۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
چاپ داربست‌های مهندسی بافت در شرکت دانش بنیان سوبا صورت گرفت
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

چاپ داربست‌های مهندسی بافت در شرکت دانش بنیان سوبا صورت گرفت

شاهرود- مهدوی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان سوبا از چاپ موفقیت‌آمیز داربست‌های مهندسی بافت در شرکت دانش بنیان خبر داد و گفت: این داربست زیستی با شبکه‌ای میکرونی ساخته شده است.

امیر مهدوی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان سوبا مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان موفق به تولید یک داربست‌ (Scaffold) کاربردی در حوزه مهندسی بافت شد، ابراز کرد: داربست‌ها اجزائی هستند که عموما برای کشت سلول‌های زنده و شکل‌گیری بافت موجودات مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسته به جنس، ساختار و ابعاد شبکه داربست‌ها، امکان تولید بافت‌هایی مختلف مانند پوست، استخوان، غضروف، عروق و... وجود دارد. به دیگر بیان داربست ‏های زیستی مانند یک قالب برای شکل‏دهی به پلیمرهای سلولی عمل می‏ کنند و امکان ساخت بافت‏های زنده با پیچیدگی هندسی را فراهم می‏آورند. چاپگرهای زیستی از تجهیزات مدرن و استراتژیک در حوزه مهندسی بافت هستند که در ساخت انواع داربست‏های پیچیده و دقیق مورد استفاده قرار می‏ گیرند.

وی با بیان اینکه داربست تولید شده در شرکت دانش بنیان سوبا از جنس یک زیست پلیمر ترکیبی حاوی دارو است، افزود: این داربست زیستی با شبکه‌ای میکرونی و به شکل موفقیت‌آمیز چاپ شد تا در مطالعات حیوانی مورد استفاده قرار گیرد.

چاپ داربست‌های مهندسی بافت در شرکت دانش بنیان سوبا صورت گرفت
تصویر بزرگنمایی از داربست چاپ شده به وسیله چاپگر زیستی B101 سوبا

مدیرعامل شرکت سوبا با اشاره به اینکه از این داربست به منظور ترمیم بافت استخوانی یک موجود زنده استفاده می‏ شود، گفت: با قرار گرفتن داربست در محل حفره استخوانی، سلول‏ های استخوانی (استوبلاست‌ها) فراخوانی شده و بر روی داربست قرار می‏ گیرند.

مهدوی با بیان اینکه داروی محبوس در این داربست زمینه رشد و تکثیر مناسب سلول‌ها را فراهم آورده و بدین ترتیب حفره استخوانی ترمیم می‏ شود، ابراز کرد: با توجه به کاربرد مدرن چاپگرهای سه بعدی در دنیا و دانش فنی بالای آن‏ها، پیش ‏بینی شده و آینده حوزه پزشکی و مهندسی بافت دستخوش تحولاتی چشم گیر شود.

وی با بیان اینکه کاربری برجسته این تجهیزات در حوزه‏های پزشکی زمینه توسعه مطالعات سلولی و گسترش مرزهای دانش این حوزه را فراهم آورده است، افزود: چاپگر زیستی B۱۰۱ با دو سیستم تزریق دقیق و فعال امکان چاپ سه بعدی انواع جوهرهای زیستی سلولی و غیرسلولی به شکل همزمان را دارد. همچنین امکان چاپ پلیمرهای ترموپلاست تا دمای ۲۶۰ درجه سانتی‏گراد، پلیمرهای پخت شونده با اشعه ماوراء بنفش با طول موج ۳۶۰ نانومتر و چاپ انواع زیست پلیمرهای ژلاتینی به وسیله این چاپگر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت سوبا بیان کرد: تولید چاپگر B۱۰۱ پس از ۱۸ ماه تحقیق و توسعه مستمر توسط شرکت دانش بنیان سوبا و با حمایت پارک علم و فناوری استان سمنان در بهار ۱۴۰۱ صورت پذیرفت. این محصول کاملا بومی در خرداد ماه ۱۴۰۱ در پارک علم و فناوری استان سمنان و با حضور جمعی از مدیران رونمایی شد.

کد خبر: ۱۶۲٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha