۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
قیمت مسکن و اجاره بها در کیش؛ خارج نشین ها خریدار ملک در برج ها| ساخت و ساز دوباره رونق گرفت
«بازار» گزارش می دهد

قیمت مسکن و اجاره بها در کیش؛ خارج نشین ها خریدار ملک در برج ها| ساخت و ساز دوباره رونق گرفت

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در کیش از ابتدای سال جاری در حالی این روزها باعث شده تا اکثر مستاجران به واحدهای کوچک تر کوچ کنند که واحدهای تجاری به دلیل عدم استقبال متقاضیان خالی شده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد بیش از حد تصور قیمت مسکن نه تنها در پایتخت بلکه در اکثر شهرها نارضایتی متقاضیان مسکن را در پی داشته است. اکثر متقاضیان مسکن این روزها در شهرهایی که به نوعی مراکز استان ها هستند و مقصد اکثر گردشگران با کمبود واحدهای مسکونی مواجه شده اند. برخی از کارشناسان و فعالان بازار می گویند کمبود تولید و افزایش تقاضا موجب رشد بیش از حد قیمت ها از ابتدای سال جاری شده است.

جزیره کیش یکی از نقاطی است که همواره به دلیل جذابیت های توریستی مقصد گردشگران بوده و به دلیل هزینه های بالای زندگی در این جزیره معمولا قیمت مسکن و اجاره بها نیز نسبت به سایر شهرها و مراکز استان ها گران تر است. اما نکته ای که در این چند سال جزیره کیش با آن دست به گریبان بود این بود که اکثر سرمایه گذاران بنا به دلایلی در سال های اخیر پروژه های خود را در این جزیره متوقف کرده بودند. و همین اقدام باعث شده بود تا عرضه مسکن به میزان قابل توجهی در جزیره کیش کاهش یابد.

برخی از املاکی های جزیره کیش معتقد هستند که علیرغم اینکه در این جزیره در دوره ای تعداد ساخت و سازها بالا بوده و تعداد واحدهای نیمه ساخته نیز بالا است، واحدهای مسکونی خالی از سکنه نیز به شکل قابل توجهی در جزیره کیش خودنمایی می کنند.

اغلب مشاوران املاک می گویند که قیمت مسکن در کیش با بهترین نقاط تهران برابری می کند. اما نکته جالبی که این روزها در جزیره کیش در بازار مسکن آن خودنمایی می کند این است که اغلب دارندگان مسکن در این جزیره واحدهای مسکونی خود را خالی نگه داشته اند و در این جزیره زندگی نمی کنند.

رحیم محمدی یکی از املاکی های قدیمی در جزیره کیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» می گوید: افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، خانه دار شدن برای جوانان را به رویا تبدیل کرده است.

زمین‌ در جزیره کیش همانطور که می دانیم تنها برای برج سازی و مراکز اقامتی به فروش می رسد و زمینی که بخواهیم در کیش برای ساخت مسکن کارمندان و ساکنان واگذار شود سالهاست که وجود ندارد. این موضوع می تواند یکی از دلایلی باشد که خرید مسکن برای جوانان را تا حد زیادی غیر ممکن کند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت و ساز در کیش دچار افت و مشکل شده است. چرا که می گویند سازندگان مسکن در این جزیره دیگر رغبتی برای ساخت و ساز ندارند؟ ادامه داد: زمین‌ در جزیره کیش همانطور که می دانیم تنها برای برج سازی و مراکز اقامتی به فروش می رسد و زمینی که بخواهیم در کیش برای ساخت مسکن کارمندان و ساکنان واگذار شود سالهاست که وجود ندارد. این موضوع می تواند یکی از دلایلی باشد که خرید مسکن برای جوانان را تا حد زیادی غیر ممکن کند.

گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری «بازار» از جزیره کیش نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت مسکن و اجاره بها ۱۰۰ درصد رشد داشته است و این موضوع به گفته برخی املاکی ها باعث شده تا مستاجران مجبور به جا به جایی و رفتن به واحدهای کوچک تر و مناطق کمتر برخوردار شوند.

فعالان و املاکی های جزیره کیش معتقد هستند که در یک سال گذشته قیمت مسکن ۱۰۰ درصد رشد داشته است. بنا به گفته املاکی قیمت مسکن در کیش از متری ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است و در برخی برج ها مثل برج دو قلو کیش و برج طلایی متری ۲۵۰ میلیون تومان است.

روزبه شایان یکی از املاکی های جزیره کیش نیز با اشاره به اینکه اغلب واحدهای مسکونی برج های معروف را افرادی خریداری کرده اند که در خارج از کشور زندگی می کنند و صاحب آن ها در خارج از کشور و یا ساکن تهران و شیراز هستند و هر از گاهی برای تفریح و گذراندن امورات خود به این جزیره می آیند.

البته این مشاور املاک در پاسخ به این پرسش که رشد قیمت مسکن در سال جاری چقدر بوده است و آیا اجاره ها نیز به همین منوال رشد کرده است ؟ می گوید: شاید رشد قیمت مسکن عقب تر از اجاره بها باشد اما اجاره بها نزدیک ۳۰۰ درصد در یک سال رشد کرده است.

برای اجاره یک واحد ۸۰ متری دو خوابه در مناطق معمولی جزیره باید ۶۰۰ میلیون تومان رهن کامل پرداخت شود اما در برج های معروف برای پیش پرداخت یک همچین واحدی باید ۶۰۰ میلیون تومان با ماهانه ۶۰ میلیون تومان اجاره پرداخت شود

او می گوید: برای اجاره یک واحد ۸۰ متری دو خوابه در مناطق معمولی جزیره باید ۶۰۰ میلیون تومان رهن کامل پرداخت شود اما در برج های معروف برای پیش پرداخت یک همچین واحدی باید ۶۰۰ میلیون تومان با ماهانه ۶۰ میلیون تومان اجاره پرداخت شود.

شایان در پاسخ به این پرسش که در سال های نه چندان دور تعداد ساخت و ساز برج های مسکونی و تجاری در جزیره کیش بسیار بالا بود اما می بینیم که ساخت و ساز تا حدودی از این رونق افتاده است؟ گفت: در برخی برج های مسکونی می بنیم که تا ۷۰ درصد واحدها خالی از سکنه هستند. افرادی هم هستند که چند صد تا ملک دارند. مثل بادکنکی که ترکیده باشد. ساخت و ساز در کیش دوره ای دچار رکود شد اما چند وقتی است که دوباره رونق گرفته است.

احتشامی یکی دیگر از املاکی های جزیره کیش با بیان اینکه وقتی قیمت سیمان و میلگرد گران شده است و دولت قیمت برق و آب و گاز را گران می کند بر ساخت و ساز همه تاثیر می گذارد. گفت: ساخت و ساز مجددا رونق گرفته است. عده ای از سازندگان مسکن در جزیره کیش ورشکست شده اند. چرا که رشد قیمت نهاده های تولید و در نتیجه قیمت تمام شده مسکن موجب مشکلاتی هم برای سازندگان مسکن و هم متقاضیان خرید و پیش خریداران شد. سازنده ای داشتیم که با ۱۲ میلیون تومان در هر متر واحدهای خود را پیش فروش کرد و الان متری ۱۲ میلیون تومان پول آهن و میلگرد آن می شود.

این مشاور املاک در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه دولت برای تعیین سقف اجاره بها در کیش هم رعایت می شود؟ ادامه داد: در کیش هم این مصوبه اجرا شد اما به نظر می رسد دولت با این مصوبه در حقیقت صورت مساله را تغییر و پاک کردند. چرا که این روزها ما شاهد این هستیم که موجران، مستاجرها را جواب کردند و مستاجران مجبور به ترک واحد مسکونی شدند.

قیمت مسکن و اجاره بها در کیش؛ خارج نشین ها مالک برج های معروف| ساخت و ساز دوباره رونق گرفت

احتشامی در پاسخ به این پرسش که در یکی دو ماه گذشته اجاره بها افزایش یافته است؟ تاکید کرد: اجاره بها در دو ماه گذشته شدیدا افزایش داشته است و از فروردین ماه به این طرف گرانی مسکن و اجاره بها به اوج رسید. هر چه مستاجران بالا می روند دولت ۱۰ پله جلوتر حرکت می کند و با گرانی های قیمت مسکن و اجاره بها که به دلیل نرخ تورم و نبود عرضه رخ می دهد در حقیقت تعداد مستاجران را افزایش می دهد.

نباید تصور کنیم که ساکنان کیش وارد بازار خرید و فروش مسکن می‌شوند بلکه خریداران مسکن در کیش را ثروتمندان و سرمایه داران ایرانی که بنا به هر دلیلی در رفت و آمد به ایران هستند تشکیل می دهند. البته از سایر شهرها و اغلب از تهران برای خرید ملک به کیش می‌آیند

وی افزود: جوانان نمی توانند خانه بخرند. البته نباید تصور کنیم که ساکنان کیش وارد بازار خرید و فروش مسکن می‌شوند بلکه خریداران مسکن در کیش را ثروتمندان و سرمایه داران ایرانی که بنا به هر دلیلی در رفت و آمد به ایران هستند تشکیل می دهند. البته از سایر شهرها و اغلب از تهران برای خرید ملک به کیش می‌آیند.

این مشاور املاک در پاسخ به این پرسش که وضعیت واحدهای تجاری ها در کیش در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: به عنوان مثال در پروژه ونوس ۷۰ درصد واحدهای تجاری و اداری آن خالی است. مگر می شود با ماهانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان اجاره و این وضعیت اقتصادی که گردشگر کمتری وارد کیش می شود کسب و کار رونق داشته باشد. مغازه دار اگر ماهی ۱۰ میلیون تومان اجاره بدهد باید ۱۰ میلیون تومان هم هزینه های دیگر را در نظر بگیرد. یعنی باید ماهانه ۳۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد. هر چقدر هم که زرنگ باشد ماهانه نمی تواند هزینه های خود را پوشش دهد.

آنطور که از گفته های اغلب املاکی ها بر می آید به نظر می رسد بازار مسکن کیش نیاز به یک ساماندهی و توجه ویژه دارد. با توجه به اینکه این جزیره یکی از نقاط گردشگرپذیر است و قرار است در طول برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، پذیرای گردشگران خارجی و داخلی باشد، نیاز است که بازار مسکن با توجه به رونق نسبی ساخت و ساز در این جزیره، کیش به یک الگو برای سایر نقاط کشور تبدیل شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      3 0
      با سلام علت اصلی گرانی مسکن در کیش همین املاکی های از خدا بی خبر هستن،چون اکثر مالکین ساکن جزیره نیستن و جوری مخ مالک میزنن که مستاجر بگو بلند شه و با فلان نرخ برات اجاره میدیم!!!! از چه کسی هم رفتین پرس و جو کردین،از مستاجر بپرسین تا ریشه فساد بهتون معرفی کنن