۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
 مخابره پیام گذر از سلطه دلار با پیمان پولی ایران و روسیه
کارشناس اقتصادی عنوان کرد

مخابره پیام گذر از سلطه دلار با پیمان پولی ایران و روسیه

کارشناس اقتصادی گفت: پیمان پولی برای دو کشوری که از طرف آمریکا مورد تحریم قرارگرفته‌اند به ویژه برای مبادلات تجاری مفید خواهد بود و اساسا حرکت به سمت استفاده از ارزهای متنوع‌تر ایده درستی است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عباس علوی‌راد، کارشناس اقتصادی درباره مزایای اقتصادی پیمان‌های پولی گفت: اصل ماجرای پیمان‌های پولی در زمان تحریم بسیار مهم است، به ویژه آنکه دو کشور ایران و روسیه تصمیم گرفته‌اند سطح روابط تجاری خود را ارتقا دهند. از طرف دیگر این کار برای کاهش سلطه دلار در سطح تبادلات بین‌المللی شروعی تازه و کمک‌کننده خواهد بود.

وی در در خصوص میزان موفقیت این کار اضافه کرد: میزان موفقیت پیمان پولی بین ایران و روسیه بین همین دو کشور فعلا باقی خواهد ماند و گسترش آن بستگی به دیگر کشورها دارد. برفرض، اینکه چین تا چه اندازه به این بحث بپیوندد، اهمیت دارد زیرا مبادلات تجاری ایران و چین زیاد است، در صورت موافقت چین، ایران دست بالا را خواهد داشت زیرا از دو کشور به سه کشور تبدیل خواهند شد. ولی در کل دو کشور روسیه و ایران با انجام این کار به دنیا این پیام را مخابره می‌کنند که امکان عبور از سلطه ارزی دلار وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی در این زمینه اظهار داشت: در صورتیکه روس‌ها این قابلیت را داشته باشند تا سایر طرف‌های تجاری ایران مانند آذربایجان، ارمنستان و ... در مبادلات تجاری با کشورمان در برابر ارز روبل مجاب سازند، سهم بیشتری از تجارت با این کشورها به دست خواهیم آورد.

علوی‌راد درباره کاهش تقاضای دلار در ایران افزود: قاعدتا باید به این شکل پیش رود، ولی مسئله کشور ما این است که نگاه بخشی زیادی ازجامعه به دلار ذخیره‌ای است. در دیگر کشورها وقتی مردم به سراغ تهیه ارزمی روند، براساس نیاز است، اما در ایران جهت حفظ دارایی این کار انجام می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه یادآور شد: پیمان پولی برای دو کشوری که از طرف آمریکا مورد تحریم قرارگرفته اند به ویژه برای مبادلات تجاری مفید واقع خواهد شد و اساسا حرکت به سمت استفاده از ارزهای متنوع ترایده درستی است و این کار یک ابزار دفاع از خود محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۶۵٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha