۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
بازار نفت چشم انتظار نتیجه دیدار بن سلمان و بایدن| عربستان حاضر به افزایش سقف تولیدات خود می شود؟
«بازار» گزارش می دهد

بازار نفت چشم انتظار نتیجه دیدار بن سلمان و بایدن| عربستان حاضر به افزایش سقف تولیدات خود می شود؟

کارشناسان امیدوارند بعد از دیدار بن سلمان با بایدن، تولید نفت عربستان بیشتر شود؛ برخی هم مدعی اند در شرایطی که تعداد مبتلایان به کرونا افزایشی و تقاضا کاهشی بوده، امیدی به عرضه بیشتر نیست.

مهران ابراهمیمان؛ بازار: انرژی چشم انتظار نتایج دیدار بایدن و بن سلمان است. البته «جک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته انتظار افزایش تولید نفت بعد از سفر «جو بایدن»، رئیس‌ جمهور آمریکا به عربستان سعودی را ندارد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عربستان و دیگر کشورهای عربی ظرفیت چندانی برای افزایش ظرفیت تولید ندارد.

بیل فارن‌ پرایس، مدیر موسسه مشاوره‌ انوروس به فایننشال‌ تایمز گفت: «این امر ماموریت غیرممکن به‌ نظر می‌ رسد.» او افزود که اعضای حوزه خلیج‌ فارس اوپک «ممکن است پیش از این به حداکثر توان تولید خود رسیده باشند».

اما مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی در ایران نظر متفاوتی نسبت به این دیدار دارد.

او با اشاره به سابقه تولید نفت در عربستان، به بازار گفت: بعد از تحریم های مسکو تولید نفت روسیه حدود یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. این مقدار کاهش تولید را کشورهای عربی به راحتی می توانند جبران کنند.

او در ادامه می گوید: در حال حاضر عربستان حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند این در حالی است که ظرفیت تولید این کشور خیلی بالاتر از این مقدار است. سعودی ها حتی در دوره ای روزانه ۱۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کردند. این آمارها نشان می دهد که مقدار تولید و عرضه نفت در ماه های آینده تا حد زیادی به نحوه مذاکرات بن سلمان و جو بایدن دارد.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک اما احتمال افزایش تولید نفت عربستان را خیلی ضعیف می داند.

او به بازار گفته که با توجه به کاهش تقاضای چین و همچین افت قیمت ها در روزهای اخیر عربستان نسبت به افزایش ظرفیت تولید خود اکراه دارد.

در حال حاضر عربستان حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند این در حالی است که ظرفیت تولید این کشور خیلی بالاتر از این مقدار است. سعودی ها حتی در دوره ای روزانه ۱۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کردند

سقف قیمتی تنها در بازار اروپا
بایدن در شرایطی به عربستان رفته است که افزایش قیمت جهانی نفت، قیمت بنزین در آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. بطوریکه قیمت بنزین در آمریکا دو برابر شده است که در کنار افزایش بی سابقه نرخ تورم که به مرز ۱۰ درصد نزدیک شده، فشار اجتماعی روی بایدن و دموکرات ها را افزایش داده است. جو بایدن حالا به دنبال اجرای طرحی دوگانه برای پایین آوردن قیمت نفت است. این طرح همزمان با تلاش برای تنبیه ولادیمیر پوتین، می‌خواهد اولا ریاض را راضی به استخراج نفت بیشتر و عرضه آن مخصوصا به اروپا کند و در وهله دوم، سقف قیمتی برای نفت صادراتی روسیه بگذارد.

مدیران نفتی و تحلیلگران نظرات متفاوتی در اینباره دارند. حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی معتقد است که تعیین سقف قیمتی نمی تواند طرح موفقی باشد.

او به بازار گفت: بعید است که کشورهایی همچون چین و هند از این طرح استقبال کرده و زیر بار اجرای آن بروند. در چنین شرایطی سقف قیمتی نفت برای روسیه تنها محدود به کشورهایی اروپایی خواهد بود که همین حالا هم سهم چندانی از بازار انرژی مسکو ندارند.

میزان تولید نفت عربستان در ماه آوریل، بیش از ده و نیم میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به دو ماه قبلی، هر ماه صد هزار بشکه بیشتر شده است

عربستان چقدر می تواند تولیدات خود را افزایش دهد؟
اما عربستان که سهمی حدود ۱۰ درصدی از بازار نفت را به خود اختصاص داده، تا چه حد امکان افزایش تولید نفت دارد؟ بر اساس آخرین گزارش اوپک، میزان تولید نفت عربستان در ماه آوریل، بیش از ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به دو ماه قبلی، هر ماه صد هزار بشکه بیشتر شده است. برخی معتقدند حداکثر توان افزایش تولید عربستان، بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه است و برخی دیگر نیز معتقدند عربستان توان افزایش تولید تا بیش از یک میلیون بشکه در روز را هم دارد.

اما بهروزی فر کارشناس انرژی مدعی است که عربستان توانایی این را دارد که تولیدات خود را تا سقف ۱.۵ میلیون بشکه افزایش دهد.

به گفته او، عربستان در دوره ای حتی رکورد تولید ۱۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز را هم به ثبت رسانده است. ضمن اینکه کشورهایی همچون کویت، عراق و امارات برنامه ریزی هایی را برای افزایش ظرفیت تولیدات خود انجام داده اند.

بازار نفت چشم انتظار نتیجه دیدار بن سلمان و بایدن| عربستان حاضر به افزایش سقف تولیدات خود می شود؟
کاهش واردات نفت خام چین به پایین ترین مقدار در ۵ سال گذشته

در این میان هم هستند تحلیل گرانی که امید چندانی به افزایش ظرفیت تولید عربستان ندارند. محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در اینباره به بازار گفت: با توجه به افت قیمت و البته کاهش تقاضا در بازار چین عربستان اکراه دارد که از همه ظرفیت خود برای تولید استفاده کند.

او با اشاره به افزایش همه گیری کرونا در روزهای اخیر در کشورهایی همچون چین، گفت: میزان تقاضای خرید نفت چین در ماه ژوئن به پایین ترین مقدار خود در ماه های اخیر رسیده است.

بعد از جنگ روسیه و اوکراین، جریان نفت مسکو از غرب به شرق تغییر کرده و میزان صادرات این کشور یک میلیون بشکه کاهش یافت. اما اگر تحریم های ثانویه علیه مسکو اعمال شود، عرضه نفت در بازار جهانی ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند. این سطح از کاهش عرضه را هیچ کشوری قادر نیست که پاسخ دهد

احتمال افزایش قیمت نفت به ۱۹۰ دلار
نگرانی ها در مورد روند افزایش قیمت نفت همچنان ادامه دارد. تحلیلگران بانک سرمایه‌ گذاری جی‌ پی‌ مورگان پیش‌ بینی می‌ کنند اگر سه میلیون بشکه در روز از تولید نفت روسیه و قزاقستان به‌ خاطر تحریم‌ ها و مسائل مرتبط با آن کاهش یابد، قیمت نفت به ۱۹۰ دلار در هر بشکه می‌ رسد.

البته عضو موسسه مطالعات انرژی وضعیت بازار نفت وابسته به نوع تحریم های اعمالی علیه روسیه می داند. او با بیان اینکه بعد از جنگ روسیه و اوکراین، جریان نفت مسکو از غرب به شرق تغییر کرده و میزان صادرات این کشور کاهش زیادی را تجربه نکرده است، گفته که اگر تحریم های ثانویه علیه مسکو اعمال شده و کشورهایی که تعاملات تجاری خود را با روسیه ادامه دهند، مورد تحریم آمریکا قرار گیرند، عرضه نفت در بازار جهانی ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند. این سطح از کاهش عرضه را هیچ کشوری قادر نیست که پاسخ دهد.

در چنین شرایطی، چشم امید بایدن به افزایش تولید نفت دو کشور ونزوئلا و ایران خواهد بود. صادرات نفت ونزوئلا اخیرا با گشایش هایی مواجه شده است اما میزان آن قابل قیاس با توان صادراتی ایران نیست. اگر تحریم ها لغو شود، ایران در بدبینانه ترین حالت یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز و در حالت خوشبینانه – در صورتی که نقل قول های وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مبنی بر بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به زمان پیش از تحریم ها را واقعی بدانیم – دو میلیون بشکه نفت در روز امکان صادرات خواهد داشت که تاثیر مهمی در افزایش عرضه و کنترل قیمت ایفا خواهد کرد.

کد خبر: ۱۶۲٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha