۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
آبرسانی پایدار و مطمئن به ۱۸ هزار روستای کشور
رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو اعلام کرد

آبرسانی پایدار و مطمئن به ۱۸ هزار روستای کشور

جعفرزاده، رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: در طرح بزرگ جهاد آبرسانی به حدود ۱۸ هزار روستای کشور، آبرسانی پایدار و مطمئن خواهد شد.

به گزارش بازار، میثم جعفرزاده افزود: براساس برنامه ریزی ها، آبرسانی به حدود ۱۰ هزار روستا با کمک قرارگاه امام حسن علیه السلام، تا ۵هزار روستا از طریق مجموعه وزارت نیرو و ۳هزار روستا هم با کمک خیران آبرسان انجام خواهد شد که با اجرای این طرح، شاخص آبرسانی به روستاهای کشور به حدود ۹۴ درصد خواهد رسید.

وی گفت: همه این ۱۸ هزار روستا در بازده زمانی ۳۰ ماه آبدار می شوند و قطعی، آبرسانی به بیش از ۷هزار روستا با توجه به شوق و شوری که در سراسر کشور داریم شاید تا ۲۴ ماه هم محقق شود.

رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو تصریح کرد: این طرح به لحاظ وسعت و دایره فعالیت جغرافیایی، تقریبا بزرگترین طرح عمرانی کشور است و هم اکنون این طرح آغاز شده است و فعالیت های خیلی گسترده ای را در سراسر کشور شاهد هستیم.

وی گفت:‌ حدود ۶ یا ۷ هزار کارگاه در سراسر کشور برای تحقق اهداف این طرح فعالیت می کنند که این یک کار بسیار بزرگ جهادی می باشد.

رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو همچنین افزود: مسئولیت قرارگاه امام حسن علیه السلام، با سپاه پاسداران است که مجموعه نیروی زمینی و دریایی سپاه، قرارگاه خانم الانبیاء، بسیج سازندگی کشور و برخی نهادهای به اصطلاح مردم نهاد و نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام ره، بنیاد علوی و ... برای تحقق اهداف این طرح مشارکت دارند.

میثم جعفرزاده گفت: کارهای معمولی ثبت "شورای خیران آبرسان "کشور انجام شده است و احساس می کنم این مجموعه هر چقدر جلوتر برود پیشرفت بهتری خواهد داشت و مثل خیرین مدرسه ساز، در آینده خیلی نزدیک، تعداد فعالان آن خیلی بیشتر خواهند شد.

وی افزود: یکی از دغدغه های ما برای اجرای این طرح، مواد اولیه لوله های" پلی اتیل " است که نزدیک ۷۰ هزار تن مواد اولیه برای آن نیاز داریم که با تولید این مواد، کلی از کارگاه های کشور فعال می شوند.

رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: تعدادی از روستاهای کشور، شبکه آبرسانی و یا شبکه توزیع داخلی ندارند و برخی دارای شبکه قدیمی و فرسوده همراه با تلفات بالا هستند و تعدادی هم به لحاظ کیفی مشکل دارند و باید از دستگاه های تسویه آب استفاده کنند که مرکز جهاد آبرسانی به نوعی شتاب دهنده این حرکت است تا در کمترین زمان، وضع کمی و کیفی آب را برای روستاییان بهبود ببخشد.

وی همچنین افزود: ۲۵ درصد فعالیت مرکز جهاد آبرسانی مختص استان سیستان و بلوچستان است و استان هایی مثل گیلان، مازندران، کرمان، بخصوص جنوب استان کرمان، هرمزگان، بوشهر خوزستان نیز جزء اولویت های آبرسانی ما است.

میثم جعفرزاده گفت: در کشور تقریبا روستای بالای ۱۰ خانوار فاقد برق نداریم و در حوزه آب هم با اجرای این طرح، خوشبختانه مهاجرت معکوس قابل توجهی به سمت روستاها در حال انجام است.

رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو افزود: اولویت ما در آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰خانوار است اما اگر در یک حوزه ای آبرسانی کنیم و روستاهایی که در اطراف آن روستا باشند و با یک آنتن دهی بشود آبرسانی کرد قطعی این کار را انجام می دهیم ولی باید در نظر داشت که پراکندگی روستاها در ایران خیلی زیاد است.

وی گفت: هم اکنون به حدود ۱۰۰ روستای کشور از جمله در استان سیستان و بلوچستان به بالای ۴۰ روستا آبرسانی شده است.

رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو تاکید کرد: اینکه گفته می شود حدود ۲۵ درصد روستاها به شبکه آب متصل نیستند، صحیح نمی باشد.

وی درباره تامین بودجه این طرح هم افزود: سالانه یک ردیف بودجه ای به عنوان ردیف محرومیت زدایی در کشور داریم که در قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آمده است که برای ۷۱۳۸ روستا نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در ۳ قسط پرداخت خواهد شد که مرحله نخست آن، صد در صد تخصیص داده شده است.

رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو تصریح کرد: مشارکت شوراهای روستاها در این طرح زیاد است به نحوی که اگر ما بخواهیم مثلا خط لوله ای احداث کنیم و از زمینی می بایست عبور کنیم روستاییان بدون هیچ چشم داشتی، زمین خود را در اختیار ما می گذارند که این بدین معنی است که مجموعه روستاها خودشان پای کار آمده اند.

وی درباره استان های پیشرو در طرح جهاد آبرسانی نیز گفت: استان های البرز، کهکیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و خوزستان پیشرو در این طرح هستند.

رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو افزود: مرکز جهاد آبرسانی مستقل و زیر نظر وزیر نیرو فعالیت می کند و در ساختار سازمانی شرکت آب و فاضلاب یا شرکت مدیریت منابع آب قرار ندارد.

وی گفت: برای هدایت، نظارت و پیشبرد طرح، هر ماه به چند استان سفر می کنم به نحوی که بعد از فروردین امسال تاکنون ۴۳ ماموریت به سراسر کشور داشته و بعضا در هفته ۳ استان را بازدید کرده ام.

رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو افزود: در مرکز جهاد آبرسانی، در تهران ۱۰ نفر نیروی ثابت داریم ولی ناظرین استانی داریم و کشور را به ۶ منطقه تقسیم کرده ایم و این مناطق، هر کدام نظارت های جداگانه خاص خودشان را دارند.

میثم جعفرزاده گفت: بیشتر بازدیدها از استان ها در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه و در روزهای دیگر، کارهای جاری مرکز انجام می شود و همکاران ما ایامی که باید در کنار خانواده باشند در این طرح ها فعال هستند لذا به عنوان مسئول این مرکز از خانواده های این عزیزان تشکر می کنم.

کد خبر: ۱۶۳٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha