۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
دست انداز بانک مرکزی در مسیر واردات خودرو| تاثیر واردات بر قیمت ارز کف خیابان
بازار گزارش می دهد؛

دست انداز بانک مرکزی در مسیر واردات خودرو| تاثیر واردات بر قیمت ارز کف خیابان

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بانک مرکزی فعلاً ایراداتی را به آیین‌نامه واردات خودرو وارد دانسته است که باید رفع شود.

خبرگزاری بازار : واردات خودرو پس از حدود ۴ سال ممنوعیت به دلایلی همچون کنترل تراز ارزی کشور، با ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط محمد باقر قالیباف، آزاد شد. هر چند قرار بود تا آخر خردادماه آئین نامه نهایی آن توسط دولت نهایی و منتشر شود اما همچنان خبری از این آئین نامه نیست و باید دید مسئولین وزارت صمت چگونه می خواهند با این تاخیر تا شهریور ماه خودروهای خارجی را به کشور وارد کنند.

با گذشت حدود ۲ ماه از اعلام خبر آزادسازی واردات توسط وزیر صمت نه تنها خبری از نسخه نهایی این آئین نامه نیست بلکه این تاخیر و صحبت های مسئولین وزارت صمت موجی از نگرانی ها در خصوص واردات و شیوه انجام آن شکل داده است.

با این حال امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت درهمین زمینه گفت: نسخه نهایی آئین نامه واردات خودرو در وزارت صمت مدت هاست نهایی شده و قرار است به زودی تصویب و اعلام شود.

واردات خودرو زمان زیادی از دولت نمی گیرد و پس از مشخص شدن آئین نامه و دستورالعمل واردات ظرف دو هفته می توان شاهد واردات خودرو در کشور باشیم

وی همچنین در خصوص وعده ورود اولین گروه از خودروهای وارداتی تا اواخر شهریور ماه گفت: واردات خودرو زمان زیادی از دولت نمی گیرد و پس از مشخص شدن آئین نامه و دستورالعمل واردات ظرف دو هفته می توان شاهد واردات خودرو در کشور باشیم.

انتقاد به واردات خودروی بی کیفیت
اما ماجرای واردات خودروی خارجی به کشور به همین نقطه ختم نشده و اخیرا برخی از نمایندگان مجلس در زمینه واردات خودروی بی کیفیت در راستای واردات مدنظر قرار گرفته، خبر داده اند.

مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیش تر به خبرنگار بازار گفته بود؛ براساس برخی اطلاعات و اظهارات وزیر صمت، واردات روی خودروهایی با ۱۰ هزار دلار بسته شده است. اگر سقف خودروهای وارداتی روی ۱۰ هزار دلار باشد، یعنی خودرویی بدون تعرفه گمرکی و مابقی عوارضی که برآن بسته می شود و با احتساب ارز آزاد، بین ۳۰۰ الی ۳۲۰ میلیون تومان تمام خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما برای خودروهایی زیر ۱۰ هزار دلار تعرفه ای حداقل ۱۰ درصدی بگیریم، بعلاوه عوارض دیگر، تقریبا آن خودروی وارداتی ۵۰۰ میلیون تومان تمام خواهد شد؛ یعنی در حد قیمت خودروی دنا در کشور خودمان.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: قطعا خودرویی که با ده هزار دلار در کشور دیگری تولید می شود بعید است بتواند از لحاظ کیفیت و ایمنی حرفی برای گفتن داشته باشد. حتما این خودرو، خودروی ضعیفی است و اگر این خودرو نیز محصول کشورهایی همچون هند باشد که دیگر باید گفت هند اصلا حرفی برای گفتن در صنعت خودروسازی دنیا ندارد.

ایراد بانک مرکزی بر واردات خودرو
البته از سوی دیگر نمایندگانی همچون حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا، نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با بازار تاکید دارد؛ آیین نامه اجرایی واردات خودرو تدوین شده و آماده است.

نظر بانک مرکزی این است که واردات خودرو بر ارز کف خیابان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود عده‌ای ارز کف خیابان را جمع کنند و باعث التهابات ارزی شوند

وی اظهار کرد: بانک مرکزی فعلاً ایراداتی را به آیین‌نامه واردات خودرو وارد دانسته است که باید رفع شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: نظر بانک مرکزی این است که واردات خودرو بر ارز کف خیابان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود عده‌ای ارز کف خیابان را جمع کنند و باعث التهابات ارزی شوند.

نایب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در حال حاضر بانک مرکزی به دنبال راهکار است و اینکه ببیند چه تدبیری را می‌توان اتخاذ کرد تا واردات خودرو روی قیمت ارز داخلی سایه نیندازد و بدون التهابات ارزی انجام شود.

براساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، وزارت صمت مسئول تدوین آیین نامه واردات خودرو است.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha