۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
ایران در جایگاه دوم صادرات بادمجان؛ ۱۰۰هزار تن بار روانه بازارهای جهانی شد
تولید جهانی بادمجان به حدود ۵۷ میلیون تن رسید

ایران در جایگاه دوم صادرات بادمجان؛ ۱۰۰هزار تن بار روانه بازارهای جهانی شد

بر اساس داده های فائو ایران به عنوان ششمین تولیدکننده بادمجان، با روانه کردن ۱۰۰هزار تن محصول به بازارهای جهانی در جایگاه دوم صادرات قرار دارد. در حالیکه عراق نیز بزرگترین وارد کننده محسوب می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: اگرچه صادر کنندگان محصولات کشاورزی کشور در بحث صادرات با موانع بسیاری از جمله عدم دسترسی به تکنولوژی های روز بسته بندی های و به تبع آن بالا رفتن میزان ضایعات مواجه هستند اما برخی معتقدند در بخش ارسال سبزیجات و صیفی جات این امر حادتر می شود چرا که عمدتا بحث فساد پذیری در این حوزه بیشتر از دیگر محصولات کشاورزی است. با این وجود به نظر می رسد در زمینه صادرات محصول پرمصرفی همچون بادمجان صادرکنندگان کشور توانسته اند نسبت به دیگر محصولات بهتر عمل کننده و جایگاه ویژه ای در بازارهای صادراتی کسب نمایند. به طوری که بر اساس جدیدترین داده های منتشر شده از سوی سازمان فائو، ایران جایگاه دوم صادراتی محصول بادمجان را از آنِ خود کرده است.

در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران ۱۰۰هزار تن محصول بادمجان روانه بازارهای جهانی کرد و بعد از کشور اسپانیا در جایگاه دوم دنیا قرار گرفت

جایگاه دوم ایران در صادرات بادمجان
در واقع بر اساس این گزارش در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران ۱۰۰هزار تن محصول بادمجان روانه بازارهای جهانی کرده و بعد از کشور اسپانیا با ۱۷۳ هزار تن صادرات، در جایگاه دوم دنیا قرار گرفته است.

داده های فائو همچنین نشان می دهد: در مدت نامبرده بعد از اسپانیا و ایران، کشورهای «مکزیک با ۷۸ هزار تن، هلند با ۶۳ هزار تن، ترکیه با ۲۸ هزار تن، ایالات متحده با ۲۳ هزار تن، چین با ۱۶ هزار تن، هندوراس با حدود ۱۳ هزار تن، بلژیک با ۱۰ هزار تن و مالزی با صادرات حدود ۷ هزار تن» بادمجان در جایگاه سوم تا دهم صادرات این محصول قرار دارند. این در شرایطی است که عربستان، فرانسه و ایتالیا نیز در رده های بعدی قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش، اگرچه ایران دومین صادر کننده بزرگ محصول بادمجان است امر از منظر تولید، د جایگاه پایین تری قرار دارد. به عبارت دیگر بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو ایران با رقم زدن تولیدی به میزان بیش از ۵۹۵ هزار تن بادمجان ششمین تولیدکننده عمده این محصول محسوب می شود. این در شرایطی است که آمار حاکی از این است که ایران در بحث تولید بادمجان نسبت به سال زراعی قبلتر بیش از ۰.۲ درصد افزایش تولید دارد.

در حقیقت داده های آماری فائو حاکی از این است که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در کل جهانی بیش از ۵۶.۶۲ میلیون تن محصول بادمجان تولید شده است و بعد از محصولاتی همچون گوجه، پیاز، خیار و کلم پنجمین محصول از دسته سبزیجات با تولید بالا در سطح جهان است.

ایران با تولید بیش از ۵۹۵ هزار تن بادمجان ششمین تولید کننده عمده این محصول است

تولید ۳۶ و نیم میلیون تنی بادمجان در جهان؛ ایران در جایگاه ششم تولید
آمار فائو همچنین نشان می دهد: در حوزه تولید بادمجان کشور چین با تولید بیش از ۳۶ و نیم میلیون تن اولین تولیدکننده بزرگ محسوب می شود با این وجود چون بخش قابل توجهی از تولیدات در کشور مصرف می شود بخش کوچکی از محصول بادمجان تولیدی خود را روانه بازارهای صادراتی می کند و به همین دلیل نتوانسته جایگاهی بالاتر از هفتم در دنیا داشته باشد.

فائو همچنین می گوید: در مدت نامبرده کشورهای «هند با تولید حدود ۱۳ میلیون تن، مصر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، ترکیه با ۸۳۵ هزار تن، اندونزی با ۶۱۸ هزار تن، ایران با ۵۹۵ هزار تن، ایتالیا با ۳۰۴ هزار تن، ژاپن با ۲۹۷ هزار تن، اسپانیا با ۲۸۲ هزار تن و فیلیپین با حدود ۲۴۳ هزار تن» در رتبه دوم تا دهم تولید قرار دارند. به این ترتیب ایران ششمین تولیدکننده محصول بادمجان در جهان است.

در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ عراق به عنوان بزرگترین وارد کننده بادمجان وارداتی به میزان ۹۳ هزار تن به ثبت رسانده است

عراق؛ بزرگترین وارد کننده بادمجان در جهان
بر اساس این گزارش، در بخش دیگری از داده ها و گزارشات منتشر شده از سوی سازمان فائو به بحث واردات محصول بادمجان پرداخته شده است. طبق داده های فائو، عراق بزرگترین وارد کننده این محصول است. به زوری که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ این کشور ۹۳ هزار تن بادمجان را وارد کرده است.

داده های فائو همچنین نشان میدهد: بعد از عراق نیز کشورهای «ایالات متحده با ۸۲هزار تن، آلمان با ۶۱ هزار تن، فرانسه با ۵۵هزار تن، بریتانیا با ۳۵ هزار تن، کانادا با ۲۷ هزار تن، ایتالیا با حدود ۲۸ هزار تن، هلند با ۱۹ هزار تن، افغانستان با ۱۸ هزار تن و روسیه با حدود ۱۳ هزار تن» در رتبه دوم تا دهم وارد کنندگان عمده بادمجان قرار دارند.

کد خبر: ۱۶۳٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha