۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
آرزوی بازاری شفاف و علمی برای محصولات باغی / سموم آفت کش کم داریم
رئیس اتحادیه باغداران تهران و عضو هیات مدیره باغداران ایران در گفت‌وگو با بازار:

آرزوی بازاری شفاف و علمی برای محصولات باغی / سموم آفت کش کم داریم

رئیس اتحادیه باغداران تهران از شفاف و علمی نبودن بازار به عنوان دغدغه باغدارن نام می‌برد و معتقد است که اگرچه در حال حاضر عرضه و تقاضا ملاک بازار است اما امید است که روزی برسد که همچون تولید، بازار نیز یک چارچوب علمی و روشن به خود بگیرد.

خبرگزاری بازار- مجتبی شادلو  رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: در شرایط فعلی بخش کشاورزی نیز مانند سایر صنوف، دچار مشکلاتی در بحث بالا رفتن جمیع هزینه‌ها شده به این دلیل که علیرغم بسیاری از محدودیت‌هایی که برای عملکرد سایر صنوف قابل اجرا بود، برای بخش کشاورزی این کار ممکن نبود. چون محصول کشاورزی یک موجود زنده است و روند زندگی خود را دارد و چندان توجهی به تعطیلی ها ندارد؛ یعنی تحت هر شرایطی نیاز به آب، کود، سم و غیره دارد.

شادلو افزود: به عبارت ساده تر ماهیت بخش کشاورزی حکم می کند که تولیدکننده با تمام مشکلاتی که دارد با تولید همراهی کند.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با بخش بازار نیز، همیشه بحث عرضه و تقاضا ملاک کار ما باغداران بوده است؛ یعنی بازار ما متاسفانه یک چارچوب علمی و روشن به خود نگرفته است. به همین دلیل هنوز هم با بالا رفتن عرضه، قیمتها افت میکند و با کم شدن عرضه نیز قیمتها افزایش می یابد.

شادلو افزود: درواقع ملاک قیمت گذاری فقط کیفیت، قیمت تمام شده و غیره نیست و همه چیز را عرضه و تقاضا تعیین میکند. اگرچه امیدواریم روزی برسد که بازار ما به نحوی باشد که عرضه و تقاضا تنها ملاک نباشد.

عضو هیات مدیره باغداران ایران اظهار داشت: همانطور که به عنوان مثال می‌گوییم یک تولیدکننده نمونه به دلیل اینکه یک کار علمی و کاملا مدیریتی انجام داده است، تولیدش ۱۰ برابر میانگین تولید همان محصول شده است پس با یک تولیدکننده معمولی اختلاف ۱۰ برابری دارد آرزومندیم که یک کار علمی نیز در بازار صورت بگیرد. تا به این ترتیب بازار ما روشن شود و سبک و سیاقش به گونه ای گردد که قیمت تمام شده کالا بعلاوه حداقل سود متعارفی که بایستی یک بهره‌بردار از آن بهره مند شود، برای تولیدکننده لحاظ گردد.

شادلو افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه چون مصرف کننده همیشه از ابهام رنج می برد نه از قیمت، به همین دلیل هر کالایی به هر قیمتی ارائه شود فکر میکند به وی اجحاف شده است، بنابراین با علمی شدن و شفاف شدن بازار، مصرف‌کننده متوجه می شود که قیمت حقیقی کالا چقدر است در نتیجه شک و شبهه ای برای وی باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد: امیدواریم این اتفاق بیفتد و شاهد یک بازار علمی باشیم و بتوانیم علاوه بر پایداری، شفافیت بازار را نیز داشته باشیم.

در استاندارد سازی، قیمت گذاری، بازاریابی و  برچسب‌زنی محصولات لنگ می‌زنیم

این فعال بخش کشاورزی در پاسخ به این سوال که برای داشتن بازاری شفاف و علمی چه زیرساختهایی لازم است، گفت: زیرساخت بازارتا حدودی همین‌گونه است اما در چند جا ما نقص داریم. به عنوان مثال در بحث استانداردسازی، قیمت گذاری، بازاریابی و  برچسب‌زنی محصولات کار ما لنگ می زند.

شادلو افزود: به عنوان مثال وقتی اعلام می‌شود یک کالا، ممتاز است دقیقا تعریف نمی‌شود که یک کالای ممتاز چه مشخصاتی دارد، نوع بسته بندی اش چگونه است، چه رنگ بندی هایی  دارد و غیره. به همین دلیل شاهد هستیم که تولیدکنندگانی از عناوینی مانند ممتاز و یا فوق ممتاز استفاده میکنند. در حالی که مشخصات یک کالای ممتاز باید هم برای تولیدکننده، هم برای بازگانان، عمده فروشان، خرده فروشان و مصرف کننده ها مشخص باشد تا جلو یکسری سواستفاده ها گرفته شود.

قابل قبول نبودن سموم تخم‌کُش داخلی و کمبود سموم بالغ‌کُش داخلی

رئیس اتحادیه باغداران تهران در ادامه به بحث نهاده‌ها و مشکلاتی که باغداران در این رابطه دارند پرداخت و گفت: در حال حاضر نهاده ها با تنوع کالایی بالایی در بازار موجود است اما درد اصلی بازار در بحث نهاده های باغی و زراعت به خصوص نهاده‌های موثری که وارداتی هستند این است که تا زمانی که وضعیت تولید نهاده‌های داخلی به پایداری و به اندازه نیاز تولیدکننده برسد، باید امکان وارد شدن این نهاده ها باشد و از تولید حمایت شود.

شادلو افزود: درواقع اگر فقط بخواهند همه چیز را به بازار ازاد و ارز آزاد بسپرند قیمت نهاده‌ها بقدری گران خواهد شد که دیگر جوابگوی انتظارات باغداران نخواهد بود. بنابراین تا زمانی که تولیدنهاده ها در داخل قطعی نشده و نیاز داخل را نتوانسته تامین کند، باید واردات ادامه یابد تا از تولید حمایت شود.

وی در خصوص اصلی ترین نهاده‌ها در باغداری نیز گفت: از خانواده ریزمغذی ها مثل آهن وکلسیم جزو نهاده های اصلی باغدار محسوب میشود که نمونه های داخلی شاید به اندازه نمونه خارجی موثر نیستند و به اندازه کافی هم تولید نمی شود.

شادلو ادامه داد: از سموم دفع آفات نباتی سمومی مثل مبارزه با کانون بیماری آن هم آفاتی مثل کنه‌ها که تخم گذاری و رشد شدیدی دارند جزو نهاده های اصلی هستند که اگر ما سمومی نداشته باشیم که تخم کنه‌ها را مهار کند، قطعا با سموم بالغ‌کش حریف این کنه ها نمی‌شویم. به این معنا که باید دریک دوره تولید، ده ها بار سمپاشی کنیم که نه فرصتش است و نه اقتصادی است. از سوی دیگر محیط زیست ما نیز با این کار لطمه خواهد دید.

وی تصریح کرد: با این وجود ما در بحث تخم‌کش‌های آفاتی مانندکنه ها سموم قابل قبولی نداریم و حتی دربحث سموم بالغ‌کش‌ها نیز کمبود داریم.

کد خبر: ۱۶٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha