۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵
فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی همدان در اندیشه کشت فراسرزمینی در ارمنستان
گزارش خبری؛

فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی همدان در اندیشه کشت فراسرزمینی در ارمنستان

همدان- تمایل ارمنستان به ارتباط بیشتر با ایران در راستای توسعه صادرات، واردات و کشت فرا سرزمینی فرصتی در اختیار قرار داده که فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی استان همدان باید آن را قدر بدانند.

بازار؛ گروه استان ها: ماهانه جلسه ای با حضور فعالان اقتصادی حوزه های مختلف و در پی ضرورت بررسی راهکارهای توسعه بازار محصولات تولیدی استان در اتاق بازرگانی همدان برگزار و پیرامون آخرین اتفاقات این حوزه بحث و گفتگو می شود.

کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی همدان در آخرین جلسه خود که امروز ظهر در اتاق بازرگانی همدان برگزار شد پرداختن به استفاده از ظرفیت کشت فراسرزمینی در ارمنستان را به بحث گذاشت.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان ظهر یکشنبه در جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان برگشت ارز فعالان اقتصادی را یک چالش جدی دانست و اظهار کرد: در گذشته صادرات به شکل سنتی انجام می شد و هم اکنون باز هم انتظار انجام صادرات سنتی داریم، درحالی که دوران این سبک صادرات تمام شده و باید صادرات بروز داشته باشیم.

خسرو طالبی رحیق با اشاره به اینکه استان همدان رتبه نخست تولید سیب زمینی را در کشور دارد، ادامه داد: سیب زمینی یک محصول استراتژیک است چراکه بعد از جنگ جهانی دوم اروپا را سیب زمینی از خطر قحطی نجات داد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه به تمایل ارمنستان برای صادرات، واردات و ارتباط تجاری و کشت فرا سرزمینی با ایران اشاره کرد و افزود: در زمینه ارتباط با ارمنستان باید برای استان همدان حرکت اقتصادی انجام شود.

وی در ادامه به سفر هیئت تجاری از استان کردنشین حلبچه به استان همدان اشاره کرد و افزود: این هیئت تجاری با بخش خصوصی و مدیران سازمان‌ها نشستی در هتل باباطاهر داشت و فعالانی از همه حوزه‌های تجاری در این سفر حضور داشتند.

پنج هزار هکتار زمین در حلبچه در اختیار تولید کنندگان ایرانی به صورت مشارکتی قرار می گیرد به این صورت که همه سرمایه گذاری را عراقی‌ها انجام دهند و نیروی تخصصی کشت از استان همدان اعزام و مدیریت کشت را استان همدان انجام دهد

طالبی رحیق با اشاره به اینکه در هیئت تجاری حلبچه از حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت، فولاد، آهن، سیمان و سایر بخش ها حضور داشتند، بیان کرد: صحبت‌هایی شد تا در حوزه کشاورزی پنج هزار هکتار زمین در حلبچه در اختیار تولید کنندگان ایرانی به صورت مشارکت قرار دهند و همه سرمایه گذاری را عراقی‌ها انجام دهند و نیروی تخصصی کشت از استان برود و مدیریت کشت را استان همدان انجام دهد.

فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی همدان در اندیشه کشت فراسرزمینی در ارمنستان

وی با اشاره به اینکه این هیئت تجاری از گلخانه‌ها و مزارع برداشت سیر در شهرستان بهار بازدید کردند، ادامه داد: محصولات کشمش، سیر، سیب زمینی و سایر محصولات تقاضا داشت چراکه میدان بار جدیدی در حلبچه افتتاح شده که نیاز به همه اقلام سبزی و صیفی دارند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه قرار داد صادرات کشمش منعقد شد، افزود: هیئت تجاری حلبچه در بخش صنعت، میلگرد، سیمان و تیر آهن به صورت جدی ورود کردند و یک تاجر قوی و دارای اعتبار بانکی بالایی برای این کار آمده بود.

وی با اشاره به اینکه استاندار استان الانبار کردستان عراق در آینده نزدیک به استان همدان سفر خواهد کرد، اضافه کرد: این سفر به دعوت استاندار همدان انجام می‌شود.

ایجاد محل رفوگری فرش پیگیری و گزارش آن به کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ارائه شود
طالبی رحیق در ادامه به موضوع صادرات فرش پرداخت و با بیان اینکه در رابطه با واردات موقت و رفوی فرش موضوع باید از طریق کمیته مربوطه پیگیری شود، تاکید کرد: ایجاد محل رفوگری فرش پیگیری و گزارش آن به کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ارائه شود.

عضو کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما برای انجام صادرات تحریم است، اظهار کرد: صادر کننده به دولت تعهد دارد که مثلا در دوبی ۲۰۰ هزار دلار اسکناس را در جیب بگذارد و در همدان بفروشد که این روش در دنیا پولشویی محسوب می‌شود و این روش برگشت ارز نیست.

مجید اسلامی با تاکید بر اینکه روش و دستور العمل دولت در زمینه تعهد ارزی خلاف و تمام اظهار نامه‌ها و دفترها اشتباه است، ادامه داد: صادرات به این معناست که تاجر از آمریکا، هند، نپال و پاکستان قالی بخرد و ارز حاصل از آن را از طریق باز کردن ال سی به کشور انتقال دهد.

بازار صادرات فرش را از دست داده ایم و از استاندارد دنیا خارج شده ایم

وی با اشاره به اینکه با بازکردن ال سی بانک متعهد می‌شود و پول را می‌پذیرد و جنس تاجر را می‌فرستد، افزود: در زمینه صادرات فرش مشکل اصلی این است که بازار را از دست دادیم و مثل کالاهای دیگر از استاندارد دنیا خارج شدیم.

عضو کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما در حوزه صادرات فرش تعهد ارزی است که ۲۰ درصد اثر گذاشته و ۸۰ درصد مشکل بازار است، اضافه کرد: بهترین بازار فرش از قبل انقلاب بازار آمریکا بوده و ما بزرگترین بازار را از دست دادیم.

فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی همدان در اندیشه کشت فراسرزمینی در ارمنستان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارزان ترین کالا در کشور فرش است، بیان کرد: اگر همین امروز آمریکا تحریم را از روی فرش بردارد ارزان ترین کالا در همین همدان برای صادرات فرش است.

اسلامی با بیان اینکه قالی ایران حرف اول را می‌زند و یکسری قالی‌ها در حراجی‌ها به فروش می‌رود، ادامه داد: یکسری از قالی‌های قدیمی برای انجام رفو و تعمیر به کشور بر می‌گردد که این سبک قالی‌ها مشتری داخلی هم دارند.

همه مشکلات بخش صادرات در بخش واردات هم وجود دارد و بیشتر مشکلات ما بخشنامه‌ها است ضمن اینکه در زمینه واردات قانون ثابت یکساله وجود ندارد که خیال بازرگان راحت باشد

عضو کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه به مشکلات بخش واردات پرداخت و با اشاره به اینکه در بخش واردات هر روز بخشنامه‌ها عوض می‌شود، افزود: همه مشکلات بخش صادرات در بخش واردات هم وجود دارد و بیشتر مشکلات ما بخشنامه‌ها است ضمن اینکه در زمینه واردات قانون ثابت یکساله وجود ندارد که خیال بازرگان راحت باشد.

نماینده پارک علم و فناوری استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید کار منحصر به فرد انجام دهند، اظهار کرد: محصول، فرایند تولید آزمایشی و یا دارای طرح توسعه مهندسی معکوس و ... باید در شرکت‌های دانش بنیان مشهود باشد.

رحمانی در ادامه به شرایط شرکت‌های دانش بنیان پرداخت و با بیان اینکه دانش بنیان شدن چند دسته بندی دارد، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان می توانند در زمینه کشاورزی، فناوری زیستی، صنایع غذایی، دارو، ماشین آلات، وسایل و ملزومات پزشکی، برق و الکترونیک، خدمات، تجاری سازی، علوم انسانی فعالیت کنند.

وی در ادامه سایت daneshbonian.ir را برای کسب اطلاعات بیشتر معرفی کرد و افزود: در استان همدان ۶۶ شرکت در حوزه مختلف وجود دارد اما بیشتر آمار مربوط به حوزه برق الکترونیکی است و چند شرکت حوزه دارویی هم فعالیت دارند.

نماینده پارک علم و فناوری استان همدان با اشاره به اینکه معاونت ریاست جمهوری شرکت‌های دانش بنیان را رایگان به نمایشگاه می‌برد، بیان کرد: برخی کارگزاری های صادراتی وجود دارند که آنها در نقاط مختلف دنیا بازاریابی برای شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهند.

کد خبر: ۱۶۲٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha