۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
کاهش ۲ متری سفره‌های آب زیرزمینی استان تهران
شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد

کاهش ۲ متری سفره‌های آب زیرزمینی استان تهران

شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: در مناطقی مانند هومن _ آبسرد در شهرستان دماوند استان تهران، سالانه به میزان بیش از ۲ متر، شاهد کاهش سفره‌های آب زیرزمینی هستیم.

به گزارش بازار، حسن زحمت کش مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: متاسفانه کاهش حجم سفره‌های آب زیرزمینی را در مناطق مختلف استان شاهدیم که در دشت ورامین هم این عدد به حدود یک متر در سال رسیده است.

زحمت کش افزود: سالانه شاهد حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب، اضافه برداشت از مخازن آب زیرزمینی استان تهران هستیم که این موضوع، موجب فرونشست زمین به میزان ۱۲ تا ۲۵ سانتیمتر در مناطق مختلف استان از جمله در شهرستان‌های شهریار، پیشوا، ورامین و چند مکان در جنوب شهر تهران شده است.

مجری طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی استان تهران گفت: حفر کانال‌های زیرزمینی، عبور قنوات و لرزه‌ها از عوامل فرونشست زمین است، اما علت اصلی آن، افزایش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی می‌باشد.

وی افزود: فرونشست زمین، خود را به شکل فروچاله یا بالا امدن لوله جدار نشان می‌دهد که در دشت شهریار آن را به شکل شکاف‌های عمیق با طول بیشتر از یک کیلومتر شاهدیم.

مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: فرونشست موجب ترک‌های ریز در سازه‌ها می‌شود و اگر زلزله‌ای در آن مکان اتفاق بیفتد موجب تخریب زیادی در مقایسه با حالت عادی زلزله خواهد شد و در مناطقی که رودخانه و مسیل داریم وقتی فرونشست اتفاق می‌افتد شاهد تغییر شیب، و در نتیجه افزایش حرکت و شدت سیل و خطرات ناشی از ان می‌شویم.

وی افزود: فرونشست همچنین موجب آسیب به زیرساخت‌هایی مانند راه آهن، خطوط انتقال نفت و گاز و اتوبان‌ها می‌شود که نمونه آن را در ورامین شاهدیم که مسیر راه آهن و همچنین مسیر اتوبان قم -گرمسار را در معرض خطر قرار داده است.

زحمت کش تصریح کرد: فرونشست در خیلی از کشورها روی داده است، اما برخی از آن‌ها توانسته اند با مدیریت مصرف آب از جمله نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، سطح برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی را کم کنند که نتیجه آن کاهش فرونشست زمین را در بر داشته است.

کد خبر: ۱۶۳٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha