۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
وضعیت نامطلوب صادرات صنایع دستی اصفهان| بازاریابی نامناسب و سلیقه‌یابی ضعیف است
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

وضعیت نامطلوب صادرات صنایع دستی اصفهان| بازاریابی نامناسب و سلیقه‌یابی ضعیف است

اصفهان- سهل‌آبادی؛ رئیس خانه صمت ایران گفت: دولت در زمینه صادرات صنایع ماشینی و آلاینده به خوبی عمل کرده است اما در زمینه صادرات صنایع دستی و فرش اصفهان به کشورهای همسایه عملکرد بسیار ضعیفی داشته‌ایم.

عبدالوهاب سهل‌آبادی، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره ظرفیت های استان اصفهان در حوزه تجارت با کشورهای همسایه اظهار کرد: صادرات کشور ما در مجموع در یک سال گذشته خوب بوده و استان اصفهان نیز در این مورد یکی از استان های برتر بوده است چراکه تفاوت قیمت ارز باعث شده که فعالیت های بیشتری بشود.

وی با بیان اینکه در این سالها همکاران ما مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز برای تولید وارد کرده اند، افزود: در صادرات کاشی و سرامیک و لوازم بهداشتی، انواع آجر حتی به کشورهای اروپایی، محصولات فولادی نظیر میلگرد، نبشی، تیر آهن، میعانات گازی و پتروشیمی موفق عمل کرده‌ایم.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تاکید کرد: متاسفانه دقت لازم را به تولیداتی که ارزش افزوده خوبی داشته و جزو صنایع پاک و سبز است، نداشته ایم؛ ما با داشتن چندین نوع صنایع دستی در دنیا بی نظیر هستیم اما صادراتمان در این حوزه وضعیت بسیار بدی دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال وضعیت فرش دستبافت ایران که حرف اول را در دنیا می زند در حوزه صادرات بسیار نامطلوب است؛ در زمینه طلا ما در چند سال اخیر بسیار رشد داشته ایم اما یک مرتبه نزول کردیم.

بازاریابی نامناسب؛ سلیقه یابی ضعیف
سهل‌آبادی در مورد دلایل وضعیت بد صادرات در حوزه صنایع دستی، فرش دستباف و طلا تصریح کرد: اکثر تولید کنندگان فرش دستباف واحد های کوچک هستند و به همین دلیل امکانات به درستی برایشان مهیا نشده است؛ بازاریابی خوبی صورت نگرفته و سلایق کشورهای دیگر در این زمینه از سوی دفاتر تجاری سنجیده نشده تا بافنده بر اساس سلایق عمل کند.

وی اضافه کرد: امروز باید برخی از جوایز صادراتی در مورد فرش دستبافت و صنایع دستی تغییر کند تا وضعیت هنرمندان این حوزه نیز بهبود یابد چراکه در این زمینه استادکارهایی در کشور داریم که نظیر ندارند و بی مهری به آنها می تواند منجر به پرورش نیافتن هنرمندان جدید این حوزه و در پی آن نابودی این صنایع شود.

بی توجهی به صادرات صنایع پاک
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با اشاره به اینکه دولت در زمینه صادرات صنایع ماشینی و آلاینده استان اصفهان به خوبی عمل کرده اما در زمینه صادرات صنایع سبز و پاک نظیر فرش دستباف، صنایع دستی و طلا توجه لازم را نداشته است، گفت: در سایه بی توجهی دولت با نابودی فرش دستباف و صنایع دستی اصفهان مواجه هستیم.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha