۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
سلامت الکترونیک گام بلند مجلس یازدهم در حوزه سلامت است
در نشست کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد

سلامت الکترونیک گام بلند مجلس یازدهم در حوزه سلامت است

هشتمین نشست رسمی کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به منظور بررسی عملکرد دستگاه ها و سازمان‌های مرتبط در خصوص اجرای پرونده الکترونیک سلامت در سه ماهه ابتدایی سال برگزار شد.

به گزارش بازار، نشست کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سازمان های بیمه گر به منظور بررسی اقدامات عملیاتی سه ماهه ی اول سال جاری در راستای اجرای تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد.

فاطمه محمدبیگی رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تشریح جلسه کمیته سلامت الکترونیک گفت: این نشست گزارش گیری از عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در بازه زمانی سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بود. این جلسه، سازمان‌های بیمه‌گر با اذعان به اجرای پیشرفت شناسه گزاری یا کدینگ‌های یکپارچه دارو، تجهیزات و خدمات از ابتدای سال توسط وزارت بهداشت، این اقدام را جدی و عملیاتی در راستای یکپارچه سازی ارائه خدمات الکترونیک سلامت دانستند، البته ناگفته نماند تا تکمیل عملیات تغییر کدینگ و یکسان سازی کامل آنها برای رسیدن به هدف ایده آل، فاصله طولانی داریم. اما سازمان تامین اجتماعی به صورت جایگزین و همچنین برای اولین بار سازمان‌های نیروهای مسلح این مهم را با حفظ محرمانگی داده‌ها برای اجرا آغاز کردند. در حال حاضر توافقی بین دو وزارتخانه بهداشت و درمان، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای تبادل اطلاعات در حوزه سلامت با حفظ حریم امنیت داده‌ها در حال انجام است و به زودی به نتیجه می‌رسد.

نسخه نویسی الکترونیکی نیروهای مسلح شروع شده است
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم تاکید کرد: از اسفندماه سال گذشته نسخه نویسی الکترونیکی در حوزه نیروهای مسلح شروع شده است، استان‌های کردستان و خراسان شمالی آغازگر این رویداد مهم حوزه سلامت بودند، ضمن اینکه داروخانه‌های طرف قرار داد نیروهای مسلح نیز از اردیبهشت ماه سال جاری، شروع به نسخه پیچی الکترونیکی کرده‌اند؛ لذا تا شهریور امسال شاهد گسترش کشوری اجرای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک برای خانواده‌های نیروهای مسلح خواهیم بود. همچنین نسخ خدمات دندانپزشکی نیروهای مسلح نیز به صورت الکترونیک انجام می‌شود که می‌تواند الگوی سایر بیمه‌ها و بخش دولتی باشد.

وی تصریح کرد: طبق گزارشات این جلسه، API از هفته گذشته در اختیار شرکت های HIS قرار گرفت و تا پایان تیرماه نیز نیروهای مسلح و مراکز خدمات دهی نسخ الکترونیکی از آن بهره مند خواهند شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم یادآور شد: به گفته معاون فناوری بیمه سلامت حدود ۲۸ سازمان بیمه گر اطلاعات خود را به صورت برخط، به این سازمان بیمه گر ارسال می‌کنند که نسبت به سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.

محمدبیگی همچنین با اشاره به عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شورای اجرایی فناوری و اطلاعات در وزارت ارتباطات یک کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، که جزو تکالیف بند (ک) تبصره ۱۷ بوده را تشکیل داده است. هرچند با تاخیر، اما فرآیند مثبتی برای حمایت از کسب و کارهای سلامت دیجیتال و ساماندهی آن خواهد بود. البته با توجه به عدم حضور وزارت بهداشت در این کارگروه در جلسه مصوب شد وزارتخانه‌های بهداشت و ارتباطات‌ برای عضویت حوزه سلامت در این کارگروه ملی اقدام کنند. همچنین کمیته تخصصی سلامت الکترونیک ذیل این کارگروه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: مطابق گزارش این وزارت‌خانه‌ها آیین‌نامه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی در حوزه سلامت که در مورخ ۵ تیرماه ۱۴۰۱ توسط هیات وزیران به تصویب رسید، در حوزه اقتصاد دیجیتال به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شده و باید اجرایی شود. این امر گام مهمی برای حمایت از مردمی سازی فرآیندهای سلامت الکترونیک و استـفاده از استعدادهای برتر این حوزه است. مواردی مانند پزشکی از راه دور یا تله مدیسین در این بستر رشد چشمگیری خواهد داشت.

عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند در استفاده از بودجه عملیاتی و پژوهشی این موضوع حداکثر یاری را برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت داشته باشد.

وی با اشاره به صدور مجوزهای پلتفرم‌های دیجیتال براساس اصول حاکم بر اپراتورهای هوشمند اظهار کرد: آیین نامه حمایت از تولیدات داخلی با حضور شرکت‌های دانش بنیان برای راه اندازی پلتفرم‌های دیجیتال و اپراتورهای هوشمند، همچنین سایر خدمات دیجیتال تدوین شده است.

رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در این جلسه طبق گزارشات ارائه شده مشخص شد درگاه یکپارچه تبادل اطلاعات سلامت دیتاس در وزارت بهداشت نسبت به قبل پایدارتر شده و یکپارچگی تبادل اطلاعات در حال تقویت است. بطوریکه با استفاده از درگاه عمومی تبادل اطلاعات ( pgsb ) امکان اتصال ۱۰۰۰۰۰ مرکز ارائه دهنده خدمات سلامت بخش خصوصی فراهم گردیده است.

دفترچه‌های کاغذی درمان در کشور در حال حذف شدن است
رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در ادامه خاطرنشان کرد: سامانه مربوط به ماده ۵۳ و ۵۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت آماده سازی شده است. همچنین عملاً دفترچه‌های کاغذی درمان در کشور در حال حذف شدن است و به گفته نماینده سازمان تامین اجتماعی شورای عالی بیمه سلامت جلسات منظمی را برای سازمان‌های بیمه گر برگزار نموده و میانگین نسخه نویسی الکترونیک تا ۹۷ درصد رشد نموده است.

آیین نامه اجرایی توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیک ابلاغ شده
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ آیین نامه اجرایی توسعه سلامت گفت: آیین نامه اجرایی توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیک ۴ تیرماه ابلاغ شده و یکصد تکلیف برای بیست سازمان ومعاونت های مرتبط توسط وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ شد. این آیین نامه گامی بسیار روشن در جهت تدوین نقشه راه و عملیاتی شدن سلامت الکترونیک در کشور است.

اعتبارات مهمترین چالش حوزه سلامت
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم با انتقاد از چالش‌های موجود در مسیر اجرای نسخه الکترونیک سلامت تاکید کرد: پرداخت اعتبارات در حوزه سلامت الکترونیک مهمترین چالش نهضت سلامت دیجیتال است. سازمان برنامه و بودجه مکلف شد تا ۵۰ درصد اعتبارات مندرج در ردیف تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و راهبری نظام ارجاع و اجرای پزشک خانواده را به حوزه سلامت الکترونیک تخصیص دهد، تاکنون ریالی به این حوزه پرداخت نشده است.

وی با بیان جزئیات گزارشات ارائه شده توسط سازمان ها و نهادهای مرتبط با اجرای سلامت الکترونیک تاکید کرد: در گزارشات واصله از تمام سازمان ها و نهادهایی که نقشی در عملیاتی کردن پرونده سلامت الکترونیک داشتند، تاکنون گزارشی مبنی بر پرداخت بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه به آنان ارائه نشده است، چالش هایی نظیر پرداخت بودجه برای بدهی‌های گذشته طرح پزشک خانواده نیز وجود دارد؛ در نظر داشته باشیم با توجه به اینکه اعتبارات طرح پزشک خانواده روستایی به شکل پرسنلی پرداخت شده و در این راستا دیونی از سال گذشته بر عهده سازمان برنامه و بودجه است، بر همین اساس مشکلاتی برای دریافت اعتبارات نسخه الکترونیک و انحراف بودجه ای ان وجود دارد.

سلامت الکترونیک زیرساخت های اساسی برای پزشک خانواده و نظام ارجاع را در بر می‌گیرد
محمدبیگی در ادامه خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشیم که سلامت الکترونیک زیرساخت های اساسی برای پزشک خانواده و نظام ارجاع را در بر می گیرد، اگر قرار است این موضوع از ابتدای سال جاری مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار نگیرد، بی تردید در اجرای سلامت الکترونیک و سپس اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده با شکست مواجه خواهیم شد.

رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم یادآور شد: از دولت سیزدهم خواستاریم در اجرای سلامت الکترونیک که نهضت آن به صورت ویژه از یک سال گذشته از مجلس آغاز شده و با همکاری و مشارکت جدی وزارت بهداشت و ارگان‌های دیگر مسئول ادامه دارد، همکاری لازم را داشته باشد و اجازه ندهد بودجه این حوزه خدشه‌دار شود، در نظر بگیریم با گذشت ۴ ماه از سال یک ریال از محل ارزش افزوده (۴۰ درصد در حوزه عمرانی و ۶۰ درصد در حوزه بهداشت و درمان) به حوزه سلامت پرداخت نشده است. این در حالیست که امسال نیز بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان سهم بهداشت و درمان ازیک درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

کمیته سلامت الکترونیک گلایه مند است
وی ادامه داد: اگر سازمان برنامه و بودجه این موضوع را مورد توجه قرار دهد بسیاری از مشکلات بودجه ای حوزه سلامت از قبیل پزشک خانواده، سلامت الکترونیک و... حل و به مرحله اجرایی شدن می رسد. در حال حاضر کمیته سلامت الکترونیک گلایه مند است که چرا با گذشت یک سوم از سال، همچنان اجرای برنامه ای که به سلامت جامعه و ارتقا عدالت و محرومیت زدایی ختم می شود، در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ سازمان برنامه و بودجه باید در این زمینه پاسخگو باشد. طبق نامه تاریخ ۱۵ تیر دیوان محاسبات در پاسخ به در خواست اسفند ۱۴۰۰ اینجانب در خصوص ارائه گزارش از وضعیت و نحوه تخصیص و هزینه کرد اعتبارات موضوع ماده ۳۷ قانون الحاق به قانون تنطیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در اجرای ماده قانونی مذکور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۷۶۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی و مصوب گردیده که عملکرد سال ۱۴۰۰حاکی است بالغ بر ۱۵۰، ۰۰۰میلیارد ریال از منابع مذکور وصول و به حساب خزانه داری واریز و لیکن از مبلغ وصولی مزبور صرفا ۳۴، ۳۶۷ میلیارد ریال یعنی معادل بیست و سه درصد اعتبار مصوب توسط سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت اختصاص یافته است. این امر یعنی ۷۷ درصد اعتبارات مذکور به حوزه سلامت پرداخت نشده و مبلغ ۱۱۵، ۶۳۳ میلیارد ریال میزان طلب وزارت بهداشت از سازمان برنامه از محل مالیات سلامت است. این موضوع توسط کمیسیون بهداشت و دیوان محاسبات در دست پیگیری است اما تاکنون پاسخی از دلایل و توجیهات لازم ازسوی سازمان برنامه واصل نگردیده است.

احراز هویت پزشکان و امضا دیجیتال در نظام سلامت اهمیت دارد
در این جلسه نماینده نظام پزشکی گزارشی از عملکرد این سازمان در سه ماهه سال جاری ارائه کرد و گفت: دو نکته اساسی برعهده نظام پزشکی کشور است، یکی احراز هویت پزشکان و دیگری امضا دیجیتال؛ در مورد احراز هویت پزشکان بر حسب دیتابیس این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، در سال ۱۴۰۰ فقط بیمه های پایه به بخش احراز هویت پزشکان دسترسی داشتند، اما در سال جاری سازمان ها و نهادهایی که با بیمه الکترونیک سلامت در ارتباط هستند، به این اطلاعات دسترسی دارند.

وی درخصوص امضای دیجیتال نیز تاکید کرد: درحال حاضر یک تغییر رویکرد اساسی نسبت به سال گذشته داشتیم. در سال گذشته کل کار به صورت سیستم هوشمند موجود در مراکز بود، اما امسال این مهم بر روی گوشی های همراه نیز امکانپذیر است، در روزهای آینده امضای دیجیتال برای تمام سازمان ها و نهادهای مرتبط با پرونده الکترونیکی سلامت مهیا خواهد شد.

دکتر قائمی مشاور محترم ریاست مجلس در حوزه ی آمار و فناوری اطلاعات در این جلسه تاکید کرد: در تبصره ۱۷ پرونده سلامت الکترونیک باید ۳ هدف دنبال شود؛ نخست باید شاهد عملکرد یکپارچه در سطح نظارتی و عملیاتی باشیم که متاسفانه هنوز توسعه ای در این راستا صورت نگرفته و نظاره گر اجرایی شدن تمام دستورالعمل ها به صورت جزیره ای و نه شبکه ای هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ارتقای حاکمیت سلامت کشور در تمام سطوح باید به صورت یکپارچه کدگذاری شود، اما امروز فقط آمار و ارقام است که به صورت گزارشات مبسوط در این جلسه عنوان می شود. همچنین مشارکت بخش خصوصی باید جدی گرفته شود، در حال حاضر خدمات بخش دولتی است که به صورت آمار و ارقام ارائه می شود و شاهد عملکرد کمرنگ بخش خصوصی هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع SLA باید به جزئیات عملکرد خدمات دهنده و خدمات گیرنده بپردازد، در حال حاضر آیا شاهد چنین رویکردی هستیم؟ موضوع SLA یعنی توافقنامه سطح خدمات نظام نسخه الکترونیکی چقدر در بین مردم رواج پیدا کرده است؟ همچنین پایگاه برخط اطلاعات، از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که نه تنها بیمه سلامت از آن استفاده کند، بلکه سایر بیمه ها هم از آن بهره مند شوند.

رحمانی زاده دبیر کمیته سلامت الکترونیک در پایان جلسه تاکید کرد: حضور دبیر محترم شورای عالی بیمه سلامت در این جلسات به عنوان ناظر بر حسن اجرای اقدامات و فرایندهای عملیاتی در وزارت بهداشت بر اساس آخرین نسخه ضوابط اجرایی نسخه الکترونیک، حائز اهمیت بوده و باید گزارش کاملی از اقدامات به عمل آمده را ارائه می‌دادند که متاسفانه حضور نداشتند و تاکنون گزارش مکتوبی از این دبیرخانه به دست ما نرسیده است. در همین خصوص جلسه آینده با تمرکز بر روی عملکرد شورای عالی بیمه سلامت، سازمان غذا و دارو و سامانه اطلاعات بر خط بیمه شدگان برگزار خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha