۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
چرایی رشد اخیر بازار ارزهای دیجیتال| احتمال شکست سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا!
بازار بررسی کرد؛

چرایی رشد اخیر بازار ارزهای دیجیتال| احتمال شکست سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا!

علیرغم تصویب افزایش مجدد نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو آمریکا، بازار ارزهای دیجیتال بر خلاف رویه گذشته شاهد رشدی چشمگیر بوده و تعجب همگان را بر انگیخت.

وحید پورتجریشی؛ بازار: جلسه کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو از افزایش مجدد نرخ بهره بانکی ۷۵ واحدی خبر داد تا مجموع نرخ بهره بانکی در این کشور به ۲.۲۵ الی ۲.۵ درصد برسد.

مقامات فدرال رزرو همچنین تاکید کرده اند که مسیر افزایش نرخ بهره بانکی همچنان تا زمان کنترل وضعیت تورم ادامه داشته و حتی گمانه زنی ها حاکی از احتمال ادامه سیاست فعلی فدرال ررزرو برای سال آینده میلادی است.

این در حالیست که بخش تحقیقاتی شرکت بزرگ سرمایه گذاری BBVA به نقل از منابع نزدیک به مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا، از تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی به رقمی بین ۳.۲۵ الی ۳.۵ درصد تا پایان سال جاری خبر داد.

تاثیر افزایش نرخ بهره بانکی بر بازار ارزهای دیجیتال
بازار دارایی های دیجیتال در سال جاری، روند خوبی نداشته و علیرغم رشد چشمگیر خود در سال گذشته، به یکی از زیان ده ترین بازارهای مالی جهان در سال ۲۰۲۲ تبدیل شده اند. شکل گیری جنگ و تشدید آن در اوکراین، تضعیف اقتصاد جهانی در پس همه گیری و قرنطینه های سنگین کرونایی در سراسر جهان به ویژه کشورهای صنعتی مانند چین و البته ریزش سنگین بازار کریپتو در ماه می سال جاری میلادی که در پی ورشکستگی سنگین پلتفرم های بزرگی چون ترا، ۳AC و سلسیوس رخ داد، در مجموع منجر به ریزش سنگین قیمت بیت کوین و کاهش اعتبار آن نزد سرمایه گذاران شد.

اما یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر پایین نگه داشته شدن قیمت بیت کوین و مجموع بازار کریپتو، افزایش مرحله ای نرخ بهره بانکی در آمریکا بوده که وجهه دلار را از یک ارز تغییر داده و به ابزاری مناسب و البته امن برای سرمایه گذاری تبدیل کرد. به این حساب، سرمایه گذاران به جای آنکه ریسک بازارهای مالی سهام و کریپتو و حتی طلا و دیگر فلزات صنعتی گرانبها را در شرایط رکود اقتصادی جهان به جان بخرند، دارایی خود را تبدیل به دلار نموده و با سپرده گذاری آن در بانک ها، سود قطعی دریافت می نمایند. همین موضوع منجر به کوچ گسترده بسیاری از سرمایه گذاران از بازار رمزارزها و دارایی های دیجیتال و در نتیجه افزایش فشار فروش در این بازار شده است.

وارونگی در نتیجه افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو
اما آنچه پیشتر شاهد آن نبودیم، افزایش ارزش ارزهای دیجیتال درست همزمان با اعلام قطعی افزایش نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی آمریکا بود. پیش از برگزاری جلسه اخیر، هرگونه افزایش نرخ بهره منجر به ریزش سنگین در بازار ارزهای دیجیتال میشد.

اما اینبار نتیجه کار بر عکس شده و علاوه بر رشد چشمگیر قیمت بیت کوین و عبور آن از مرز ۲۴ هزار دلار، برخی از آلتکوین ها حتی تا بیش ۳۰ درصد افزایش قیمت طی چند ساعت را تجربه کرده و همین امر، فشار فروش در بازار که پیشتر در هر حرکت جزئی مثبت بازار شاهد آن بودیم را متوقف نمود.

چرایی رشد اخیر بازار ارزهای دیجیتال| احتمال شکست سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا!

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می شود، حجم بازار ارزهای دیجیتال تنها طی مدت ۴۸ ساعت، حدود ۴۰ میلیارد دلار افزایش یافت که در این میان، بیشترین استقبال سرمایه گذاران نیز از پروژه های دیفای صورت گرفته است.

دلایل عملکرد مثبت بازار ارزهای دیجیتال طی روزهای اخیر
اما اکنون این سوال مطرح می شود که دلایل اصلی استقبال سرمایه گذاران از بازار ارزهای دیجیتال آن هم همزمان با اعلام افزایش مجدد نرخ بهره بانکی و تاکید جروم پاول بر ادامه سیاست فدرال رزرو در خصوص این افزاش نرخ چیست؟

احتمال شکل گیری رکود گسترده در اقتصاد آمریکا: یکی از دلایل اصلی معکوس شدن نتیجه افزایش نرخ بهره بانکی و بهبود بازار رمز ارزها، احتمال شکل گیری رکود گسترده اقتصادی در بازار آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان است؛ موضوعی که اقتصاددانان بزرگ آمریکا از مدت ها پیش و همزمان با اصرار جروم پاول بر ادامه اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی نسبت به آن هشدار داده و البته پاول نیز طی برگزاری کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود به آن اشاره کرد و مدعی شد که این سیاست منجر به ایجاد رکود نخواهد شد. با اینحال، سخنان و اقدامات مقامات فدرال رزرو منجر به افزایش اعتماد به دستگاه اقتصادی دولت بایدن نخواهد شد و شهروندان آمریکا همچنان نسبت به کل گیری رکود اقتصادی مذکور نگران هستند. همین عامل نیز باعث شد تا دستکم بخشی از سرمایه گذاران، بار دیگر شانس خود را در بازارهای غیر دلاری مانند ارزهای دیجیتال امتحان کنند.

افسار گسیخنگی تورم و ریزش شاخص های اقتصادی آمریکا: علیرغم سیاست های فدرال رزرو که طی نیمه اول سال جاری میلادی بر اجرای آنها تاکید داشته، شاخص های اقتصادی این کشور همچون شاخص تورم، شاخص اعتماد مصرف کنندگان و شاخص مسکن و دستمزدهای بخش کشاورزی و غیر کشاورزی همچنان وضعیت خوبی نداشته که همین موضوع منجر به افزایش بی اعتمادی مردم به توانایی دستگاه اقتصادی آمریکا برای کنترل تورم شده که در نمودار زیر می توان روند رو به رشد افزایش نرخ تورم را مشاهده نمود.

چرایی رشد اخیر بازار ارزهای دیجیتال| احتمال شکست سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا!

لذا ظاهرا اکنون بخشی از سرمایه گذاران تصمیم به مهاجرت به سمت بازارهایی غیر بازار دلار امن گرفته اند. کاهش شاخص دلار آمریکا (USDX) در پایان هفته نیز منجر به تشکیک بیشتر در ذهنیت سرمایه گذاران در خصوص قدرت دلار آمریکا شد.

آمادگی بازار برای افزایش نرخ بهره بانکی: این موضوع یکی از داغترین سوژه های نشریه های اقتصادی در پایان هفته گذشته بوده و تقریبا اکثریبت قریب به اتفاق آنها معتقد بودند که بازار از پیش، خود را برای این افزایش نرخ بهره آماده کرده بوده و با این حساب، مانند نویت های گذشته، نه تنها شوک منفی به بازار القا نشد، بلکه با افزایش شاخص و قیمت در بازار ارزiای دیجیتال و حتی بورس های بین المللی روبرو شدیم.

کد خبر: ۱۶۵٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha