۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
آب کشور را پتروشیمی و فولادی ها می بلعند عوارض آن را از صادرکنندگان زعفران می گیرند
فعال بخش کشاورزی در گفتگو با بازار؛

آب کشور را پتروشیمی و فولادی ها می بلعند عوارض آن را از صادرکنندگان زعفران می گیرند

با صادرات هندوانه و خربزه آب کشور را صادر می کنیم

میری فعال حوزه زعفران گفت: نیم درصد از کل قیمت زعفران صادراتی را به عنوان عوارض آب مجازی از صادرکننده میگیرند در حالیکه عوارض باید از محصولات آب بر مثل هندوانه و همچنین پتروشیمی و فولادی ها گرفته شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث صادرات محصولات کشاورزی از جمله مباحث پرمناقشه و پرچالشی است که حواشی بسیاری حول و حوش آن وجود دارد و از یکسو صادرکنندگان همیشه نارضایتی هایی دارند و از سوی دیگر داده های آماری نشان از فراز و فرود در میزان صادرات انواع محصولات کشاورزی دارد. با این جود یکی از مسائلی که در حوزه صادرات محصولات کشاورزی مطرح بوده صادرات آب در قالب محصولات کشاورزی است. به طوری که بسیاری از کارشناسان می گویند با توجه به آب بر بودن محصولی مانند هندوانه کشت آن مقرون به صرفه نیست در حالی که صادرات این محصول نیز به خصوص به کشور عراق بسیار پررونق است. به این ترتیب کارشناسان می گویند با صادرات محصول آب بر هندوانه عملا ما آب کشور را به دیگر کشورها صادر می کنیم. در این راستا برای صادرات محصولات کشاورزی عوارض آب مجازی تصویب شده است اما تولید کنندگان برخی محصولات در این خصوص اعتراضاتی دارند.

عادلانه تر این است که عوارض آب مجازی از پتروشیمی ها، فولادی ها و همچنین محصولات کشاورزی مانند هندوانه و خربزه که پرمصرف هستند گرفته شود

تولید یک کیلوگرم هندوانه ۲۰۰ لیتر آب می خواهد؛ با صادرات هندوانه آب کشور را صادر می کنیم
غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در این خصوص به بازار گفت: برای صادرات زعفران در حالی عوارض آب مجازی تعیین شده است که برکسی پوشیده نیست زعفران محصولی با آب بری بسیار پایین است.

میری افزود: عادلانه تر این است که عوارض آب مجازی از پتروشیمی ها، فولادی ها و همچنین محصولات کشاورزی مانند هندوانه و خربزه که پرمصرف هستند گرفته شود.

وی ادامه داد: وقتی می گویند تولید یک کیلوگرم هندوانه ۲۰۰ لیتر آب می خواهد آمار بسیار وحشتناکی است! لذا حداقل کاری که می توان کرد این است که از طریق صادرات هندوانه آب کشور را صادر نکنیم پس طبیعی است که در چنین مواردی باید عوارض بالا بگیرند اما از زعفرانی که کم آب بر است گرفتن عوارض اصلا منطقی نیست.

خودِ مجلس قانون وضع کرده که بستن عوارض بر کالاهای کشاورزی ممنوع است خودش هم مجددا قانون وضع کرده هرفردی که کالاهای کشاورزی را صادر می کند از جمله زعفران باید نیم درصد از کل قیمت عوارض پرداخت کند!

نیم درصد از کل قیمت زعفران صادر شده را عوارض آب مجازی می دهیم؛ مجلسی ها خود ناقض قانون هستند
این فعال بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خودِ مجلس قانون وضع کرده که بستن عوارض بر کالاهای کشاورزی ممنوع است خودش هم مجددا قانون وضع کرده هر فردی که کالاهای کشاورزی را صادر می کند از جمله زعفران، باید نیم درصد از کل قیمت عوارض پرداخت کند. به این ترتیب بابت آب مجازی؛ یعنی آبی که برای تولید کالای کشاورزی مصرف شده است باید به دولت هزینه پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه محصول زعفران نیز مشمول عوارض آب مجازی است، آیا مشخص است به ازای کشت هر هکتار زعفران چقدر آب مصرف می شود، گفت: قطعا کارشناسان ارقام دقیق را می دانند اما معمولا به طور کلی به گفته کارشناسان بخش، در محصولات کشاورزی که داریم زعفران جزو محصولاتی است که کمترین مصرف آب را دارد به دلیل اینکه آب دهی زعفران از مهرماه شروع می شود تا اردیبهشت ادامه دارد، که معمولا در آبان ماه که بارندگی ها شروع می شود نیاز به آب دهی تا اردیبهشت ندارد.

میری ادامه داد: با این وجود برای محصول زعفران نیز نیم درصد عوارض آب مجازی وضع کرده اند! که صادر کننده باید بپردازد.

گفتنی است به گفته کارشناسان بخش کشاورزی محصول زعفران از جمله محصولات کم آب بر محسوب می شود در حالی که جزو محصولات و گیاهان دارویی است که بیشتر ارقام صادراتی نیز در این بخش رقم می خورد، به خصوص اینکه تولید آن تقریبا در انحصار ایران است. لذا تولیدکنندگان و صادر کنندگان این محصول انتظار دارند بخش دولتی توجهات ویژه ای نسبت به آن داشته باشد و مشکلات و موانعی که موجب می شود تولید یا صادرات آن دچار اختلال شود را بردارند.

کد خبر: ۱۶۴٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      3 0
      آب کشور را سپاه و بسیج برای کارگاههای خودشان میبلعند