۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
ارز ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد کشور را فلج کرده بود| پرداخت ۱۱۰۰ میلیارد تومان منابع به راه آهن اردبیل
استاندار اردبیل در گفتگو با بازار:

ارز ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد کشور را فلج کرده بود| پرداخت ۱۱۰۰ میلیارد تومان منابع به راه آهن اردبیل

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: نظام اقتصادی کشور با اعمال ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به نقطه فروپاشی و پرتگاه مهلک کشیده شده بود که دولت سیزدهم با جراحی اقتصادی مانع از این فروپاشی شد.

سید حامد عاملی در حاشیه نشست هم‌اندیشی و مشورتی با فعالان اقتصادی و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در یک نظام اقتصادی وابسته به نفت ساختار غلطی را در کشور شاهد هستیم که منابع درآمدی از نفت صرف هزینه‌های جاری شده و بیش از ۹۰ درصد این منابع به عنوان پرداختی حقوق و مزایا و یا یارانه به جیب مردم می‌رود.

ضرورت تغییر ساختار غلط اقتصادی در کشور
وی با تاکید بر تغییر ساختار غلط اقتصادی کشور از اتکا صفر به نفت و هدایت به سمت اقتصاد تولیدمحور و ثروت‌آفرین تصریح کرد: با جراحی اقتصادی که دولت سیزدهم آغاز کرده، تلاش می‌کند تا بخش عظیمی از منابع کشور صرف طرح‌ها و پروژه‌های اساسی و زیربنایی شود.

استاندار اردبیل گفت: در حال حاضر از یک‌هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع کشور، یک‌هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان جاری و هزینه‌های عمومی است و با بیماری مزمن اقتصادی کشور مردم شاهد تنگناهای اقتصادی، تورم و برخی دیگر از نارسایی‌ها هستند.

عاملی تلاش دولت را برای جلوگیری از استقراض منابع از بانک‌ها یادآور شد و افزود: در این شرایط حساس که اقتصاد بیمار کشور باید مداوا شود، صبر و بردباری مردم نیز بسیار مهم است.

اگر اصلاح ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی انجام نمی‌شد، کشور در پرتگاه سهمگین سقوط می‌کرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم تخصیص‌های نابجا، بدهی‌های کلان، انتشار اوراق مالی متعدد و استقراض از بانک‌ها را به عنوان فاجعه اقتصادی به دولت سیزدهم منتقل کرد تا از همان روز نخست کار مدیریت کشور با سختی و فشار همراه باشد.

عاملی پرهیز از کارهای نمایشی و توجه به اصول به حق مردم را در مذاکرات هسته‌ای یادآور شد و اضافه کرد: غرب باید برای حفظ حقوق ملت تضمین می‌داد که هنوز این تضمین را نداده ولی تلاش می‌شود تا در حفظ این حقوق تضمین‌های جدی گرفته شود.

وی به اصلاح نظام یارانه‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: یارانه پرداختی به مردم در حد بسیار پایینی بوده و دولت به جای اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که رانت و فساد را به همراه داشته، سعی کرد تا این منابع را به حساب مردم پرداخت کند.

عاملی بیان کرد: اگر اصلاح ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی انجام نمی‌شد، کشور در پرتگاه سهمگین سقوط می‌کرد ولی به رغم همه فشارها اصلاح اقتصادی در همان سال اول فعالیت دولت آغاز شد.

بالا بودن سرانه آرد مصرفی در استان تا ۱۲ کیلوگرم
وی در مورد وضعیت نان و صف‌های طولانی در تهیه نان برای مردم اظهار کرد: در این حوزه نیز با هدف مبارزه با فساد و ناکارآمدی گذشته مقرر شد تا یارانه نان به حلقه پایانی پرداخت شود تا نانوا در قبال دریافت آرد و فروش آن یارانه خود را بگیرد.

استاندار اردبیل به بالا بودن سرانه آرد مصرفی در استان تا ۱۲ کیلوگرم اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی در تأمین آرد وجود ندارد و به تدریج صف‌های طولانی نان در حال مرتفع‌ شدن است و امیدواریم همه متولیان در تقویت نظام اقتصادی به ویژه ساماندهی حوزه نان اقدامات مؤثری را انجام دهند.

عاملی ضرورت توسعه زیرساخت‌ها را به ویژه در شبکه راه، راه آهن و پروازهای هوایی یادآور شد و تصریح کرد: میانگین برخورداری استان از بزرگراه کمتر از ۱۱ درصد است در حالی که این میانگین در کشور بیش از ۲۴ درصد است.

اولین هواپیمای بیس استان تا ۲ ماه آینده مستقر می شود
وی تکمیل بزرگراه شمال به جنوب استان را در کنار راه آهن اردبیل یادآور شد و افزود: به غیر از نقاط بحرانی، با تزریق یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال‌جاری راه آهن اردبیل به نقطه مناسب در مسیر بهره‌برداری خواهد رسید.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با مجهز شدن فرودگاه اردبیل به سامانه‌های نوین فرودگاهی، ۸۰ درصد کنسلی‌ها لغو شده و اولین هواپیمای بیس استان نیز تا ۲ ماه آینده مستقر خواهد شد.

وی تکمیل سد گیوی و عمارت را به همراه آبگیری آنها یادآور شد و اضافه کرد: احداث ۶ پست ۶۳ کیلوولت و تأمین سایر زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی، توسعه آب و فاضلاب در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس شورای اداری استان بیان کرد: سال گذشته یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از سفر رئیس جمهور برای طرح‌های مصوب اختصاص یافته بود که امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از یک‌هزار میلیارد تومان منابع دیگر از این محل به استان تزریق شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ک م پ IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      0 0
      حداقل ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط روحانی موجب رفاه و کاهش مشکلات معیشتی مردم می شد که متاسفانه دولت فقیر زدایی فعلی با حذف آن و قصد درآمد زایی خود کمر ملت را شکست واقعا متاسفم کار درست را به صورت اشتباه انجام دادید دفاع بد هم می کنید! کاش حداقل یک میلیون تومان به هر نفر یارانه میداد و بعد اینجوری اذکار اشتباهتان دفاع می کردید!