۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹
لزوم تخطی نکردن نظام بانکی از مصوبات شورای پول و اعتبار

لزوم تخطی نکردن نظام بانکی از مصوبات شورای پول و اعتبار

کارشناس بازار سرمایه، گفت: مهمترین کمک نظام بانکی به بازار سرمایه، تخطی نکردن از مصوبات شورای پول و اعتبار است.

به گزارش بازار، علیرضا باغانی، درباره چگونگی کمک بانک مرکزی و نظام بانکی به بازار سرمایه، افزود: نظام بانکی می‌تواند به عنوان یک بازاری که نقدینگی را جذب و تورم تولید می‌کند، این نقدینگی را در اختیار بازار سرمایه قرار دهد که این موضوع در واقع تخطی نکردن از مصوبات شورای پول و اعتبار است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها برای سپرده‌ها نمی‌توانند بیش از ۱۸ درصد سود بدهند,، ولی متاسفانه این نرخ تا ۲۳ درصد در سپرده‌های خاص و در سپرده‌های عادی تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده که در نتیجه بازدهی سیستم بانکی از اول سال ۱۴۰۱ تا الان حدود ۹ درصد بوده است,، اما بازدهی بورس ۷ درصد بود.

باغانی همچنین یکی از کمک‌های بانک‌ها به بازار بورس را ظاهر نشدن به عنوان رقیب بازار سرمایه برشمرد و گفت: اتفاقی که در بازار سرمایه افتاده این است که نگاه به سرمایه گذاری بلند مدت لاجرم افزایش یافته است، اگر فردی سهمی را خریده و الان در ضرر است، اگر انتخاب سهام خوب باشد مجبور است تا این سهم را نگه دارد، پس بحث نوسان گیری و زمان گیری که در بازار سرمایه مرسوم شده ,، اما الان با سیاستی که اجرا شده این موضوع به شدت کاهش پیدا کرده و پس فرصت مناسبی است تا از بازار سرمایه به عنوان بازاری که کنترل نقدینگی را انجام می‌دهد و نقدینگی را وارد چرخه تولید می‌کند، استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اکنون سیستم بانکی می‌تواند معادل ۶۵ درصد از ارزش سبد سهام یک سرمایه گذار را به شرکت کارگزاری اعتبار تخصیص دهد، گفت: کمک دیگر نظام بانکی به بازار سرمایه این است که این اعتبارها کم نشود و به صورت واقعی تخصیص پیدا کند، زیرا این موضوع یک نوع در واقع تسهیلات خرید سهام است و این خط اعتباری باید ادامه پیدا کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، پایان یافتن برداشت‌های شبانه بانک مرکزی از بانک‌ها که موجب افزایش نرخ بین بانکی می‌شود و فروش بنگاه‌های اقتصادی و املاک مازاد بانک‌ها و صرف شدن پول حاصل از آن در خرید سهام از دیگر کمک‌های نظام بانکی به بازار سرمایه است.

باغانی تصریح کرد: به هر حال بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری مختلفی هستند این صندوق‌های می‌توانند تا ۲۵ در صد از ارزش پرتفوی خود را سهام بخرند ما الان عدد حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان در صندوق‌های با درآمد ثابت بورس داریم که این صندوق‌ها تا ۲۵ درصدش می‌تواند سهام خریداری کنند، در حالی که حدود ۱۱ درصد این صندوق‌ها رفتند و سهام خریده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه، این پیشنهادها را در واکنش به درخواست هفته گذشته رییس بانک مرکزی از سازمان بورس مبنی بر "بررسی و پیشنهاد ساز و کارهای حمایت نظام بانکی از شرکت‌ها و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه" مطرح کرد.

کد خبر: ۱۶۴٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha