۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
عضویت در شانگهای و اتحادیه اوراسیا اقتصاد ایران را متنوع می سازد
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

عضویت در شانگهای و اتحادیه اوراسیا اقتصاد ایران را متنوع می سازد

«رابرت اسمیت» معتقد است که کشورهای خاورمیانه در جهان امروز نمی توانند چین را نادیده بگیرند و حتی برخی از کشورهای خاورمیانه تمایل بیشتری به سمت چین تا غرب دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: اولین سفر بایدن به منطقه با سفر به اسرائیل و عربستان همراه بود. هدف از این سفر ایجاد سامانه دفاع مشترک هوایی با رهبری آمریکا و حضور اسرائیل و برخی کشورهای عربی، تلاش برای عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل و کوشش برای جلب رضایت عربستان به افزایش تولید نفت عنوان شده بود.

در سفر بایدن به عربستان سعودی سه هدف اصلی وجود داشت؛ سیاست اعلامی و رسمی آمریکا بهبود روابط عربستان و آمریکا به صورت کلی است اما از تحلیل شرایط موجود در روابط دو کشور می‌توان این برداشت را داشت که در شرایط موجود و در فضای روابط فعلی عربستان و آمریکا مهمترین هدف بایدن از این سفر متقاعد کردن عربستان سعودی است تا تولید نفت خود را افزایش دهد و به بازار انرژی کمک کند چون این بازار جهانی تحت تأثیر تحریم روسیه قرار دارد و آمریکا می‌خواهد شرایط را تغییر دهد. دومین هدف آمریکا این است که با عربستان سعودی قراردادهای جدیدی ببندد و سلاح‌های بیشتری بفروشند و رونقی بر وضعیت شرکت‌های تولید کننده سلاح در آمریکا بدهند. این موارد درحالی است که بایدن به دلیل سیاست‌های آل سعود در یمن و قتل خاشقچی به شدت به عربستان انتقاد می‌کرد اما امروز همه‌چیز را فراموش کرده و به سمت عمل‌گرایی رفته است.

سومین هدف تعیین تکلیف در مورد جنگ یمن است؛ اکنون آتش‌بس برقرار شده اما دولت فراگیری در یمن تشکیل نشده است و حتی در سیاست رسمی بایدن که فشار بر عربستان برای خروج از یمن بود امروز با بی‌تفاوتی آمریکا روبه‌رو هستیم، در این بین حتماً در مورد برجام و ایران نیز گفت‌وگو خواهد شد.

این در حالی است که کرملین هفته گذشته، یک روز پس از هشدار آمریکا مبنی بر اتهام همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: رئیس جمهور روسیه به زودی به تهران سفر خواهد کرد تا در یک نشست سه‌جانبه با رهبران ایران و ترکیه در خصوص مسائل مرتبط با سوریه، شرکت کند. علاوه بر موضوع سوریه، با توجه به این که جدیت روس‌ ها نسبت گذشته در زمینه همکاری های اقتصادی با ایران افزایش یافته، توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه و بررسی قرار داد همکاری ۲۰ ساله میان دو کشور نیز از اولویتهای رایزنی‌های روسای جمهور دو کشور خواهد بود.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور«رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*همزمان با حضور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در منطقه و دیدار از اسرائیل و عربستان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران سفر کرد. اهمیت سفر وی در حال حاضر چیست؟

روسیه به علت جنگ علیه اوکراین و تحریم توسط غرب، به گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای خاورمیانه و آسیای شرقی تمایل دارد. بنابراین همزمان با سفر بایدن به خاورمیانه در صدد گسترش و تعمیق روابط با ایران و ترکیه می باشد.

* رئیس جمهور روسیه قانونی در ارتباط با تمهیدات لازم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری میان اوراسیا و ایران را امضا کرد. بر این اساس شرایط برای واردات ترجیحی برخی کالاها فراهم می‌شود. اهمیت حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا چیست؟

ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی خود می تواند باعث تسهیل روابط تجاری و اقتصادی در منطقه شده و به تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک کند. لذا عضویت ایران در این اتحادیه مزایای برای سایر اعضاء خواهد داشت.

*ایران همچنین تقاضای عضویت در بریکس را داده است. اهمیت بلوک بریکس چیست؟

بریکس بلوکی است متشکل از اقتصادهای نوظهور که توسط چین ایجاد شده است. هدف چین تسهیل روابط اقتصادی و افزایش قدرت اقتصادی کشورهای عضو این بلوک می باشد. از آنجایی که ایران به سمت شرق و جنوب شرقی متمایل شده است، خواهان عضویت در بلوک فوق بوده تا بتواند منافع اقتصادی خود را تامین نماید.

*چرا کشورهایی چون مصر، ترکیه و عربستان نیز خواستار عضویت در این بلوک هستند؟

این کشورها نیز می دانند در جهان امروز نمی توانند چین را نادیده بگیرند و حتی برخی از کشورهای خاورمیانه تمایل بیشتری به سمت چین تا غرب دارند. بسیاری از کشورهای خاورمیانه در سالهای اخیر قراردادهای دو جانبه اقتصادی، سیاسی و ... با چین امضاء کرده اند و خواهان گسترش روابط خود با چین هستند.

*همچنین عضویت ایران در سازمان شانگهای در حال نهایی شدن است و اعلام شده به زودی این اتفاق رخ خواهد داد. اهمیت این سازمان برای ایران چیست؟

امروزه ایران با توجه به شدت تحریم های غرب علیه آن، از هر راهی برای تامین منافع اقتصادی و گسترش حجم صادرات و واردات خود استفاده می کند. عضویت در سازمان شانگهای می تواند در این مورد به تهران کمک کند.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha