته اند که هوای گرم و خشک کویر این روزها شرجی شده و نگرانی ها در خصوص خسارت به تمامی حوزه ها به ویژه محصول خرما شدت گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: مونسون حدود یک هفته است که با بارش های سیل آسا اکثر نقاط استان کرمان را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات ریز و درشتی برای مردم ایجاد کرده است. طی این مدت راه های مواصلاتی استان کرمان چندین بار مسدود و بازگشایی شدند. بارش های تابستانه این روزهای کرمان که به نظر می رسد در ساعات بعداز ظهر و شب شدت بیشتری می گیرد، منجر به طغیان رودخانه ها شده و در نتیجه سیلاب جاری می شود.

در کنار حوزه راه ها، کشاورزی هم دچار آسیب شده است به ویژه در شهرستان های جنوبی؛ چرا که یکی از مهم ترین محصولات جنوب کرمان خرماست که اتفاقا بارندگی در این روزهای سال می تواند به این محصول آسیب وارد کند.

تخریب ۵۶۰ کیلومتر راه روستایی در زرند
فرماندار زرند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از سه روز گذشته شاهد فعالیت سامانه بارشی در سطح شهرستان زرند هستیم. باران های تابستانه در کنار اینکه نعمت الهی هستند اما می توانند باعث خسارت هایی هم بشوند.

سید رضا حسینی نژاد ادامه داد: در شهرستان زرند از دو روز گذشته که باران شدت گرفت در ۲۰ روستا آبگرفتگی اتفاق افتاد. همچنین شهرهای «یزدانشهر» و «سیریز» و بخشی از شهر «زرند» هم تحت الشعاع این سامانه بارشی قرار گرفت و شاهد آبگرفتگی در سطح شهر، معابر و برخی منازل بودیم.

وی گفت: در حوزه راهداری ۵۶۰ کیلومتر راه روستایی را در جریان این سیلاب از دست دادیم. محور ریحان شهر و کمربندی زرند که تخریب شده بود امروز بازگشایی شد.

حسینی نژاد از بازگشایی مسیر رودخانه داهوئیه خبر داد و افزود: مشکل در ورودی شهر زرند برطرف و بازگشایی انجام شده است.

فرماندار زرند گفت: به دلیل وقوع سیلاب در دو نوبت محور «زرند - بافت» مسدود شد که بازگشایی شده و در حال حاضر تردد در تمامی محورهای مواصلاتی شهرستان زرند در جریان است.

فرماندار زرند با اشاره به اینکه ارتش یک لودر برای زرند ارسال کرده است، افزود: بخشی از منازل مسکونی در روستاها و شهرها کاملا تخریب شده و قابل سکونت نیست.

وی با اشاره به اینکه برق ۷ روستا قطع شد که به صورت موقت وصل شده است، گفت: تقریبا ۳۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح زیرساخت های آسیب دیده از سیلاب نیاز است.

۵۷ رشته قنات تخریب شده است و چنانچه ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده احیا نشوند آنها از دست خواهیم داد و دچار مشکل می شویم

سیلاب به ۵۷ قنات آسیب جدی وارد کرد
حسینی نژاد ادامه داد: ۵۷ رشته قنات تخریب شده است و چنانچه ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده احیا نشوند آنها از دست خواهیم داد و دچار مشکل می شویم. همه این موارد در جلسه شب گذشته به معاون سیاسی استاندار کرمان منتقل شد و امیدواریم هر چه سریعتر اعتباری در این زمینه در اختیار ما قرار داده شود تا بتوانیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ دستگاه لودر از سوی معادن و کارخانجات زرند برای بازگشایی راه های روستایی در اختیار ما قرار گرفته است، افزود: همچنان نیاز به دستگاه های سنگین داریم.

فرماندار زرند اظهار کرد: آب در ۳۲ روستا شامل ۷ هزار مشترک و ۶ مجتمع آب آشامیدنی قطع است. تلفن هم در برخی روستاها قطع است.

فرماندار ارزوئیه هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از یک هفته گذشته شاهد بارندگی در سطح شهرستان ارزوئیه هستیم؛ البته باید توجه داشت که بارندگی نعمت الهی است و عدم مدیریت ما آن را به بحران تبدیل می کند.

رضا اسماعیل کاخ ادامه داد: در برخی روستاها به دلیل ضعف زیرساخت های حوزه راه دچار مشکل شدیم و برخی از این راه ها مسدود شد.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از خانه ها در روستاهای محمودآباد و حسین آباد دچار سیلاب شدند که گروه های جهادی و امدادی از سوی ستاد مدیریت بحران به محل اعزام شدند.

اسماعیل کاخ گفت: خوشبختانه با توجه به اطلاع رسانی انجام شده سیل بندها ترمیم شد که اگر این کار انجام نشده بود خسارت بیشتری به منطقه وارد می شد.

وی از باز بودن راه های مواصلاتی خبر داد و افزود: ارزوئیه یکی از قطب های کشاورزی استان به شمار می آید اما متاسفانه برخی کشاورزان نکات لازم را رعایت نکرده و سطح زیر کشت را در مسیر رودخانه قرار داده اند و دچار خسارت شده اند.

خسارت 100 میلیاردی سیلاب به کشاورزی ارزوئیه
وی میزان خسارت وارده ناشی از سیلاب به بخش کشاورزی ارزوئیه را بیش از ۱۰۰ میلیارد عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تسهیلاتی که از طرف دولت داده می شود، خسارت ها را جبران کنیم.

فرماندار ارزوئیه بیان کرد: در حال حاضر مشکل خاصی در زمینه معیشتی، برق، آب و گاز نداریم.

وی گفت: با توجه به ادامه وضعیت قرمز تا روز دوشنبه، توصیه می شود روستاییان و عشایر از بردن دام هایشان به محل سیلاب و ارتفاعات پرهیز کنند تا دچار صاعقه یا سیلاب نشوند.

فرماندار منوجان هم در گفتگو با بازار در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل زده این شهرستان چنین گفت: به دنبال هشدار ستاد مدیریت بحران استان، بلافاصله ستاد بحران در شهرستان تشکیل شد و منوجان را به هشت پهنه تقسیم کردیم که مسئولیت هر پهنه به عهده یکی از مدیران اجرایی گذاشته شد.

جمشید سراجی با اشاره به اطلاع رسانی قبل از وقوع سیلاب افزود: شناسایی نقاط پرخطر هم در مرکز شهرستان و هم در مناطق روستایی انجام شد. تصمیمات پیشگیرانه ای مانند احداث سیل بند، ترمیم بندهای خاکی، لایه روبی رودخانه ها و اصلاح دهانه پل ها انجام شد.

وی اظهار کرد: تیم های امدادی با محوریت هلال احمر و پشتیبانی بسیج و دهیاران شکل گرفت. تیم های فوری اتفاقات در حوزه آب و برق و مخابرات و امداد و نجات جاده ای هم تشکیل شد.

فرماندار منوجان گفت: در اولین ساعات بارندگی که با مشکل مواجه شدیم استاندار از مناطق آسیب دیده بازدید کرد و جلسه ستاد بحران هم تشکیل شد. مشکل قطعی برق در چهار روستا داشتیم که در همان شب این مشکل در سه روستا رفع شد.

سراجی اظهار کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده بخش خصوصی را پای کار آوردیم و تعداد ۱۲ لودر، دو بولدوزر و چهار بیل مکانیکی در اختیار ما قرار داده شده است. بر این اساس در زمینه دستگاه ها و ماشین آلات سنگین مشکلی نداریم.

خسارت سیلاب به حوزه کشاورزی و راه های منوجان
وی با اشاره به خسارت ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گفت: در حوزه های راه های مواصلاتی حدود ۴۰ میلیارد تومان دچار خسارت شدیم.

سراجی بیان کرد: در بحث سیل بندها سه هزار مترمربع با خسارت ۸۰ درصد مواجه شده ایم، تخریب جاده های بین مزارع به مساحت ۱۵ کیلومتر رخ داده است.

وی گفت: مشکل خاصی در حال حاضر نداریم و فقط مساله جبران خسارت های مطرح است که پی گیری های لازم در این زمینه در حال انجام است.

فرماندار منوجان گفت: برق فقط در یک روستا با جمعیت پنج خانوار قطع بود که امروز وصل شد.

اکثر خسارت وارده متاثر از عدم اقدام لازم نسبت به سیل دی ماه ۱۴۰۰ است
فرماندار قلعه گنج هم به بازار گفت: بیشتر خسارتی که در این شهرستان رخ داده به دلیل سیلاب نبوده بلکه متاثر از عدم اقدام لازم نسبت به سیل دی ماه ۱۴۰۰ بوده است.

محمد فلاح کهن بیشترین خسارت سیلاب را مربوط به زیرساخت های جاده دانست و افزود: در سطح شهر قلعه گنج رودخانه سورگا وجود دارد که هر زمان باران می آید شهر قلعه گنج و روستاهای حاشیه رودخانه دچار آب گرفتگی می شود. با تدابیر اندیشیده شده فقط روستاهای چراغ آباد، حاجی آباد و جنگل آباد دچار سیل زدگی شدند که با اقدامات انجام شده میزان خسارت به حداقل ممکن کاهش یافت.

عمده محصول این منطقه خرماست و چنانچه در این زمان از سال بارندگی شود قطعا دچار افت کیفیت خواهد شد

وی گفت: بیشتر راه های روستایی مسدود شده بود چرا که در اثر بارندگی های متناوب و راه افتادن جریان رودخانه ها راه روستاها قطع می شود اما راه ارتباطی مراکز شهرستان ها برقرار است.

فلاح کهن با اشاره به خسارت های وارده به حوزه کشاورزی، گفت: عمده محصول این منطقه خرماست و چنانچه در این زمان از سال بارندگی شود قطعا دچار افت کیفیت خواهد شد.

فرماندار منوجان گفت: بیشترین نیاز ما در بحث رودخانه است؛ آب منطقه ای باید مطالعات اساسی در این زمینه انجام می داد. در دی ماه ۱۴۰۰ بسیاری از اقدامات لازم انجام نشد و باید از مسیل ها رودخانه ها به صورت اساسی حفاظت کنیم .

فرماندار قلعه گنج اظهار کرد: در حال حاضر شرایط جوی مستعد باران است و باران شروع شده و امیدواریم با حضور به موقع نیروها اگر موردی در مسیر رودخانه ها وجود دارد، برطرف شود.

بازسازی قنوات سریعا انجام شود
طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان ۸ مرداد ماه در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمان و ارتباط ویدئوکنفرانسی فرمانداران تاکید کرد: همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران با جدیت قبلی به کار خود ادامه دهند و لحظه‌ای مسائل بررسی و رصد شود.

فداکار ابراز داشت: تکمیل و افتتاح ساختمان مدیریت بحران استان به تصمیم‌گیری‌ها، اطلاع‌رسانی‌ها و هماهنگی‌های بهتر کمک می‌کند و وحدت رویه‌ای در استان انجام می‌شود.

استاندار کرمان اظهار داشت: حفظ جان مردم و زیرساخت‌های اساسی از جمله آب و بهداشت در اولویت است.

قنات‌هایی که دچار آسیب شده‌اند باید سریعا تخلیه شوند تا مجدد ریزش نکنند، ضمن اینکه قنات‌ها محل ارتزاق روستاییان هستند

وی احیای قنوات را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: قنات‌هایی که دچار آسیب شده‌اند باید سریعا تخلیه شوند تا مجدد ریزش نکنند، ضمن اینکه قنات‌ها محل ارتزاق روستاییان هستند.

فداکار تصریح کرد: لایروبی رودخانه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مانع وقوع سیلاب‌های شدید می‌شود. آزادسازی پل‌ها نیز باید صورت گیرد و از ساخت‌و ساز در دیواره پل‌ها جلوگیری شود.

استاندار کرمان اظهار داشت: خوشبختانه واحدهای مسکونی مددجویان کمیته امداد پوشش بیمه‌ای دارند و فرمانداران با هماهنگی مدیران کمیته امداد نسبت به کمک به آسیب دیدگان از سیل برای ترمیم واحدها و اثاثیه منزل اقدام کنند.

وی برآورد واقع بینانه از خسارت‌های وارده از سیل را مورد تاکید قرار داد و گفت: دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران همچنان باید در آماده‌باش قرار داشته باشند و از روستاها و مناطق سیلابی سرکشی کنند.

استاندار کرمان ابراز داشت: شهرداری‌ها موظف هستند نسبت به رفع مشکلات ناشی از سیل در شهرها اقدام کنند.

فداکار اظهار داشت: به کارگیری ظرفیت‌های مردمی حتی در پیش‌بینی‌ها کمک زیادی به اجرای بهتر کارها می‌کند، ضمن اینکه طرح‌های آبخیزداری در استان باید اجرایی شوند.

استاندار کرمان عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و فعالیت سامانه بارشی، ماشین‌آلات راهسازی و سنگین در آماده‌باش قرار داشته باشند و باید به عشایر نیز اطلاع‌رسانی شود.

طبق اعلام هواشناسی بارش ها تا روز سه شنبه ۱۱ مردادماه جاری در استان همچنان ادامه دارد و مردم باید در زمینه مراقبت های لازم را انجام دهند. تاکنون سیلاب در استان کرمان جان سه نفر را به صورت مستقیم و جان یک نفر را به صورت غیر مستقیم (برق گرفتگی در حین تماشای سیلاب) گرفته است.

کد خبر: ۱۶۵٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha