۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
نگرانی از استارت واردات با خودروهای هندی| خودروی ۱۰ هزار دلاری بی کیفیت و ناایمن است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

نگرانی از استارت واردات با خودروهای هندی| خودروی ۱۰ هزار دلاری بی کیفیت و ناایمن است

صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر قرار باشد ۵۰۰ میلیون بدهیم و یک خودروی ۱۰ هزار دلاری بخریم ترجیح می دهیم یک دنا بخریم که حداقل از خدمات پس از فروش آن در کشور خیالمان راحت باشد.

مسلم صالحی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به انتقادات پیرو آیین نامه واردات خودرو و خرید خودروهای بی کیفیت در قالب این آئین نامه، بیان کرد: براساس اطلاع کسب شده مسئولان به دنبال واردات خودروهایی با قیمت ده هزار دلار هستند.

وی با اشاره به صحبت های خود با معاون پارلمانی رئیس جمهور در این زمینه، بیان کرد: بنده این موضوع را از آقای حسینی سوال کردم که وی به بنده گفت که سقف تعیین شده ۲۰ هزار دلار است. یعنی واردات خوروهایی با قیمت ۲۰ هزار دلار.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هنوز آئین نامه واردات خودرو بیرون نیامده است، تاکید کرد: براساس برخی اطلاعات و اظهارات وزیر صمت، واردات روی خودروهایی با ۱۰ هزار دلار بسته شده است. اگر سقف خودروهای وارداتی روی ۱۰ هزار دلار باشد، یعنی خودرویی بدون تعرفه گمرکی و مابقی عوارضی که برآن بسته می شود و با احتساب ارز آزاد، بین ۳۰۰ الی ۳۲۰ میلیون تومان تمام خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما برای خودروهایی زیر ۱۰ هزار دلار تعرفه ای حداقل ۱۰ درصدی بگیریم، بعلاوه عوارض دیگر، تقریبا آن خودروی وارداتی ۵۰۰ میلیون تومان تمام خواهد شد؛ یعنی در حد قیمت خودروی دنا در کشور خودمان.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: قطعا خودرویی که با ده هزار دلار در کشور دیگری تولید می شود بعید است بتواند از لحاظ کیفیت و ایمنی حرفی برای گفتن داشته باشد. حتما این خودرو، خودروی ضعیفی است و اگر این خودرو نیز محصول کشورهایی همچون هند باشد که دیگر باید گفت هند اصلا حرفی برای گفتن در صنعت خودروسازی دنیا ندارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد آن رقابتی که قرار بود بین خودروسازان داخلی و خارحی ایجاد شود، اتفاق نمی افتد. همچنین اگر قرار باشد ۵۰۰ میلیون بدهیم و یک خودروی ۱۰ هزاردلاری بخریم ترجیح می دهیم یک دنا بخریم که حداقل از خدمات پس از فروش آن در کشور استفاده کنیم و خیالمان راحت باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه این آیین نامه خیلی کمکی به ایجاد رقابت در بازار خودرو نمی کند. در این شرایط ما دیگر نباید انتظار داشته باشیم که خودروساز داخلی ما به فکر کیفت خودرو باشد چراکه وقتی رقابتی نباشد، عملا افزایش کیفیتی به وجود نخواهد آمد.

این نماینده مجلس بیان کرد: واردات خودرو شاید بتواند حباب قیمتی را در بازار خودروهای داخلی بشکند البته این موضوع هم مستلزم این است که ما بتوانیم در حد سقف مورد تقاضا خودرو به کشور وارد کنیم که این مسئله هم بعید به نظر می رسد چراکه قرار است ۱۰۰ هزار خودرو به کشور وارد شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ما ۸۰۰ الی یک میلیون خودروی داخلی تولید می کنیم، بیان کرد: ۴ الی ۵ میلیون نفر همواره پیرو ثبت نام در سایت، متقاضی خرید خودرو هستند البته این افراد مصرف کننده واقعی نیستند و با انگیزه فروش خودرو، خودروخریداری می کنند. به اعتقاد بنده مصرف کننده واقعی ما یک میلیون و نیم است بنابراین اگر خودرو ساز داخلی ما بتواند هشتصد و الی یک میلیون خودرو تولید کند و ۱۰۰ هزار عدد هم وارد شود. باز هم ۴۰۰ هزار عدد خودرو کم داریم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با آیین نامه و آیتم هایی که دولت در زمینه خودرو در نظر دارد اتفاق خاصی در بحث کاهش قیمت خودرو، افزایش کیفیت، رقابتی کردن خودروسازداخلی و خارجی ایجاد نمی کند و مسئولان شاید می خواهند به نوعی افکار عمومی و مجلس را قانع کنند که بله ما در زمینه واردات خودرو کاری انجام دادیم.

کد خبر: ۱۶۲٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Nv IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      4 0
      هرچقدرم ایمن نباشه صددرصد ازخودرو وقطعه ایرانی ایمن تره
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      هرچقدر بی کیفیت باشد بهتر از خودرو داخلی است