۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
وعده وزیر نیرو برای آبرسانی به ۱۶ هزار روستا تا پایان دولت سیزدهم
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد

وعده وزیر نیرو برای آبرسانی به ۱۶ هزار روستا تا پایان دولت سیزدهم

ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: طبق وعده وزیر نیرو و بر اساس قراردادی که با قرارگاه امام حسن (ع) منعقد شده ۱۶ هزار روستا طی ۳۰ ماه آبرسانی خواهند شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری در تشریح نشست شامگاه گذشته( ۲۱ تیرماه) کمیسسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و فرمانده قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: در نشست کمیسیون موضوع اعتبارات محرومیت زدایی در بودجه ۱۴۰۱ در خصوص آب و راه روستایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در ابتدا فرمانده قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) توضیحاتی در خصوص اقدامات مجموعه مدیریتی خود در حوزه آبرسانی ارائه کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طبق توافق وزارت نیرو با قرار گاه امام حسن (ع) از میان تمام روستاهای شناسایی شده که دچار بحران آب شرب هستند برای آبرسانی به ۷ هزار و ۱۳۴ روستا برنامه ریزی صورت گرفته است اما متاسفانه به دلیل افزایش یکباره تقاضا برای استفاده از لوله جهت آبرسانی در تامین آن با مشکلاتی رو برو شدند.

وی در خصوص اعتبارات توزیع شده توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و نیرو برای محرومیت‌زدایی افزود: وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ توزیع اعتبارات را در تاریخ ۱۵ تیر ماه صادر کرد که بر اساس آن برای راه های عشایری ۱۲۰۰ میلیارد تومان، آب عشایری ۵۰۰ میلیارد تومان، طرح‌های آبخیزداری ۷۵۰ میلیارد تومان، احیای قنوات نیز ۷۵۰ میلیارد تومان و مجموع ۳ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه محومیت زدایی میان استان‌های مختلف توزیع شده است.

ایری اضافه کرد: همچنین وزارت راه و شهرسازی از محل بودجه محرومیت زدایی ابلاغ توزیع ۲ هزار میلیارد تومان برای ساماندهی سکونتگاه‌ها و ۲ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان برای راه‌های روستایی و مجموعاً ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در میان روستاها را صادر کرد. از طرفی وزارت نیرو نیز از این محل ۳ هزار ۳۵۰ میلیارد تومان برای آب روستایی و ۲ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای تنش آبی و مجموعاً ۵ هزار ۸۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است. در همین راستا اعضای کمیسیون عمران و سایر نمایندگان مجلس تاکید دارند مبالغ مذکور به صورت صد در صدی به دستگاه‌های متولی تخصیص پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وزیر نیرو نیز توضیحاتی در خصوص فرآیند تدوین طرح های آبرسانی ارائه کرد. طبق گفته وزیر نیرو در حوزه برق اقدامات بسیاری خوبی طی دولت های مختلف انجام شده اما در حوزه آبرسانی بی توجهی صورت گرفته است لذا برای آبرسانی نیاز به کار جهادی داریم، وی همچنین از تشکیل شورای جهاد آبرسانی متشکل از وزرا، کارشناسان و متخصصان خبر داد. بر اساس گزارش وزارت نیرو از ظرفیت‌های نهادهای انقلابی مانند بسیج، سپاه، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و همچنین از ظرفیت خیرین آبرسان و از ظرفیت شرکتهای پیمان کاری بخش خصوصی برای آبرسانی به مناطق مختلف کشور که دارای تنش آبی هستند، استفاده خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبق گزارش وزارت نیرو ۱۶ هزار روستای فاقد آب شرب پایدار شناسایی شده و برای ۷ هزار و ۱۳۴ روستا در این مرحله آبرسانی صورت می‌گیرد، پروژه ابرسنای به این تعداد روستا ۳ ساله برنامه ریزی شده که به حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان نیز اعتبار نیاز داشته که امسال نیز برای این امر ۶ هزار ۹۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. آبرسانی به این تعداد روستا یکی از بزرگترین پروژه عمرانی کشور به شمار می‌رود که در ۷ هزار نقطه کشور کارگاه عمرانی احداث شده و بیش از ۲۰۰ گروه جهادی برای تحقق این مهم در حال فعالیت هستند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق وعده وزیر نیرو بر اساس قرارداد با قرارگاه امام حسن (ع) ۱۶ هزار روستا طی ۳۰ ماه آبرسانی خواهند شد. در همین راستا نیز کمیسیون عمران به تخصیص صد در صدی اعتبارات مربوطه تاکید کرد.

کد خبر: ۱۶۱٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha