۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
یک قوه قضائیه قوی باید فسادهای بزرگ بودجه ای را رسیدگی کند
رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت:

یک قوه قضائیه قوی باید فسادهای بزرگ بودجه ای را رسیدگی کند

توکلی، رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت بابیان اینکه در گزارش دیوان محاسبات درخصوص تفریغ بودجه۹۷، اشاره ای به گم شدن منابع ارزی نشده، گفت: وقتی مردم در بدبختی بودند، [آقایان] با ارز دولتی چوب بستنی و خوراک سگ و گربه وارد کردند.

به گزارش بازار احمد توکلی دیوان محاسبات را چشم مجلس برای اجرای بودجه در دولت خواند و افزود: تفریغ بودجه باید ظرف ۶ ماه نخست سال انجام شود تا در بودجه سال آتی اثر گذار باشد ولی متاسفانه این کار بصورت رویه های حسابداری انجام می شود.

وی با انتقاد از اینکه تفریغ بودجه بر اساس شاخص های مدیریت اقتصادی شکل نمی گیرد، گفت: گزارش دیوان محاسبات اعلام نکرده بخشی از منابع گم شده؛ بلکه قسمتی از منابع طبق قاعده های مصوب هزینه نشده است.

توکلی ادامه داد: این بدان معناست که پول را برده ولی جنس را نیاورده اند. درست وقتی مردم در بدبختی بودند و زحمات بسیاری متحمل شدند، [آقایان] با ارز دولتی چوب بستنی و خوراک سگ و گربه وارد کردند.

وی با اشاره به اینکه دفعه اول نیست که چنین برخوردی با بیت المال صورت می گیرد، گفت: واکنش آقای روحانی خوب نبود. چون باید گزارش به نظر مردم برسد و در جای خود مورد اعتراض قرار گیرد.

توکلی با اشاره به دو فرضیه در خصوص گزارش دیوان محاسبات، به رادیو گفت وگو گفت: یا مسئولان دولتی اسناد را به دیوان ارائه نداده اند که این خود جرم است؛ یا گزارش را ارائه کرده اند و بعدا سند تغییر پیدا کرده که باید در دادگاه از خود دفاع و رفع اتهام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تفریغ دوسالانه، مشکلات فعلی بودجه را برطرف می کند یا خیر گفت: داستان بودجه مفصل است. بودجه ریزان و رسیدگی کنندگان و نیز ساختار بودجه مشکلات جدی دارد و منشأ فسادهای بزرگ در کشور است.

توکلی افزود: «مجلس در تصویب بودجه، هر رقمی که تخصیص می دهد را باید از جایی دیگر دریغ کند. لذا اینکه بودجه کدام نهاد کم و زیاد و چه کسی مسئول خرید باشد، به توزیع قدرت و ثروت باز می گردد.

رئیس سازمان دیده بان شفافیت و عدالت گفت: نظام در تصمیم گیری بودجه ای کشور خلاف قواعد عمل کرده و باندهای سیاسی و قدرت های اجتماعی در آن موثر است؛ لذا با بودجه ریزی دو یا یک ساله مشکلی حل نمی شود.

توکلی خاطرنشان کرد: در این رابطه به یک قوه قضاییه ناظر و قوی نیاز داریم که در صورت تخلف مجازت های سنگین قانونی را اعمال کند ولی هم اینک چنین مجازات هایی انجام نمی شود.

کد خبر: ۱۶٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha