۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
سی ان جی و چالش جایگاه‌داری در فارس| هزینه‌های سنگین و خطری به نام تعطیلی
بازار گزارش می‌دهد؛

سی ان جی و چالش جایگاه‌داری در فارس| هزینه‌های سنگین و خطری به نام تعطیلی

شیراز- در طول سال‌های گذشته، مصرف سوخت در بخش حمل و نقل کشور رشد قابل توجهی داشته، در فارس نیز آن‌طور که از آمارها عیان است، روزانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز سی ان جی مصرف می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: استفاده از سوخت پاک سی ان جی موجب شده این روزها جایگاههای این نوع سوخت به عنوان یکی از مهمترین مراکز خدمات شهری مطرح باشند. با این حال اما مردم و برخی کارشناسان معتقد هستند شیراز به عنوان ششمین کلانشهر کشور در زمینه جایگاه های سوخت سی ان جی از مشکلاتی همچون کمبود جایگاه، عدم توزیع فضایی مناسب و مکان یابی غیر صحیح رنج می‌برد.

هزینه های سنگین تعمیرات جایگاه های سی ان جی و خطری به نام تعطیلی!
عبدالعلی رحیمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار نیز بر این باور است که مشکلاتی چون هزینه‌های سرسام‌آور تعمیرات جایگاه های سی ان جی، دامن این سوخت پاک را گرفته و جایگاه داران برای تامین قطعات خود باید هزینه های سنگینی متحمل شوند.

به گفته نماینده کوار، سروستان و خرامه در مجلس، عمر اغلب جایگاه‌های سی ان جی، ۱۰سال است و پس از پنج سال فعالیت، نیاز به تعمیرات دارند که البته هزینه ها آنقدر بالاست که احیای مجددشان، مقرون به صرفه نیست.

اگر تجهیزات این جایگاه ها زیر نظر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به صورت اساسی تعمیر نشود به یقین منجر به تعطیلی جایگاه ها می شود

این عضو کمیسیون انرژی مجلس اعتقاد دارد اگر تجهیزات این جایگاه ها زیر نظر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به صورت اساسی تعمیر نشود به یقین منجر به تعطیلی جایگاه ها شده و حتی خطر انفجار به دنبال دارد. در واقع، همه این مسائل، عاقبت بی توجهی به تعمیرات تجهیزات این جایگاه هاست و از دیدگاه این نماینده مجلس اگر دولت، فکری برای برای حل این مسئله نکند به تدریج دستگاه های سی ان جی در سراسر کشور غیر فعال خواهد شد.

سی ان جی و چالش جایگاه داری در فارس| هزینه های سنگین و خطری به نام تعطیلی

به گفته عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز با پرداخت وام هایی به جایگاه داران می تواند به نوسازی تجهیزات آنان کمک کند و از آنجا که جایگاه داران به مردم، خدمات ارائه می دهند و مردم نیز به خدمات آنها نیاز دارند، این امر ضروری است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور نیز چندی پیش تاکید کرد که قیمت این تجهیزات و هزینه‌های نگهداشت و تعمیرات آنها به شدت وابسته به نرخ ارز بوده و افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر موجب افزایش قیمت تجهیزات جایگاه‌های سی ان جی و به تبع آن افزایش هزینه‌های نگهداشت و تعمیرات این جایگاه‌ها شده است.

رشد ۷ درصدی مصرف سی ان جی در فارس نسبت به سال گذشته
بنا به تاکید مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس، در حال حاضر ۱۳۰ جایگاه سی ان جی نیز در سطح این استان، فعال است و ۱۰ جایگاه نیز در مرحله احداث می باشد.

اسداله طاهری حسین خانی در گفتگو با «بازار» تاکید کرد که میانگین فروش روزانه این سوخت در فارس، حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار متر مکعب است و در سه ماهه اول امسال نیز تقریباً بیش از ۱۴۰ میلیون متر مکعب گاز سی ان جی در استان، مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷ درصد رشد داشته است.

این مسئول با اشاره به یارانه های تبدیل سوخت مصرفی خودروها یادآور شد که تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۵۷۰ خودرو در فارس، دوگانه سوز شده اند و حدود هزار و ۱۴۳ خودرو نیز در صف انتظار تبدیل هستند.

بر اساس مصوبه دولت، تبدیل سوخت تاکسی ها، رایگان است و اسنپ و خودروهای شخصی نیز با مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دوگانه سوز می شوند

طاهری حسین خانی به این نکته نیز اشاره کرد که بر اساس مصوبه دولت، تبدیل سوخت تاکسی ها، رایگان است و اسنپ و خودروهای شخصی نیز با مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دوگانه سوز می شوند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس تاکید کرد که تصدی تعداد زیادی از جایگاه های سوخت در استان با بخش خصوصی و تعدادی نیز با بخش دولتی است. نکته مهم اینکه در طول سالهای گذشته در راستای احداث جایگاه های سی ان جیِ فعال در بخش دولتی، به عنوان مثال شهرداری، زمین و دولت نیز کلیه تجهیزات و انشعابات برق و گاز جایگاه ها را به صورت رایگان تامین کرده است.

به گفته طاهری حسین خانی، تعداد قابل توجهی از جایگاه‌هایی که توسط بخش خصوصی اداره می شوند نیز تجهیزات و انشعابات گاز و برق رایگان از سوی دولت دریافت کرده‌اند.

هزینه تجهیزات یک جایگاه سی ان جی، بیش از ۱۰ میلیارد تومان!
این مسئول تاکید کرد که در حال حاضر، هزینه تجهیزات یک جایگاه سی ان جی، بیش از ۱۰ میلیارد تومان است که این مبلغ، جدا از هزینه زمین، انشعابات برق و گاز، محوطه سازی و آماده سازی جایگاههای این نوع سوخت می باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس این تجهیزات در طول سالهای گذشته با هزینه های پایین به متقاضیان واگذار شده است و اگرچه در حال حاضر، هزینه های نگهداری و تعمیرات این تجهیزات زیاد است اما همچنان نیز افراد بسیاری، متقاضی احداث جایگاه‌های جدید سی ان جی هستند.

سی ان جی و چالش جایگاه داری در فارس| هزینه های سنگین و خطری به نام تعطیلی

البته بنا به تاکید این مسئول، دولت در حال حاضر تجهیزات جدید، جهت احداث جایگاه های سی ان جی واگذار نمی‌کند و در دو بخش، تسهیلاتی به جایگاه داران ارائه می‌دهد. طاهری حسین خانی یادآور شد که بخشی از تسهیلات، ویژه کسانی است که قصد احداث جایگاه‌های جدید سی ان جی دارند و پس از بررسی‌های همه جانبه و استعلام موارد مربوطه به بانک عامل معرفی می‌شوند تا به فراخور شرایط، وام دریافت کنند.

جایگاه های فعال به دلیل بالا بودن بهره های بانکی از دریافت تسهیلات استقبال نمی کنند

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس به این نکته اشاره کرد که بخشی از تسهیلات نیز توسط شرکت‌های تامین کننده تجهیزات به متقاضیان اعطا می‌شود. در عین حال اما اگر چه جایگاه های فعال به دلیل بالا بودن بهره های بانکی از دریافت تسهیلات استقبال نمی کنند اما به قول این مسئول در صورت نیاز به بانکهای عامل جهت اخذ وام، معرفی خواهند شد.

نکته قابل توجه اینکه برخی مردم این روزها از کمبود جایگاه های سی ان جی در سطح کلانشهر شیراز و سایر شهرستانها گله مند هستند که البته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس در این رابطه یادآور شد که هیچگونه محدودیتی در سطح استان برای احداث جایگاه سی ان جی وجود ندارد.

به گفته او دولت در صورت معرفی زمین مناسب جهت احداث جایگاه سوخت سی ان جی توسط متقاضی، هیچ گونه محدودیتی در این زمینه قائل نشده است.

در هر صورت جایگاه های سوخت سی ان جی این روزها به عنوان یکی از مهم ترین مراکز خدماتی در شهرهای استان باید مورد حمایت دولت قرار گیرد. به عقیده کارشناسان، اعطای تسهیلات نوسازی تجهیزات با بهره اندک و وارد کردن برخی قطعات مورد نیاز جایگاه‌داران بدون گمرکی با کمک وزارت صمت، اقداماتی است که دولت می‌تواند در راستای جلوگیری از غیر فعال شدن ایستگاه های سی ان جی در سراسر کشور در دستور کار قرار دهد.

کد خبر: ۱۶۲٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha