۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
 نفت با رونق حمل و نقل، در  بعد از کرونا گران می شود
استاد دانشگاه کلمبیا در گفتگو با بازار:

نفت با رونق حمل و نقل، در بعد از کرونا گران می شود

«رابرت شاپیرو» معتقد است زمانی که اقتصادها از سر گرفته شوند تقاضا برای نفت نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود.

فاطمه محمدی پور؛ خبرگزاری بازار - برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت، قیمت نفت WTI آمریکا در روز 20 آوریل (دوشنبه) از صفر عبور کرد و منفی شد.

در واکنش به این بحران نفتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد: که از کابینه خود خواسته است تا در سایه سقوط قیمت نفت آمریکا در بازار جهانی، طرحی را برای تزریق نقدینگی به صنعت نفت این کشور، آماده کنند.

ترامپ، ‌در توئیتر نوشت:‌ما هرگز نمی‌گذاریم صنعت نفت و گاز آمریکا ناامید شود. من به وزیر انرژی و وزیر خزانه‌داری دستور دادم تا طرحی را آماده کنند تا بتوان در قالب آن به شرکت‌های نفتی و گازی کمک مالی کرد و از این طریق شرکت‌های بسیار مهم حوزه انرژی واشتغال در این حوزه، برای مدت زمان طولانی، حفظ شود.

شرکت‌های نفتی و گازی آمریکایی، از تگزاس گرفته تا وایومینگ، با بحران جدی ورشکستگی به خاطر کاهش شدید تقاضای نفت در بازار جهانی روبرو هستند.

منفی شدن قیمت نفت WTI آمریکا در روز 20 آوریل (دوشنبه) بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران و جهان داشت. در این بین چرایی منفی شدن قیمت نفت آمریکا به صورت ناگهانی، جدی‌ترین سوالی است که تا به حال پاسخی دقیقی به آن داده نشده است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت وای شاپیرو» استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

چرا قیمت نفت WTI به طور ناگهانی منفی شد؟

در پی شیوع ویروس کرونا و با کاهش فعالیت های اقتصادی و کاهش مسافرت تقاضا برای نفت بسیار کم شده و این مهم بر کاهش قیمت جهانی نفت و به ویژه نفت وست تگزاس اینترمیدیت بسیار تاثیر گذار بوده است. افزایش تولید نفت توسط کشورهای صادر کننده در این شرایط نیز بدون تاثیر نبوده است.

با توجه به کاهش فعلی قیمت نفت ، فکر می کنید نفت همچنان اهمیت استراتژیک دارد؟

نفت در حال حاضر اهمیت استراتژیک خود را از دست داده است. اکنون خیلی زود است که بگوییم آیا وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد یا خیر. قطعا ماهها طول می کشد تا اقتصاد کشورها به حالت عادی باز گردد.

دورنمای بازار نفت از نظر قیمت چگونه است و آیا بعد از توقف شیوع کرونا قیمت نفت افزایش می‌یابد؟

قیمت جهانی نفت پس از استفاده از نفت ذخیره شده فعلی افزایش می یابد. همه می دانیم که تقاضای حمل و نقل اصلی‌ترین تقاضای نفت خام است. بنابراین در صورتی که شیوع کرونا متوقف شود و حمل و نقل‌ها افزایش یابد، تقاضا نفت افزایش یافته و قیمت نیز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر زمانی که اقتصادها از سر گرفته شوند تقاضا برای نفت نیز افزایش خواهد یافت. البته اگر فرض کنیم  سعودی ها و روس ها تولید نفت را کاهش دهند.

کد خبر: ۱۶٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha