۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صادرات محصولات کشاورزی در کارتن‌های سیگار| بسته بندی مغفول ماند
بازار از فارس گزارش می‌دهد؛

صادرات محصولات کشاورزی در کارتن‌های سیگار| بسته بندی مغفول ماند

شیراز- استان فارس در حالی قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می‌رود که از داشتن حداقل امکانات و صنایع برای بسته بندی محصولات خود و صادرات آن محروم است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که از استان فارس به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور یاد می شود و این استان سهم قابل توجهی در صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشورها به ویژه کشورهای خلیج فارس دارد اما متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی در این استان، آنگونه که باید فارس نتوانسته به جایگاه مطلوب و در خور شانی دست یابد. بر اساس آمار و اطلاعات موجود فارس رتبه اول یا دوم از نظر ایجاد ظرفیت فرآوری و جذب ماده خام محصولات کشاورزی را در کشور دارد اما از لحاظ توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی جایگاه مناسبی ندارد.

اقتصاد فارس بر پایه کشاورزی است و ۲۰ درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده، اما با این وجود در حوزه صادرات محصولات کشاورزی جایگاه خوبی ندارد. برخی نبود زیرساخت های لازم را دلیل آن می دانند به گونه ای که بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی فارس از گمرکات دیگر استان‌ها مانند بوشهر و بندرعباس صادر می‌ شود که کارشناسان امر بر این باورند که نبود امکانات برای بسته بندی و فرآوری محصولات و سخت گیری ها و بروکراسی اداری در گمرکات فارس باعث شده که فعالان حوزه صادرات در این استان به استانهای همجوار بروند.

توان ناچیز فارس برای رقابت در بازارهای جهانی
کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که نبود زیرساختها باعث شده که آنها محصولات خود را در کارتن های سیگار صادر کنند که این امر علاوه بر اینکه توان فارس برای رقابت در بازارهای جهانی را زیر سوال برده بلکه باعث شده که میزان قابل توجهی از محصولات به دلیل نگهداری در شرایط نامناسب، فاسد شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در گفتگو با بازار با اشاره به برخی از ظرفیت های استان فارس در صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: این استان دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس است اما متاسفانه با وجود داشتن این ظرفیت ها از آنها استفاده نمی شود.

خسرو فروغان با انتقاد از اینکه سهم استان فارس تنها از ۱۰ درصد از داشته های فارس از نظر کیفی استفاده می شود، به گوشه ای از مشکلات پیش روی صادرکنندگان در این استان اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه فارس می تواند در صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورها سهم بسزایی داشته باشد اما از این ظرفیت آنگونه که باید بهره برداری نشده و یکی از اصلی ترین دلیل آن نبود زیرساختهای لازم در حوزه صادرات است.

صادرکنندگان محصولات را در کارتن های سیگار صادر می کنند که این امر باعث شده بیش از ۳۰ درصد صادرات ضایعات داشته باشیم

وی با بیان اینکه نبود صنایع بسته بندی و فرآوری یکی از مهمترین دلایل جایگاه نامناسب فارس در حوزه صادرات محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: بعضا صادرکنندگان استان مجبور هستند محصولات را در کارتن های سیگار به کشورهای همسایه صادر کنند که این امر باعث شده که بیش از ۳۰ درصد صادرات ضایعات داشته باشیم و محصولات فاسد شود.

این فعال حوزه اقتصادی در استان فارس با انتقاد از وضعیت استان در رابطه با برندسازی نیز ادامه داد: با توجه به اینکه فارس دارای زیرساختهای لازم در حوزه بسته بندی نیست بر همین اساس بسیاری از محصولات در کارتن های نامناسب به کشورهای دیگر صادر می شود که این امر باعث شده که توان رقابت در بازارهای جهانی را نداشته باشد و در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و میوه تره بار نتوانسته با دیگر کشورها رقابت کند.

نبود زیرساختهای بسته بندی باعث شده قیمت محصولات فارس بسیار پایین باشد
فروغان با اشاره به اینکه همین نبود زیرساختها برای بسته بندی و ... باعث شده که قیمت محصولات استان بسیار پایین باشد، بیان کرد: در حالی که محصولات استان فارس از نظر کیفیت دارای جایگاه مهمی هستند اما به دلیل اینکه برندسازی نشده و توان رقابت با دیگر کشورها را ندارد محصولات با قیمت های ناچیز صادر می شود بر این اساس صرفه اقتصادی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سختگیری های صادراتی در گمرکات فارس ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم بروکراسی اداری و سخت گیری های بسیار در گمرکات استان است و همین منجر شده که بسیاری از صادرکنندگان برای صادرات به استان های همجوار مراجعه کنند که این امر دشواری های زیادی را به همراه داشته که به عنوان نمونه می توان به بسته بندی نامناسب و در نهایت فاسد شدن میزان قابل توجهی از محصولات اشاره کرد.

صادرکنندگان و سرمایه گذاران علاقه ای برای فعالیت در استان ندارند و همین باعث عقب ماندگی فارس در حوزه اقتصادی شده است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس بر ضرورت توجه به این موضوع از سوی مسئولان امر در استان تاکید کرد و گفت: تمام این مسائل دست به دست هم داده تا صادرکنندگان و سرمایه گذاران علاقه ای برای فعالیت در استان نداشته باشند و همین باعث عقب ماندگی فارس در حوزه اقتصادی شده است.

فروغان در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از آمارها مبنی بر صادرات قابل توجه محصولات از استان فارس تاکید کرد: همه این آمار نادرست است زیرا بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی استان از گمرکات استانهای همجوار صادر می شود پس چگونه می توان اطلاعات دقیقی از آمار صادرات داشت.

وی همچنین بر ضرورت تامین زیرساختها در استان فارس تاکید کرد و افزود: برای اینکه استان فارس بتواند به جایگاه مناسبی در حوزه صادرات به ویژه صادرات محصولات کشاورزی برسد باید زیرساختهای لازم فراهم شود.

زیرساختهای لازم برای توسعه صادرات در فارس فراهم شود
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه فارس دارای ظرفیت های منحصر به فردی در حوزه کشاورزی است بر لزوم ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه صادرات در این استان تاکید کرد و گفت: باید هرچه سریعتر پایانه صادراتی استان راه اندازی شود.

محمد جواد عسگری ادامه داد: در حوزه صنایع تبدیلی باید از طریق تسهیلات بانکی و... شرایطی را رقم زد تا گام مهمی در توسعه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی برداشته شود.

وی بیان کرد: توسعه بخش بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی به طور حتم باز شدن بازار های جهانی به روی استان به منظور فروش محصولات خود با قیمت منصفانه را به همراه خواهد داشت از این رو این موضوع به عنوان یک مسئله اساسی و اولویت دار در دستور کار قرار دارد.

با توجه به شرایط خاص استان فارس ضرورت دارد مسئولان استانی شرایطی را رقم زنند تا با ایجاد زیرساختهای لازم استان بتواند سهم قابل توجهی از صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص دهد.

کد خبر: ۱۶۴٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      1 0
      بهترین میوه ها را در موقع حمل و نقل خراب می‌کنند با کارتن ها و بسته بندی مناسب و چه بار زدن و تخلیه دستی و پرتاب کردنی