۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
معاملات مسکن وارد رکود شد| دولت به فکر افزایش قیمت نهاده های تولید باشد
عضو هیات مدیره اتحادیه املاک در گفتگو با «بازار»:

معاملات مسکن وارد رکود شد| دولت به فکر افزایش قیمت نهاده های تولید باشد

لطفی، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه عامل اصلی گرانی مسکن نبود عرضه و رشد نهاده های تولید است، گفت: دولت به فکر افزایش خطرناک قیمت نهاده های تولید باشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: دست و پا زدن های بدون هدف برای سامان دادن بخش مسکن هر سال و هر سال تکرار می شود و متاسفانه هر بار که دولت ها به بازار مسکن ورود می کنند نتیجه ای عکس می دهد و قیمت های مسکن نیز به تبعیت از سایر بازارهای موازی و تورم عمومی و نقدینگی بالا، افزایش می یابد. امروز نیز علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در شیوه نرخ گذاری خدمات مشاوران املاک تغییراتی صورت خواهد گرفت گفت: در این آیین‎نامه مقرر شد درصدی از ارزش معاملاتی املاک که مطابق قانون مالیات‎ها مشخص می‎شود، درصدی از همان ارزش به عنوان حق‎الزحمه مشاوران املاک مشخص شود. این اقدام با هدف کنترل قیمت مسکن و اجاره بها در دستور کار دولت قرار گرفته است و اگر به تصویب برسد اجرایی خواهد شد.

این اقدامات در کنار استارت جهش تولید مسکن اگر چه می تواند تا حدودی بازار مسکن را سر و سامان دهد اما سایر اتفاقات مرتبط با بخش مسکن مثل رشد قیمت نهاده های تولید مسکن منجر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها خواهد شد.

سعید لطفی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که امروز سخنگوی دولت اعلام کرده است که مقرر شده درصدی از ارزش معاملاتی املاک که مطابق قانون مالیات‎ها مشخص می‎شود، درصدی از همان ارزش به عنوان حق‎الزحمه مشاوران املاک مشخص شود. ظاهرا این اقدام با هدف کنترل قیمت مسکن است؟ گفت: بارها و بارها گفته ایم که مشاوران املاک نقشی در گرانی مسکن ندارند. البته قرار است این طرح و آیین نامه در هیات نظارت بررسی و به تصویب برسد.

مگر با کم کردن نرخ خدمات مشاوران املاک تخلفات کاهش و قیمت مسکن افت می کند؟ این موضوع را امروز با اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم و اعلام کردیم که این اقدام نمی تواند منجر به افت قیمت مسکن شود

وی افزود: این برنامه قرار است اینگونه انجام شود که بر اساس قیمت منطقه ای نرخ خدمات مشاوران املاک مشخص و تعیین شود. مگر با کم کردن نرخ خدمات مشاوران املاک تخلفات کاهش و قیمت مسکن افت می کند؟ این موضوع را امروز با اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتیم و اعلام کردیم که این اقدام نمی تواند منجر به افت قیمت مسکن شود.

لطفی با تاکید بر اینکه دولت به جای اینکه به فکر کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک برای کاهش قیمت مسکن باشد بهتر است به فکر تولید مسکن باشد ادامه داد: امیدواریم مسئولان در خصوص بخش مسکن احساسی عمل نکنند. چرا که عوامل گرانی مسکن این موارد نیست. بهتر است دولت به فکر تولید مسکن و عرضه و نظام اجاره داری حرفه ای باشد و به این موضوع ورود کند.

وضعیت معاملات مسکن بعد از اینکه در خرداد ماه باز هم افزایشی شد نسبت به ماه گذشته در رکود قرار گرفته است. متقاضیان مسکن قدرت خرید مسکن ندارند

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به گرانی مسکن در خرداد ماه معاملات مسکن نیز رونق گرفته است؟ گفت: وضعیت معاملات مسکن بعد از اینکه در خرداد ماه باز هم افزایشی شد نسبت به ماه گذشته در رکود قرار گرفته است. متقاضیان مسکن قدرت خرید مسکن ندارند.

وی با بیان اینکه مباحث احیای برجام و تلاطمات ارزی منجر به رشد قیمت و رکود معاملات شده است تاکید کرد: رکود تورمی مسکن بعد از رشد قیمت و کاهش قدرت خرید رخ می دهد و طبیعی است که این وضعیت رخ دهد.

لطفی در پاسخ به این پرسش که از سامانه املاک چه خبر؟ ظاهرا دیگر به آن دسترسی ندارید. پس چگونه اعلام می کنید که معاملات مسکن در رکود قرار گرفته است؟ ادامه داد: به هر حال وضعیت بازار مسکن را رصد می کنیم هر چند که به سامانه املاک دسترسی نداریم.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha