۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
تسهیل صدور ویزا در قرقیزستان برای تجار ایرانی
سفیر قرقیزستان در تهران اعلام کرد

تسهیل صدور ویزا در قرقیزستان برای تجار ایرانی

سفیر قرقیزستان در تهران ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد اتاق مشترک بازرگانی با ایران تصریح کرد: شرایط اعطای ویزا را در قرقیزستان تسهیل کرده ایم و امکان صدور ویزا در فرودگاه فراهم شده است.

به گزارش بازار، تورداقون صدیق اف در نشست مشترک با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و استاندار استان اوش قرقیزستان که در اتاق مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در خصوص پرواز مشترک بین ایران و قرقیزستان با یک شرکت هواپیمایی توافقاتی صورت گرفته و مقرر شده است هر هفته یک پرواز بین دو کشور برقرار شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این نشست افق تعاملات اقتصادی با قزاقستان را «روشن» توصیف کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی ایران و در مقابل جایگاه خوب قرقیزستان در آسیای میانه از نظر منابع آبی زمینه مطلوبی برای تعامل در حوزه کشاورزی دو کشور وجود دارد. قرقیزستان همچنین کوه‌های یخی، زمین حاصلخیز و رودهای پرآب دارد که همگی به تقویت تعامل در این حوزه کمک می‌کند.

غلامحسین شافعی در بخش دیگری از سخنانش برخی از مسائل و مشکلات پیش روی مبادلات اقتصادی میان دو کشور را برشمرد و گفت: یکی از این مشکلات، نبود رابطه بانکی مناسب است. بارها پیشنهاد شده است شعبه‌ای از یک بانک ایرانی در قرقیزستان تأسیس گردد و از این طریق، مشکلات سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی در آن کشور برطرف شود.

رئیس اتاق ایران صادر نشدن ضمانت نامه‌های بانکی را هم یکی از مشکلات موجود در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی به قرقیزستان دانست و گفت: با توجه به تحولات منطقه از جمله اوراسیا و استفاده از سیستم بانکی روسیه، می‌توان صدور این ضمانت نامه‌های بانکی را به نقطه مطلوب رساند.

شافعی درخصوص تعاملات خراسان رضوی و قرقیزستان، پیشنهاد همکاری قابل اجرای مناطق آزاد «مناس»، «بیشکک» و «سرخس» را مطرح کرد و گفت: این مناطق می‌توانند از امکانات یکدیگر به‌منظور مبادله و ترانزیت کالا استفاده کنند.

شافعی با بیان این که ایران نیازمند همکاری جدی با قرقیزستان در زمینه حمل و نقل ریلی است، تصریح کرد: اگر این امکان فراهم شود تا در فصولی از سال از واگن‌های تجاری قرقیزستان بهره بگیریم، می‌توان به مبادله کالا بین دو کشور با قیمتی مناسب‌تر اقدام کرد و بستر توسعه روابط تجاری نیز فراهم می‌شود.

پایداری قوانین؛ ضرورت جذب سرمایه گذار
رئیس اتاق ایران در این نشست پایداری قوانین در مسیر حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی را مهم توصیف کرد و افزود: سرمایه گذاری‌های متعدد ایرانیان در مناطق آزاد مناس و بیشکک در برهه‌ای از زمان رونق خوبی داشت، اما در مقاطعی هم مشکلاتی بروز کرد. امیدواریم با پایدارسازی و تقویت قوانین، حمایت‌های مؤثرتری از سرمایه‌گذاری‌های هم وطنان مان صورت گیرد.

شافعی بزرگ‌ترین عامل جذب سرمایه را، احساس امنیت و بهای مقرون به صرفه زیرساخت‌ها و امکانات دانست و افزود: در قرقیزستان هزینه برق، دستمزد کارگر و نرخ مالیات پایین است و این عوامل مشوق‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید؛ اما رفت‌وآمد سرمایه‌گذاران نیز باید تسهیل شود و امنیت سرمایه‌گذاری هم ارتقا یابد. تمامی این مؤلفه در کنار همدیگر، انگیزه ورود سرمایه‌های خارجی را به این کشور افزایش می‌دهد.

رئیس اتاق ایران در ادامه به موقعیت ویژه عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های شانگهای برای سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: در صورتی که دو کشور از این شرایط به نحو مطلوب بهره بگیرند، حجم مبادلات اقتصادی آن‌ها، افزایش خواهد یافت.

ضیاء الدین جمال الدین اف، استاندار استان اوش قرقیزستان هم در این نشست اظهار کرد: ما برای ایرانیانی که قصد سرمایه‌گذاری در قرقیزستان دارند، احترام زیادی قائلیم. موضوع اخذ مالیات و مباحث مرتبط با آن در کشور ما بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. این مسئله فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران است.

جمال الدین اف همچنین گفت: ما از لحاظ منابع و نیروگاه‌های برقی وضعیت بسیار خوبی داریم و فکر می‌کنم قیمت‌های ما در حوزه انرژی ارزان‌تر است و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

استاندار اوش ادامه داد: نیروی کار قرقیزستان در مقایسه با دیگر کشورها ارزان‌تر است و این مسئله هم برای سرمایه‌گذاران فرصت خوبی ایجاد می‌کند.

کد خبر: ۱۶۳٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha