۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۰
ضرورت حرکت بیمارستان ها به سمت الکترونیکی شدن| سهم ۱۷ درصدی بیمارستان های خصوصی در کشور
رئیس اداره تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت مطرح کرد

ضرورت حرکت بیمارستان ها به سمت الکترونیکی شدن| سهم ۱۷ درصدی بیمارستان های خصوصی در کشور

صباغیان، رئیس اداره تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت حرکت بیمارستان ها به سمت الکترونیکی شدن گفت: فقط اکتفا به نسخه و پرونده الکترونیکی بیمارستان ها را پیشرفته نمی کند.

بازار؛ گروه صنعت: عطیه صباغیان، رئیس اداره تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نخستین همایش و نمایشگاه بین المللی بیمارستان های خصوصی اظهار داشت: اینکه بیمارستان های خصوصی به عنوان یک فدراسیون دور هم جمع شدند و با توجه به اینکه بخش عمده‌ ای از خدمات نظام سلامت علاوه بر اینکه در حوزه دولتی شکل می گیرد و ارائه خدمت داریم و در بخش خصوصی هم این خدمات به صورت خیلی خوب و به نحو احسن ارائه می شود. بنابراین نیاز است که هم ‌اندیشی و ارتباطات در این حوزه خیلی بیشتر شود.

وی اضافه کرد: محور هایی که در این همایش دیدم ارتباطات بیشتر و استفاده از تجربیات بین المللی در حوزه های بیمارستانی، آزمایشگاهی، خدمات دارویی و خدمات نوینی که می توانیم از آن استفاده کنیم تا بهره بیشتری از خدماتی که داریم ببریم و بیماران نیز رضایت بیشتری داشته باشد. دوران شیوع بیماری کووید خیلی چیزها را به ما یاد داد؛ خیلی توانستیم در این ایام از تکنولوژی ها استفاده کنیم؛ چرا که سرایت این بیماری بسیار زیاد بود و اینکه این عفونت تنفسی باعث پیشرفت های بسیاری در سیستم دولتی شد.

صباغیان ادامه داد: در بخش خصوصی هم با توجه به گزارش ها و همکاری هایی که خیلی از بیمارستان های خصوصی کشور اعلام آمادگی کردند و بعضی از بخش های خودشان را خالی کردند و در اختیار بیماران گذاشتند که اتفاق خیلی خوبی بود. برگزاری این همایش‌ ها انتقال اطلاعات و انتقال تجربیات خیلی مهم است و باید از این فرصت ها استفاده کرد. یکی از موارد که خیلی به آن نیاز داریم استفاده از تکنولوژی و فناوری های برتر و نوین است.

وی افزود: بیمارستان های خصوصی خیلی راحت می توانند در این حوزه اقدام کنند و ارتباطات مستقیم را با شرکت ها داشته باشند و خرید خدمت و تجهیزات کنند. اما در سیستم دولتی این مساله قدری متفاوت است و بیمارستان دولتی نیاز دارد که از سوی وزارت بهداشت حمایت شود و هزینه ای که برای آن پرداخت می شود نیازمند بودجه ای است تا اینکه بخواهد این امکانات را فراهم کند. بنابراین بیمارستان خصوصی این محدودیت را ندارد و بهتر می تواند به مقاصدی که می خواهد برسد.

در حال حاضر سهم بیمارستان های خصوصی از نظر تعداد بیمارستان ها در کشور ۱۷ درصد است و سهم خدمات بستری از نظر تعداد تخت ۱۲.۸ درصد است که این سهم کوچکی نیست

خلا قوانین بر سر الکترونیکی شدن خدمات درمانی
رئیس اداره تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: یکی از مواردی که خیلی به آن باید اهمیت دهیم هوشمند سازی بیمارستان ها است. بیمارستان ها با این رویکرد می توانند به سمت و سویی بروند که خدماتی که می خواهند به بیماران و همراهان آن ها بدهند با کیفیت بیشتر باشد و ایمنی را بیش از پیش رعایت کنند. در حال حاضر سهم بیمارستان های خصوصی از نظر تعداد بیمارستان ها در کشور ۱۷ درصد است و سهم خدمات بستری از نظر تعداد تخت ۱۲.۸ درصد است که این سهم کوچکی نیست.

وی اضافه کرد: باید با برنامه‌ ریزی درست این سهم را افزایش دهیم و کیفیت خدماتی که ارائه می دهیم را بالاتر ببریم و از تکنولوژی های جدید هم استفاده شود. در ایام کووید خیلی از مشاوره ها به سمت تلفنی و آنلاین ارائه شد. اسمارت هاسپیتال یا همان بیمارستان هوشمند که اسم از آن به میان می آید فکر می کنیم که تمام خدماتی که در بیمارستان داریم را می توانیم به صورت الکترونیک ارائه دهیم که این امکان وجود ندارد. بنابراین خوب است که به تدریج به این سمت برویم؛ چون اگر یک باره چنین تصور ذهنی را داشته باشیم قاعدتا رسیدن به آن خیلی دشوار است.

صباغیان ادامه داد: بنابراین خوب است که یک برنامه فعالیت برای رسیدن به این مهم داشته باشیم که بر مبنای واقعیت باشد. بیمارستان یک پرونده الکترونیک درست کرده است و ادعای هوشمندی می کند که درست نیست. اما می تواند با آن پرونده الکترونیکی به سمت هوشمندسازی برود. در این چند سال دیده ایم که خیلی از بیمارستان ها با راه اندازی نوبت دهی و پرونده الکترونیک به صورت نصفه و نیمه چون مقداری مشکل ما بر سر امضای الکترونیک است که مشکلات قضایی و حقوقی ایجاد می کند که باید حل شود و بستر های آن دیده شود.

وی تاکید کرد: این بسترهای الکترونیکی شدن بیمارستان ها به ما کمک می کند تا چالش ها و موانعی که در سیستم داریم را برطرف کنیم.

بیمارستان ها باید برای فرآیندهای اصلی از جمله مدیریتی و پشتیبانی برنامه ریزی کنند و آن را ارتقا دهند؛ تا دوباره شاهد کمبود نیروی انسانی همچون دوره ای که در شیوع بیماری کووید شاهد بودیم نباشیم

ضرورت ایجاد هماهنگی بین هزینه ها و درآمدهای بیمارستانی
صباغیان اظهار داشت: کمک بیمارستان خصوصی خیلی برای ما مهم است؛ خیلی اوقات به وزارت بهداشت افرادی از بخش خصوصی می آیند و طرح هایی را به ما ارائه می دهند که می بینیم چقدر خوب می توان از آن ها استفاده کرد. همچنین ارتباطاتی که با بیمارستان های دولتی به صورت خرید از خدمت ایجاد می کنند. این رویکرد هم یادمان نرود که بیمارستان به عنوان مرکز تماس باید به سمت و سویی برود که درآمدها و هزینه هایش آن تقاضا را داشته باشد تا هزینه ها پوشش داده شود و درآمدها بیشتر شود. چون بیمارستان هم یک بنگاه اقتصادی است. همچنین سلامت نیز به عنوان خدمتی است که فروخته می شود، برای همین اهمیت ایمنی بیمار و ارائه خدمات با کیفیت باید مورد توجه ویژه باشد.

وی در خصوص ارتقای بیمارستان ها اضافه کرد: یک نکته خیلی مهم است که وزارت خانه هم بر روی آن کار می کند و سال گذشته دستور العملی برای ارتقای فرایندهای بیمارستانی ابلاغ شد؛ همانطور که در ارتباط بخشی داریم و شما این کار را انجام می دهید خیلی خوب است که برای فرآیندهای اصلی از جمله مدیریتی و پشتیبانی برنامه ریزی کنید و آن را ارتقا دهید. به طور حتم بیمارستان ها در دوران کووید با معضل کمبود نیروی انسانی مواجه بودند و می گفتند با توجه به اینکه نیروی انسانی به سمت بخش های عفونی و مدیریت کردن بیماری کرونا رفته بودند در خصوص کارهای کیفی و ارتقای سیستم نتوانستند خیلی فعالیت چشم گیری داشته باشند.

رئیس اداره تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بنابراین یک فرصتی ایجاد شده و امیدوارم این فرصت دوباره با افزایش بیماران از ما گرفته نشود؛ چرا که کمی عادی انگاری شده و با بی تفاوتی خیلی ها واکسیناسیون شان را کامل نکرده اند. همچنین موارد بهداشت فردی هم رعایت نشده و این موضوع ما را به سمت افزایش شمار مبتلایان را طی این چند روز داشته ایم که باید بیشتر مراقب باشیم تا از مسائل و مواردی که به صورت روتین باید به آن بپردازیم جا نمانیم.

بیمارستان هایی هم که الان به سمت و سوی بیمارستان های هوشمند می روند می گویند دارو دهی را به صورت رباتیک انجام می دهیم تا خطاهای دارویی را کاهش دهیم

هم اندیشی، همکاری و ارتباطات رمز موفقیت
صباغیان تاکید کرد: سیستم های کیفی، سیستم هایی نیستند که ایستا باشند و وقتی رتبه یک برتر را در اعتبار بخشی دریافت کرده ام کار را رها کنم. این واقعیتی است که همیشه باید کار کنیم و به سمت استانداردهای بالاتر رویم. استانداردهای حداقلی به درد ما نمی خورد؛ چون تکنولوژی ها هر روز پیشرفت می کند و باید خودمان را به آن ها برسانیم. بیمارستان هایی هم که الان به سمت و سوی بیمارستان های هوشمند می روند می گویند دارو دهی را به صورت رباتیک انجام می دهیم تا خطاهای دارویی را کاهش دهیم.

وی افزود: برخی هم می گویند عبور و مرور و خروج بیماران را هماهنگ و با دوربین هایی که داریم چک می کنیم. قائدتا خدمات نیست نمی شود و مواردی که باید ارائه دهیم حتما چک می شود. همچنین نرم افزارهایی که خیلی از همکاران پزشک بر روی گوشی هایشان دارند و دارو دهی شان لحظه به لحظه پایش می شود. همچنین در بخش ویژه تمام مواردی که مانیتور می شود را روی گوشی هایشان دارند و تمام این ها مصادیقی از یک بیمارستان هوشمند است. بنابراین باید تمام موارد را برای داشتن بیمارستان هوشمند رعایت کنیم. حتی ساختمان بیمارستان که نیاز به یک دی ام اس دارد و در کووید هم این را دیدم که تهویه هوا چقدر به ما ضربه زد و پرسنل بخش درمان را آلوده کرد.

رئیس اداره تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اگر از ابتدا این موارد را می ‌دیدیم و پیگیر می بودیم به طور حتم پرسنل ما آلودگی کمتری را داشتند و به خانواده هایشان انتقال نمی دادند. حتی شاهد بودیم خیلی از همکاران خانواده هایشان را به خاطر انتقال آلودگی به پدر و مادر سالخورده شان را از دست دادند.

وی اضافه کرد: نکاتی که باید گفته شود خیلی زیاد است اما در مورد هماهنگی ها در فدراسیون بیمارستان های خصوصی و کارهایی که در ای اچ اف انجام شده برای پیوستن بیمارستان ها به این فدراسیون و همکاری هایی که باید انجام شود تا به سطحی از استاندارد که لازم است برسیم.

صباغیان ادامه داد: موضوع فوق نیاز به یک هم اندیشی، همکاری و مداومت در ارتباطات است. اگر یک همایشی برگزار شد و رها شود قائدتا آن نتیجه ای که می خواهیم را دست نمی یابیم و یک نفر هم نمی تواند پیگیر این کارها باشد. کار سیستمی است و نیاز به کار گروهی دارد. بنابراین همه بیمارستان ها با توجه به اینکه سهم کمی در درمان و بهداشت مملکت ندارند باید بیش از پیش این همکاری نمود پیدا کند. ما هم در وزارت خانه سعی بر این داریم تا جایی که می شود این همکاری ادامه یابد تا به هدفی که داریم به تدریج دست یابیم.

کد خبر: ۱۶۴٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha