۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
وصول ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در اردبیل| ۳۰ درصد جهش وصول مالیاتی داریم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

وصول ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در اردبیل| ۳۰ درصد جهش وصول مالیاتی داریم

اردبیل - مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: در سال ۱۴۰۰ مجموع وصولی مالیاتی استان اردبیل بالغ بر یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

ابراهیم قلیزاده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در کل کشور وصولی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته ۳۰۵ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که مبلغ پیش‌بینی شده برای سال گذشته ۲۷۰ هزار میلیارد تومان محاسبه شده بود.

وی به رشد ۱۳۰ درصدی در تحقق مالیات سال ۱۴۰۰ در کشور اشاره کرد و گفت: در استان اردبیل نیز وصولی مالیاتی ما یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که کل منابع مالیاتی استان اعم از ارزش افزوده، وصولی حقوق، مستقلات، اشخاص حقوقی و حقیقی و درآمدهای واریزی از تهران را شامل می‌شود.

۳۳ صدم درصد کل مالیات کشور مربوط به استان اردبیل است
مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل تصریح کرد: ۳۳ صدم درصد کل مالیات کشور مربوط به استان اردبیل است که حتی از نیم درصد نیز پایین‌تر بوده که نشان می‌دهد شاخص تولید ناخالص داخلی در استان اردبیل به نسبت سایر استان‌ها کمتر است و این استان یک استان کشاورزی محسوب می‌شود.

قلیزاده با بیان اینکه مازاد وصول مالیاتی مستقیم به استان تخصیص یافته و در پروژه‌های عمرانی و جاری هزینه شده است، افزود: در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز ۳۶۵ میلیارد تومان وصولی داشتیم که نسبت به سال ۹۹ که رقمی در حدود ۲۲۱ میلیارد تومان است، افزایش مناسبی را شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر چند نسبت به سایر استان‌ها در بحث ارزش افزوده رقم چشمگیری را نداریم اما با انتقال پرونده‌ شرکت‌های استانی که در تهران ارزش افزوده پرداخت می‌کردند، به داخل استان سعی کردیم از این محل وصولی‌های خود را در بحث ارزش افزوده افزایش دهیم.

قلیزاده اضافه کرد: از این میزان ۱۴۱ میلیارد تومان در سال گذشته به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شد تا این رقم صرف کارهای عمرانی و زیربنایی در شهرها و روستاها شود.

رشد ۵۸ درصدی تخصیص درآمد ناشی از ارزش افزوده
وی به رشد ۵۸ درصدی تخصیص درآمد ناشی از ارزش افزوده اشاره کرد و ادامه داد: در برخی شهرستان‌ها به رغم آن که وصول مالیاتی ما کمتر بوده اما تخصیص در ارزش افزوده بیشتر از وصول مالیات محاسبه شده که این نشان می‌دهد ما توجه جدی به رفع محرومیت در مناطق کم برخوردار داریم.

قلیزاده بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ از مجموع وصول مالیاتی استان ۳۰ درصد مربوط به مالیات حقوق، ۱۰ درصد مالیات مشاغل و ۲۵ درصد مالیات اشخاص حقوقی شامل شرکت‌ها و اصناف بوده که جا دارد از تمکین مالیاتی در این استان قدردانی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در چهار ماهه امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۰ درصد افزایش وصول مالیاتی روبه‌رو هستیم ولی در مجموع در بین استان‌های کشور در بحث وصول مالیاتی در جایگاه ۲۸ قرار گرفته‌ایم.

قلیزاده عمده برنامه‌های اجرا شده در حوزه ارتقا فرهنگ مالیاتی و وصول مالیات به روش داوطلبانه را یادآور شد و تصریح کرد: در بحث تمکین مالیاتی در سایه فرهنگسازی انجام شده جز استان‌های موفق محسوب می‌شویم.

سیاست بر این است تا از شکل حضوری مؤدیان جلوگیری شود
وی گفت: هر چه مؤدیان با رضایت و مشروعیت مالیات پرداخت کنند ما از این فرآیند استقبال کرده و امیدواریم تحولات جدی را در این حوزه شاهد باشیم.

قلیزاده برون‌سپاری اقدامات را در شرایط کرونایی یادآور شد و افزود: در بحث مالیات نقل و انتقالات به صورت صد درصد فعالیت‌ها در اسناد رسمی انجام می‌شود و همچنان سیاست بر این است تا از شکل حضوری مؤدیان جلوگیری شده و روش الکترونیکی در پرداخت مالیات مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بحث تمکین مالیاتی در سایه فرهنگسازی انجام شده رضایت مؤدیان را نیز شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع ۴۷ هزار و ۹۰۰ اظهارنامه مالیاتی دریافت کرده بودیم که در سال‌جاری و از مؤدیان تاکنون ۷۷ هزار و ۹۵۶ مورد اظهارنامه دریافت کردیم که یک رشد ۶۳ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

قلیزاده اضافه کرد: آمارهای تحلیلی نشان می‌دهد که از اظهارنامه‌های مالیاتی ارائه شده مربوط به سال ۱۴۰۰، از ۷۷ هزار و ۹۵۶ اظهارنامه مالیاتی ۵۹ هزار مورد مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ بوده و ۱۸ هزار و ۶۰۰ مورد اظهارنامه عادی است که در اولویت رسیدگی قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ از مجموع ۷۷ هزار و ۹۵۶ اظهارنامه مالیاتی دریافت شده، ۵۷ هزار و ۸۰۰ مورد اظهارنامه صفر است و هشت هزار مورد نیز در اظهارنامه خود مبلغ صفر تا یک میلیون تومان را قید کرده‌اند.

شناسایی ۲۳ هزار مؤدی مالیاتی در اردبیل
قلیزاده با بیان اینکه ظرفیت مالیاتی استان در همین حد است و نباید بیش از این انتظار داشت، اظهار کرد: هر چند شرایط کرونایی در کسب و کارها تأثیرگذار بوده اما ظرفیت مالیاتی استان در همین قواره است و ما تلاش کردیم تا تمکین مالیاتی را در قالب فرهنگسازی مالیاتی در این استان نهادینه کنیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل از شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی خبر داد و تصریح کرد: در سال گذشته با همکاری دستگاه‌های مرتبط موفق شدیم تا ۲۳ هزار مؤدی جدید را شناسایی کنیم تا در کنار ساماندهی دستگاه‌های پز، نسبت به حذف دستگاه‌های غیرفعال اقدام شده و برای دستگاه‌های فعال نیز پرونده مالیاتی تهیه کنیم.

وی گفت: امسال نیز شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و شفافیت در این حوزه در دستور کار قرار گرفته و سعی می‌کنیم تا قانون پایانه‌های فروشگاهی را به درستی اجرایی و عملیاتی کنیم.

قلیزاده افزود: وصول مالیات جز وظایف ذاتی ما است و در سال‌جاری نیز فرهنگسازی مالیاتی را در کنار ایجاد سیستم تسهیل‌گر مالیاتی در وصل آن مورد توجه قرار دادیم تا اهتمام و اطمینان بیشتری را برای مؤدیان فراهم کنیم.

رونمایی از سامانه مؤدیان در قالب اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی
وی از رونمایی سامانه مؤدیان در قالب اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی در روزهای گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: تا یک ماه آینده داوطلبان باید در این سامانه ثبت‌نام کنند که امیدواریم کلیه اصناف و اشخاص حقیقی و حقوقی در این فراخوان ثبت‌نام کرده و عضویت خود را در سامانه اعلام کنند تا قانون پایانه‌های فروشگاهی به درستی اجرایی و عملیاتی شود.

قلیزاده اضافه کرد: در این قانون صدور صورت حساب توسط مؤدیان در سامانه و بستر تحت نظارت سازمان مالیاتی به دقت و درستی انجام خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل اهداف این کار را شفاف‌سازی و شناسایی مؤدیان جدید در کنار جلوگیری از فرار مالیاتی اعلام کرد و ادامه داد: سعی ما بر این خواهد بود تا اهداف سازمان را در سال‌جاری در این حوزه در استان اردبیل تحقق ببخشیم

کد خبر: ۱۶۲٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha