۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
بازار حمل‌ونقل دریایی ایران برای خارجی ها جذاب است
دبیر انجمن کشتیرانی:

بازار حمل‌ونقل دریایی ایران برای خارجی ها جذاب است

دبیر انجمن کشتیرانی گفت: بازار حمل دریایی کالاهای فله و جنرال کارگوی ایران برای شرکتهای کشتیرانی خارجی جذابیت بالایی دارد.

به گزارش بازار، مسعود پل مه درباره آخرین وضعیت صنعت حمل و نقل دریایی در پی افزایش تعرفه‌های بندری گفت: با توجه به اینکه تجهیزاتی که در بنادر استفاده می‌شود تجهیزات استراتژیک و خارجی هستند، به گونه‌ای که بیش از ۹۰ درصد از خارج و به صورت ارزی تهیه می‌شود، لذا امکان تأمین ارز در قالب‌های متداول بانکی در دنیا را نداریم و باید مالک یا سرمایه گذار تجهیزات بندری، توانایی بازسازی یا تأمین این تجهیزات را داشته باشد.

دبیر انجمن کشتیرانی افزود: مصرف کننده این تجهیزات از یک سو با محدودیت‌های نرخ گذاری مواجه است که نباید از رقمی بیشتر شود و از سوی دیگر با هزینه‌های ارزی نوسازی این تجهیزات و خدماتی که از سایر بخش‌ها دریافت می‌کند روبه روست که در نتیجه سرمایه گذار با یک قاعده نامتعارف اقتصادی مواجه می‌شود که عمده دلایل آن تحریم‌ها در کنار مدیریت ضعیف بخش‌های دولتی است.

پل مه گفت: اگر به این سمت برویم که عرضه و تقاضا را به گونه‌ای گسترش دهیم که این روابط بر بستر رقابت شکل بگیرد، نه سرمایه گذار و نه مصرف کننده نهایی و دریافت کننده این خدمات ناراضی نیستند.

وی افزود: در حال حاضر هزینه تخلیه و بارگیری کشتی‌ها نشان می‌دهد که نرخ‌ها منصفانه است اما چون از توازن صحیح اقتصادی بهره مند نیستیم، نرخ تمام شده کالا افزایش می‌یابد به خصوص با توجه به اینکه پایه بسیاری از تعاملات دریایی ارز است و نرخ ارز نوسان دارد و تهیه آن به سختی انجام می‌شود، این هزینه‌های تمام شده افزایش می‌یابد.

فعال صنعت حمل و نقل دریایی درباره اقتصاد صنعت کشتیرانی گفت: درآمد شرکت‌های کشتیرانی از سایر گونه‌های حمل و نقل بیشتر است اما به همان تناسب هم سهم واردات و صادرات مانند سایر کشورهای دریایی دنیا که ۹۰ درصد دریایی است، در ایران هم همینگونه است و درآمد بخش حمل و نقل دریایی از سایر موارد حمل و نقل بیشتر باشد.

پل مه گفت: برخی شرکت‌های خارجی که محل فعالیت آنها منطقه است و مراوده‌ای با آمریکا و اروپا ندارند؛ برای گردش مالی با ارزهایی غیر از دلار و یورو کار میکنند که اینگونه شرکت‌ها به علت جذابیت بازار ایران حاضر به کار با بنادر ایران هستند.

دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی گفت: سال گذشته نزدیک به ۲.۵ میلیون تی ای یو ما با شرکت‌های کشتیرانی منطقه تراکنش مالی و کالایی داشتیم یا در حوزه کالاهای فله که ۲۰۰ میلیون تن کالا را به خود اختصاص دادند و ۹۵ درصد کالاهایی که جنرال کارگو هستند توسط شرکت‌های کشتیرانی غیر ایرانی حمل شدند که نشان می‌دهد فعالیت دریایی با ایران توجیه اقتصادی دارد.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha