۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
قیمت مس به پایین ترین سطح طی ۱۷ ماه اخیر رسید
بازار گزارش می دهد؛

قیمت مس به پایین ترین سطح طی ۱۷ ماه اخیر رسید

قیمت مس در بازار جهانی برای اولین بار طی ۱۷ ماه اخیر به کمتر از ۷۰۰۰ دلار رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: در هفته جاری قیمت مس در بازار جهانی به شدت کاهش یافت. طبق گزارش منتشر شده توسط گاردین در این هفته بالاترین افت قیمت هفتگی مس طی دو سال اخیر ثبت شده است که تایید دیگری بر بحرانی بودن اوضاع اقتصادی دنیا و نگرانی از وضعیت آینده اقتصاد جهان است.

در این هفته برای اولین بار از نوامبر سال ۲۰۲۰ تا کنون قیمت هر تن مس در بازار جهانی به کمتر از ۷ هزار دلار رسید و این افت قیمت زمانی شدت گرفت و گزارشهای مختلف تایید کرده بود که احتمال ورود اقتصاد دنیا به رکود بسیار زیاد است و در برخی از کشورهای صنعتی مانند امریکا علیرغم افت شدید نرخ بهره بانکی بازهم خبری از اصلاح اوضاع اقتصادی شنیده نمی شود.

بلومبرگ با بررسی رومند تغییرات قیمت فلزات در بورس فلزات لندن نوشت: «در هفته گذشته قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن برابر با ۶۹۶۸ دلار بود که پایین ترین سطح طی ۱۷ ماه اخیر رسید. رشد تورم در این هفته به سطح نگران کننده ای رسیده است که باعث شده است تا پیش بینی هایی در مورد کاهش حجم تولیدات صنعتی و کاهش میزان مصرف ارایه شود.»

این رسانه امریکایی با اشاره به این مطلب که بسیاری از اقتصاددانان از بازار مس به عنوان بازاری که نمایشگر اوضاع اقتصادی است نام می برند نوشت: «بازار مس شاخص بسیار خوبی برای نشان دادن سلامت اقتصاد جهانی است زیرا مس و فراورده های مسی در بخش های مختلف صنعت و تولید استفاده می شود و افت قیمت و کاهش تقاضا برای مس نشان می دهد در تمامی بخش های اقتصاد چالش و بحران رخنه کرده است.»

بر مبنای گزارش ارائه شده توسط بورس فلزات لندن طی چهار ماه گذشته قیمت مس در بازار جهانی ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است و به سطحی که قبل از شروع درگیری های روسیه و اوکراین بود رسید. در ابتدای درگیری قیمت مس رشد کرد زیرا مصرف کنندگان پیش بینی می کردند عرضه مس در بازار کاهش پیدا کند و پاسخگوی تقاضا نباشد. ولی با تشدید تنش های اقتصادی و رکود در اقتصاد دنیا، دیگر مساله کاهش عرضه مس مطرح نبود زیرا در اقتصاد بحران زده امروز دنیا دیگر تقاضای زیادی برای مس وجود ندارد و همین مساله باعث کاهش قیمت در بازار شد.

روز جمعه شرکت ریوتینتو، بزرگترین معدن دنیا در بیانیه ای اعلام کرد: «اوضاع اقتصادی دنیا تضعیف شده است که دلیل آن درگیری های روسیه و اوکراین، افزایش تورم در دنیا و افزایش احتمال رکود اقتصادی در جهان است. البته محدودیتهای مجددی که چین وضع کرده است تا از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کند هم در ایجاد این وضعیت نقش زیادی داشته است.»

این شرکت با پیش بینی تداوم بحران در بازار کالاهای اساسی در دنیا نوشت: «این بار هم عرضه با چالش روبرو است و هم نگرانی در مورد تقاضا و اوضاع اقتصادی زیاد است. به همین دلیل نمی توان انتظار اصلاح بازار به این زودی ها را داشت. در اروپا توانایی مصرف خانوارها کاهش پیدا کرده است و احتمال کمبود انرژی برای تامین سوخت خانوارها در زمستان به سطح نگران کننده ای است. به نظر می رسد امسال دنیا با چالشهای زیادی روبرو خواهد بود.»

در بازار نفت هم نوسان هایی در قیمت مشاهده شده است. با وجود اینکه در روزهای گذشته قیمت در مرز ۹۵ دلار قرار داشت، در رز گذشته به مرز ۱۰۰ دلار نزدیک شد و در همین سطح ثابت باقی ماند.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha