۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۲
خودروهایی که ۲ تا ۱۰ میلیون تومان گران شدند| اخلال در نظام فروش با سیستم قرعه کشی
«بازار» از وضعیت قیمت خودرو گزارش می دهد

خودروهایی که ۲ تا ۱۰ میلیون تومان گران شدند| اخلال در نظام فروش با سیستم قرعه کشی

سه محصول آریزو۵، تارا اتوماتیک و جک جی ۴ از ۲ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند، این افزایش بها نشات گرفته از اخلال در نظام فروش به دلیل وجود قرعه کشی توسط وزارت صمت است.

بازار؛ گروه خودرو: قیمت خودرو در بازار امروز به شرایط ثبات رسیده است، البته این ثبات برای برخی از محصولات داخلی دلالت دارد و خودروهای بی کیفیت و اغلب کم کیفیت چینی در بازار همچنان تخت گاز گرانی را دارند. ظاهرا دومین مرحله قرعه کشی خودرو توسط وزارت صمت سبب ایجاد موج جدیدگرانی برای برخی از خودروهای سدان و کراس اوور شده است.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، با عدم ابلاغ تدوین آیین نامه اجرایی واردات خودرو بستر بازار را چنان فراهم کرده است که هر روز شاهد ایجاد تورم جدید در آن هستیم. واردات خودرو اگر تاپایان سال انجام نشود، وضعیت تمام خودروسازان بخش خصوصی و دولتی به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان به سمت اجرا ماده ۱۴۱ یا همان ورشکستگی حرکت خواهد کرد.
در ادامه به بررسی قیمت برخی از خودروها در بازار خواهیم پرداخت:

خودروهایی که ۲ تا ۱۰ میلیون تومان گران شدند؟ | اخلال در نظام فروش با سیستم قرعه کشی

محصول آریزو۵ این شرکت تا اواخر تیرماه سال جاری با بها ۷۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما از ابتدای ماه جاری بهای این خودرو به بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است

گرانی مدیران خودرو در بازار
از ابتدا اردیبهشت تا امروز شرکت مدیران خودرو به دلیل عدم ارائه اسناد مالی به گمرک ظاهرا موفق به عرضه خودرو در بازار نشده است. این مساله توام با سامانه قرعه کشی وزارت صمت که اخلال در نظام فروش شرکت های بخش خصوصی ایجاد کرده، سبب شده قیمت خودروهای این شرکت در بازار رشد چشمگیری داشته باشد. به طور مثال محصول آریزو۵ این شرکت تا اواخر تیرماه سال جاری با بها ۷۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما از ابتدا ماه جاری بها این خودرو به بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. پارامترهای بازار نشان از افزایش بها این محصول در روزهای آینده به دلیل عدم تحویل مناسب خودرو به بازار دارد.

خودروهایی که ۲ تا ۱۰ میلیون تومان گران شدند؟ | اخلال در نظام فروش با سیستم قرعه کشی

تارا اتوماتیک در اواخر تیرماه سال جاری با بها ۵۹۳ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۵۹۵ میلیون تومان رسیده است


تارا اتوماتیک گران تر می شود
تارا اتوماتیک یکی از سدان های جدید گروه صنعتی ایران خودرو است که به عنوان محصول دولتی پسا برجام نیز در مقطعی از زمان شناخته می شد. تارا با بدعهدی فرانسوی ها برای تولید پژو ۳۰۱ روی همان پلت فرم طراحی و تولید شد. تارا اتوماتیک در اواخر تیرماه سال جاری با بها ۵۹۳ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۵۹۵ میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمت ۲ میلیون تومانی تارا نشان می دهد این خودرو در ماه جاری، روند افزایش قیمت را ادامه می دهد. هرچند که گفته می شود تارا در بازار بد فروش است، اما رشد قیمت این محصول بد فروش بودن آن را تکذیب می کند.

خودروهایی که ۲ تا ۱۰ میلیون تومان گران شدند؟ | اخلال در نظام فروش با سیستم قرعه کشی

جی۴ در تیرماه سال جاری به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان رسید و تا اواخر ماه گذشته بها آن ثابت بود. ولی از ابتدا ماه جاری بها این خودرو به ۵۰۵ میلیون تومان رسیده است

جک جی۴ گران شد
کرمان خودرو حدود شش سال هست که با شریک تجاری چینی خود یعنی جک در تعامل و همکاری است. یکی از محصولات پر فروش جک در کشور، جی۴ است که سدان سایز متوسط با یک پیشرانه نسبتا ضعیف است. جی۴ در تیرماه سال جاری به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان رسید و تا اواخر ماه گذشته بها آن ثابت بود. ولی از ابتدا ماه جاری بها این خودرو به ۵۰۵ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت نشان می دهد که کرمان خودرو نیز به دنبال افزایش بها محصولات خود در کارخانه نیز است.

خودروهایی که ۲ تا ۱۰ میلیون تومان گران شدند؟ | اخلال در نظام فروش با سیستم قرعه کشی

شاهین بدون افزایش قیمت
گروه خودروسازی سایپا تصور دارد که با عرضه فروش مستقیم خودرو شاهین در بازار، احتمال کاهش قیمت آن وجود دارد. اختلاف بها شاهین از کارخانه تا بازار اکنون حدود ۲۱ میلیون تومان است، شاهین در کارخانه بها ۳۴۳ میلیون تومانی و در بازار آزاد قیمت ۳۶۱ میلیون تومانی دارد. این تفاوت بها نشان از عدم افزایش قیمت بیشتر و البته کاهش زودهنگام قیمت این خودرو دارد.

کد خبر: ۱۶۴٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      خر چی پیش بیاد اینا قیمت بالا میبرن. واردات ازاد بشه نشه قرعه کشی بشه نشه دلار بالا ب ه پایین‌بیاد توافق بشه نشه کلا قیمت خودرو بالا میره و خودرو سازها هم همش تو ضررن فقط برای دل مردم با ضرر کار میکنن اقا ببنیدن در این لگن‌سازی ها رو والا بهتر از این‌ماشینا رو بیارید نصف قیمت اینا در نمیاد