۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
 چین، بدهی آمریکا را کاهش داد
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده:

چین، بدهی آمریکا را کاهش داد

دارایی پکن از اوراق بهادار ایالات متحده طی شش ماه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش بازار، اطلاعات منتشر شده توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نشان داد که دارایی‌های چین از اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده در ماه می برای اولین بار در بیش از یک دهه به زیر یک تریلیون دلار رسید. اطلاعات رسمی با دو ماه تاخیر منتشر می شود. چین، به عنوان دومین خریدار اوراق دولت آمریکا، دارایی‌های خود را برای شش ماه متوالی از ۱.۰۸ تریلیون دلار در نوامبر گذشته به ۹۸۰.۸ میلیارد دلار در ماه می کاهش داده است.

این کاهش نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار یا ۹ درصد است. آخرین باری که چین کمتر از ۱ تریلیون دلار از اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا در اختیار داشت در ماه می ۲۰۱۰ (به میزان۸۴۳.۷ میلیارد دلار) بود. ژاپن، بزرگ‌ترین خریدار اوراق دولت آمریکا، اخیراً دارایی‌های خود را کاهش داده است. در شش ماه نوامبر تا می، این میزان بدهی نزدیک به ۱۱۶ میلیارد دلار کاهش یافت و به ۱.۲۱۲ تریلیون دلار رسید.

کل بدهی ملی آمریکا تا ماه گذشته کمی بیش از ۳۰.۴ تریلیون دلار بود. واشنگتن در تلاش است تا تورم سرسام آور را مهار کند که در ماه ژوئن به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته یعنی ۹.۱ درصد رسید. فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن پایه نرخ بهره خود را ۰.۷۵ درصد افزایش داد و هشدارهایی را درباره رکود احتمالی ایجاد کرد. ممکن است افزایش دیگری در جلسه آتی هفته آینده اعلام شود. بر اساس گزارش سی ان بی سی، افزایش نرخ بهره باعث شده که اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده به طور بالقوه جذابیت کمتری داشته باشد، اما کاهش سهم چین را می‌توان به تلاش پکن برای تنوع بخشیدن به سبد بدهی خارجی خود نسبت داد.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha