۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
اجرای پروژه علاج بخشی «خلیج گرگان» طی ۳ سال| لایروبی در یک سال به پایان خواهد رسید
معاون استاندار گلستان خبرداد؛

اجرای پروژه علاج بخشی «خلیج گرگان» طی ۳ سال| لایروبی در یک سال به پایان خواهد رسید

گرگان- سیدالنگی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: برنامه علاج بخشی خلیج گرگان در یک بازه زمانی سه ساله انجام شده که لایروبی کانال های ورودی، بخشی از آن است.

سید محمدرضا سید النگی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: علاج بخشی خلیج گرگان طی دو دهه در دستور کار مسئولان وقت بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان ادامه داد: بسته شدن دهانه کانال های آشور، چپاقلی و خوزینی توسط رسوبات مانع از تبادل آب دریای خزر با خلیج شده که به این منظور لایروبی کانال آشوراده در اولویت قرار دارد.

سید النگی تصریح کرد: طی مطالعاتی که انجام شد، عمق آب کانال آشوراده به کمتر از ۲۰ سانتی متر رسیده بود و چنانچه تبادل آب بین خزر و خلیج گرگان قطع شود، تبخیر آب خسارات جبران ناپذیری را به استان وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در آشوراده و صدور فرمان لایروبی، افزود: این عملیات براساس مطالعات انجام شده و مصوبات ستاد ملی تالاب ها از اسفندماه ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت و آغاز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در خصوص طولانی بودن روند مطالعات پروژه لایروبی، اظهارکرد: مطالعات این پروژه توسط چند دستگاه، اعم از اداره کل محیط زیست، آمور آب و فاضلاب و اداره سواحل و بنادر انجام شد و تجمیع شدن این مطالعات به گردآوری آن ها توسط تمامی دستگاه ها نیاز داشت.

وی در خصوص احیای حقابه های رودخانه هایی که به خلیج گرگان می ریزد، گفت: بر اساس مصوباتی که در ستاد ملی تالاب ها اخذ شد، پمپاژ آب از دریای خزر، لایروبی رودخانه ها، استفاده از حقابه قره سو، گرگانرود و نکارود همزمان با لایروبی خلیج انجام خواهد شد.

سیدالنگی ادامه داد: برنامه علاج بخشی خلیج گرگان در یک بازه زمانی سه ساله دیده شده و اما لایروبی کانال ها طی ۱۲ ماه انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در رابطه با ظرفیت گردشگری جزیره آشوراده گفت: این یک موهبت الهی است که به ما داده شده و باید از آن برای ارتقا اقتصاد استان و زندگی مردم منطقه به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر اساتید مختلف دانشگاه در حوزه های مربوطه مطالعات خود را در اختیار ما قرار داده و بیش از ۱۰۰ استاد با مسئولان استان برای علاج بخشی خلیج گرگان جلسات هم اندیشی برگزار می کنند.

سیدالنگی در پاسخ به این سوال که در صورت خشک شدن خلیج برنامه استان برای جلوگیری از ورود ریزگردها چیست، پاسخ داد: هم اکنون در اداره کل منابع طبیعی مطالعاتی در خصوص پوشش گیاهی که امکان رشد در آن منطقه را داشته باشد، در حال انجام است.

کد خبر: ۱۶۲٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha