۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
انواع فرش ماشینی از نظر جنس، شانه و تراکم

انواع فرش ماشینی از نظر جنس، شانه و تراکم

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، کارخانجات تولید کننده فرش، از جنس‌های مختلفی برای فرش‌ها استفاده می‌کنند تا تنوع طرح‌های آن‌ها بیشتر باشد و همچنین کیفیت فرش‌های آن‌ها متمایز باشد.

به گزارش بازار، با توجه به این‌که فرش در هر منزلی یکی از وسایل پرکاربرد می‌باشد و استحکام و مقاومت آن دربرابر عوامل محیطی و پاخوردگی بسیار با اهمیت است و اکثر افراد می‌خواهند از این کالا به مدت‌زمان زیادی استفاده کنند درنتیجه ترجیح می‌دهند از یک نوع باکیفیت آن استفاده کنند تا مجبور به تعویض آن در مدت‌ زمان کوتاه نشوند. فرش‌ها دارای دسته‌ بندی های مختلفی از نظر جنس، شانه و تراکم هستند که هر کدام از این‌ها را در این‌جا بررسی می‌کنیم.

انواع فرش ماشینی از نظر جنس

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، کارخانجات تولید کننده فرش، از جنس‌های مختلفی برای فرش‌ها استفاده می‌کنند تا تنوع طرح‌های آن‌ها بیشتر باشد و همچنین کیفیت فرش‌های آن‌ها متمایز باشد و توجه افراد را به سمت خودشان جلب کنند.

فرش‌ها از نظر جنس الیاف که در آن‌ها به کار برده شده‌ است به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

۱- فرش پلی استر

ترکیب اصلی این‌گونه فرش‌ها نخ پلی استر می‌باشد که این نخ را به‌عنوان یک جایگزین برای پنبه مورد استفاده قرار می‌دهند و بیشتر فرش‌های فانتزی و کلاسیک از نوع پلی استر می‌باشند و طرح‌های زیبایی توسط این نخ را می‌توان در فرش‌ها به وجود آورد. اما میزان ضخامت این نوع نخ‌ها کم می‌باشد اما به نسبت، از استحکام بالایی برخوردار هستند و در برابر پوسیدگی در مقابل نور خورشید مقاوم می‌باشند و بیشتر از این‌گونه فرش‌ها برای مکان‌هایی که پاخور کمتری دارند، مانند اتاق خواب و اتاق کودک که در این مکان‌ها رفت‌وآمد کمتر می‌باشد و فشار کمتری به این‌گونه فرش‌ها وارد می‌شود بیشتر استفاده می شوند. اما این‌گونه فرش‌ها برای مکان‌های پررفت‌وآمد مناسب نیستند.

۲- فرش آکریلیک

نخ بکار برده در این‌گونه فرش‌ها نخ آکریلیک می‌باشد که این نخ‌ها بسیار مقاوم و بادوام می باشند و استفاده از آن‌ها در فرش باعث می‌شود که یک فرش با زیبایی خاص و مقاومت بالا داشته باشید. قبلاً این نخ‌های آکریلیک دچار پرز دهی می‌شدند و این یک عیب بسیار بزرگ برای این‌گونه فرش‌ها بود، که باعث ایجاد حساسیت در افراد مختلف می‌شد اما امروز توسط یک فرایند خاص باعث شده‌اند که تغییراتی در آن‌ها داده شود و دیگر دچار پرز دهی نشوند. از دیگر فواید استفاده از این نخ‌ها در فرش، این است که در زمان شست‌وشو بسیار مقاوم بوده و دچار آب‌رفتگی نمی‌شوند و همچنین دارای بافت بسیار نرم و راحتی هستند. اما به دلیل این‌که قیمت این‌گونه فرش‌ها نسبت‌به سایر فرش‌ها بالاتر می‌باشد خیلی از افراد نمی‌توانند این‌ فرش‌ها را تهیه کنند.

انواع فرش ماشینی از نظر جنس، شانه و تراکم

۳- فرش بی‌سی اف

نخ بکار برده در این‌گونه فرش‌ها به نام بی‌سی اف است. این نخ دارای ضخامت بالایی می‌باشد و بیشتر برای فرش‌هایی استفاده می‌شود که تراکم و شانه در آن‌ها پایین باشد. این‌گونه فرش‌ها مقاومت به نسبت کمی دارند و شستشوی زیاد آن‌ها باعث از بین رفتن فرش می‌شود و بیشتر گلیم‌ها و گبه‌ها از این نوع فرش‌ها هستند و امروزه کمتر از این فرش‌ها در بازار موجود می‌باشد، زیرا طرف‌داران زیادی ندارد و کیفیت آن به نسبت سایر فرش‌ها بسیار پایین‌تر می‌باشد. پس اگر به‌دنبال یک فرش با کیفیت بالا هستید بهتر است که به سراغ فرش‌های بروید که از نخ‌های درجه یک و باکیفیت در آن‌ها استفاده‌ شده است.

یک نوع نخی که در فرش‌ها از آن استفاده می‌شود، نخ پروپلین می‌باشد که این نخ نیز به نسبت نخ آکریلیک از استحکام کمتری برخوردار است و بیشتر برای فرش‌های ارزان‌قیمت و با تراکم بسیار پایین استفاده می‌شود.

انواع فرش ماشینی از نظر شانه و تراکم

اگر به‌دنبال یک فرش با کیفیت و با جنس مقاوم هستید، حتما قبل ‌از خرید باید اطلاعاتی در مورد شانه و تراکم فرش داشته باشید تا بتوانید یک انتخاب مناسب داشته باشید. هر فرشی از چند قسمت تشکیل شده ‌است که این اجزا تشکیل دهنده، تعیین‌کننده میزان شانه و تراکم فرش می‌باشند. به دلیل حساسیت برخی فرش ها برای شستشو، بهتر است فرش های خود را به قالیشویی معتبر بسپارید.

اجزای تشکیل‌دهنده فرش عبارت‌اند ازنخ خامه، نخ چله و پود.

نخ چله

که اولین قسمت هر فرش می‌باشد و تعداد آن‌ها در هر متر مربع با توجه به تراکم فرش متفاوت می‌باشد. این نخ چله می‌تواند از جنس‌های مختلف ازجمله ابریشم، پلی استر و جنس‌های مختلف دیگر باشد و کیفیت آن بر روی کیفیت فرش اصلی بسیار تاثیرگذار می‌باشد و همچنین هرچه ظرافت این نخ‌ها بیشتر باشد برای فرش‌های با تراکم بالاتر باید میزان نخ چله نیز بیشتر باشد.

نخ خامه

نخ خامه نیز مانند نخ چله می‌تواند دارای جنس‌های مختلفی باشد در قدیم بیشتر از نخ بی‌سی اف برای فرش‌ها استفاده می‌شد. اما امروزه از نخ‌های مختلفی برای فرش‌های متنوع استفاده می‌شود و این نخ‌ها از ضخامت‌های متفاوتی برخوردار هستند. اما این نخ‌ها تعیین‌کننده میزان شانه فرش می‌باشند و در کل، به تعداد گره‌هایی که در عرض یک فرش وجود دارد به شانه تعبیر می‌شود. هرچه میزان این گره‌ها بیشتر باشد به همان نسبت شانه فرش نیز بالاتر می‌باشد.

پود

زمانی‌که یک رج از فرش بافته شد از یک لایه نخ برروی آن استفاده می‌شود که به آن پود گفته می‌شود، پودها نیز ضخامت‌های متفاوتی دارند و با توجه به میزان تراکم که یک فرش باید داشته باشد ضخامت آن‌ها متفاوت می‌باشد. تراکم فرش به تعداد رج هایی که در یک متر از طول فرش بافته می‌شود، تراکم فرش گفته می‌شود و هر چه میزان رج ها بیشتر باشد تراکم فرش بالاتر رفته و مقاومت آن بیشتر می‌شود. پس برای فرش‌های ریز بافت، ضخامت پود نازک می‌باشد و فرش‌هایی که دارای بافت‌های ضخیم‌تری هستند پود به کار برده در آن‌ها نیز دارای ضخامت بیشتری است.

فرش ۷۰۰ شانه

در قدیم این فرش بسیار پرکاربوده و در اکثر خانه‌ها از این فرش استفاده می‌شد و تنوع فرش‌ها به ‌اندازه امروز نبوده است. اما فرش ۷۰۰ شانه نیز دارای تراکم‌های متفاوتی می‌باشد و این تراکم‌ها نشان‌دهنده مقاومت فرش می‌باشد هرچه میزان این تراکم‌ها در فرش ۷۰۰ شانه بیشتر باشد مقاومت آن در برابر پا خوردگی و عوامل ساینده بیشتر است. اگر میزان تراکمی که در فرش‌های ۷۰۰ شانه وجود دارد تا ۳۰۰۰ باشد این فرش‌های ۷۰۰ شانه از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و نخی که در آن‌ها به کار برده شده‌است نخ آکریلیک می‌باشد. اما گاهی در بازار فرش‌های هفت‌صد شانه دارای تراکم ۵۰۰ می‌باشند و استحکام این فرش ها کمتر است.

انواع فرش ماشینی از نظر جنس، شانه و تراکم

فرش ۱۰۰۰شانه

میزان گره‌هایی که در این فرش‌ها به کار برده شده‌است ۱۰۰۰گره در عرض می‌باشد و تراکم آن‌ها تا۳۰۰۰ می‌باشد و تنوع رنگی که در این‌گونه فرش‌ها به کار برده می‌شود بسیار بیشتر می‌باشد و دارای طرح‌های ریزنقش تری نسبت‌به فرش‌های ۷۰۰شانه می‌باشند.

فرش ۱۲۰۰ شانه

تعداد گره‌هایی که در این فرش‌ها وجود دارد ۱۲۰۰ در عرض می‌باشد و تراکم این‌گونه فرش‌ها تا۳۶۰۰ رج می‌رسد. به همین دلیل، این‌فرش‌ها نسبت‌به سایر فرش‌ها، دارای طرح‌ها و نقش‌های بسیار ریزبافت تری هستند و بافتی شبیه فرش‌های دست‌بافت دارند و اغلب فرش‌هایی که دارای گل‌های برجسته هستند، جزء این دسته از فرش‌ها می‌باشند. همچنین از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند، اما قیمت این‌گونه فرش‌ها نسبت به سایر فرش‌ها بسیار بالاتر می‌باشد.

فرش ۱۵۰۰ شانه

این فرش ها با اخرین تکنولوژی روز دنیا بافته می شوند و تراکم این فرش ها تا ۴۵۰۰ هم می باشد. ضخامت این فرش ها از هر فرشی نیز کمتر است.

انواع فرش ماشینی از نظر جنس، شانه و تراکم

کد خبر: ۱۶۳٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha