۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
وعده بی‌عمل دولت| گندم کاران اعتراض دارند
بازار گزارش می دهد؛

وعده بی‌عمل دولت| گندم کاران اعتراض دارند

سمنان - دولت از خرید تضمینی گندم با هدف حمایت از کشاورزان خبر داده اما نتوانسته به وعده خود در قبال پرداخت پول کشاورزان عمل کند و این امر صدای اعتراض گندم کاران استان سمنان را درآورده است.

بازار، گروه استان‌ها: برداشت گندم استان سمنان از ابتدای تیرماه سال جاری آغاز شده و بسته به اقلیم استان از سمت غرب به سمت شهرستان‌های شرقی امتداد یافته است و کم کم به نقطه انتهایی خود در کالپوش میامی خواهد رسید.

کشاورزان اما امسال به واسطه قیمت‌گذاری ۱۱ هزار تومانی و یک هزار تومان نیز تشویقی یعنی به عبارتی ۱۲ هزار تومان برای هر کیلوگرم، به مراتب نسبت به سال‌های قبل خوشحال‌تر بودند و آرزو داشتند که دولت بتواند به وعده خود در زمینه پرداخت پول‌ها هم عمل کند اما این امر صورت نگرفته است.

وعده بی‌عمل دولت | گندم کاران اعتراض دارند

اعتراض به عدم پرداخت ها
نخستین اعتراض اما توسط دبیر اجرایی خانه کشاورز و رئیس بنیاد ملی گندم کاران استان سمنان مطرح شد محمد حسین خنکال در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تاکنون وجهی به کشاورزان پرداخت نشده است، گفت: وزیر جهاد کشاورزی و دولت اعلام کرده بود که کشاورزان گندم برداشتی خودشان را تحویل مراکز خرید تضمینی بدهند و بعد از هفت الی ده روز پول خود را دریافت خواهند کرد اما این وعده محقق نشده است.

خنکال با بیان اینکه کشاورزان سال‌ها است که با خشکسالی و تحریم‌ها و مشکلات عدیده روبرو هستند و یا دشواری کار می‌کنند لذا انتظار دارند که حق شان از فروش تصمینی گندم پرداخت شود، بیان کرد: متاسفانه طبق اطلاع ما در استان‌های مجاور هم چنین وضعیتی حاکم بوده و این امر صرفاً برای استان سمنان نیست.

وزیر جهاد کشاورزی و دولت اعلام کرده بود که کشاورزان گندم برداشتی خودشان را تحویل مراکز خرید تضمینی بدهند و بعد از هفت الی ده روز پول خود را دریافت خواهند کرد اما این وعده محقق نشده است

وی با بیان اینکه کشاورزان در طول سال به سختی و دشواری کار می‌کنند، افزود: طبق هماهنگی و نشست‌هایی که خانه کشاورز با مسئولان دولتی، جهاد کشاورزی و … داشت مقرر شد تا با صحبت با کشاورزان آنها را ترغیب به عرضه گندم خود به مراکز خرید تضمینی کنیم و ما نیز این کار را انجام دادیم اما دولت به وعده خود عمل نکرد و امروز کشاورزان از ما مواخذه می‌کنند.

خطرات عدم تحقق وعده ها
رئیس بنیاد ملی گندم کاران استان سمنان با بیان اینکه اگر وضعیت همین باشد متاسفانه شاهد خواهیم بود که گندم‌کارانی که تاکنون گندم خودشان را تحویل مراکز دولتی نداده اند، آن را به دامداری‌ها و خوراک دامی ها و.. می‌فروشند، گفت: نمی‌توان از کشاورز انتظار داشت گندم را تحویل مراکز دولتی داده، اما وجه آن را هر زمان که دولت توان داشت دریافت کنند.

یک کارشناس حوزه کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کشاورزان ۹ ماه زحمت می کشند و در نهایت هم محصول شان را به دولت می‌فروشند و وجهی دریافت نمی‌کنند، گفت: اگر گندم‌های برداشت شده توسط کشاورزان سر از مرغ داری‌ها و کارخانه‌های خوراک دام و همچنین آسیاب‌ها و کارخانه‌های آرد درآورد و به صورت عرضه خارج از شبکه به نانوایی‌ها و فروش آزاد رسید، دولت نباید از کشاورزان خرده‌ای بگیرد چرا که حق دارند و کشاورزان پول شان را می‌خواهند.

محمد حسن رضوانی با بیان اینکه کشاورز حق دارد چرا که منبع درآمد و ارتزاق خانواده اش از زمین است، بیان کرد: دولت اعلام کرده که یک سوم پول گندم کاران را پرداخت کرده است در صورتی که اصلاً چنین چیزی نیست و تنها در گرمسار آن هم اظهارات ضد و نقیضی به گوش می‌رسد که گروه اول کشاورزان یک سوم پول را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه دولت به خوبی می‌داند که اگر پول گندم کاران را ندهد چه اتفاقی رخ خواهد داد و آرد و گندم سر از چه مسیرهای عرضه‌ای در می‌آورند، لذا باید هر چه سریع‌تر به وعده خود عمل کند، بیان کرد: مجلس امروز به خوبی متوجه شد که ایراد مجموعه کشاورزی ما وزیر جهاد است که هیچ برنامه‌ای را نشان نداده و حتی به ضرر کشاورزان و دامداران نیز کار کرده است به هر صورت در وهله اول امیدواریم که در همین هفته دولت پول کشاورزان را پرداخت و در وهله دوم نمایندگان مجلس کارت زرد دوم را هم به وزیر کشاورزی بدهند.

وعده بی‌عمل دولت | گندم کاران اعتراض دارند

۷۰ درصد پول پرداخت شده است!
مسئولان در عین شگفتی اعلام کرده اند که مبالغی به کشاورزان و گندم کاران پرداخت شده است در صورتی که چنین چیزی از سوی بنیاد گندم کاران، خانه کشاورز استان سمنان و برخی کشاورزان تکذیب می‌شود معاون وزیر جهاد کشاورزی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تا نیمه تیرماه چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان خریداری و همچنین ۷۰ درصد پول این محصولات به این قشر پرداخت شده است، گفت: شاهد رشد میزان تولید گندم در استان سمنان و کشور بوده ایم.

علیرضا مهاجر با بیان اینکه ۷۰ درصد از مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شده است، افزود: در تلاش هستیم که مابقی مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شود تا با رغبت بیشتری به کشت دور بعد خود اقدام کنند همچنین بیش از شش میلیون تن خرید تضمینی گندم در سراسر کشور پیش بینی می‌شود و باید تاکید کرد که ۱۲.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز کشور است که یک و نیم میلیون تن برای کاشت سال زراعی پیش رو خواهد بود و حدود دو میلیون تن نیز نیاز صنف و صنعت خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۹ میلیون تن گندم نیاز خوارک مردم برای نانوایی‌ها است، ابراز کرد: با توجه به شرایط افزایش تولید داخل و واردات گندم، مشکلی در ارتباط با کمبود گندم در سراسر کشور نداریم.

۳۰ درصد پول پرداخت شده است!
استاندار سمنان نیز چهاردهم تیرماه سال جاری در گفتگویی با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه برداشت گندم از اوایل ماه جاری از سمت غرب استان سمنان آغاز شده است، تاکید کرد: در گام نخست گندم کشت شده در گرمسار و آردان خریداری و سپس بنا به فصل رسیدن محصول و هنگام درو، کم کم فرایند برداشت و خرید تضمینی به سمت شرق استان در حرکت است.

۷۰ درصد از مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شده است در تلاش هستیم که مابقی مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شود

سید محمد رضا هاشمی با اشاره به برداشت گندم در دیباج دامغان، بیان کرد: تاکنون ۴۰ هزار تن گندم برداشت و خرید تضمینی شده و این روند همچنان نیز ادامه دارد البته تاکنون ۳۰ درصد از پول خرید تضمینی گندم به کشاورزان داده شده و درخواست ما از اداره کل غله و خدمات بازرگانی به عنوان متصدی این امر، آن است که به زودی مابقی پول‌های این کشاورزان را نیز پرداخت کنند تا نسبت به کشت دلسرد نشوند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود با برداشت گندم در شاهرود و میامی کل میزان خرید تضمینی گندم استان سمنان به ۷۰ هزار تن برسد، گفت: فضا و تمهیدات لازم برای ذخیره سازی گندم خرید تضمینی شده از کشاورزان استان اندیشیده شده است.

جالب است که تناقض در بین سخنان مسئولان و بهره برداران بخش کشاورزی استان سمنان به وضوح دیده می‌شود ابتدا معاون وزیر از پرداخت ۷۰ درصدی مطالبات کشاورزان خبر می‌دهد سپس استاندار سمنان آن را به ۳۰ درصد اصلاح می‌کند و سپس بنیاد گندم کاران استان سمنان اعلام می‌کند اصلاً کشاورزان وجهی دریافت نکرده اند و لذا باید دید با این وضعیت گندم مابقی کشاورزان سر از عرضه خارج از شبکه و فروش آزاد در خواهد آورد یا خیر؟

کد خبر: ۱۶۱٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      6 0
      این چه وضعی است که به جیره پول میدن کدام دولت کدام شرکت به کشاورز سم وکود وغیره رو اقساط به کشاورز داده اگر بدن تا سود وبقیه رو از ما نگیرن ولکن نیستند ظلمی که به کشاورز زحمتکش میشه به هیچ ارگانی نمیشه قیمت درمبدا ،،خریدمحصولات کشاورز،،ومقصد ،،بازار،، گویای ظلم به کشاورز است
    • محمدرضا IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      چرا منی که برج ۲کلزا تحویل دادمه کیلویی ۱۵تومن بهم دادن گفتن شده ۲۳تومن چرا مابقیش پرداخت نمیکنن چرا دولت اینقد دروغ میگه تمام زندگیم توخشکسالی باختم لعنت به این زندگی و جهادکشاورزی کل کشور که الان برج ۴هستیم پول کلزا رو نداده
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 0
      به خدا من غلط بکنم دیگه به دولت بفروشم این اولین سالی بود که این اشتباه رو کردم ولی دیگه تکرار نمیشه تو بازار آزاد کمی ارزونتر می خرن ولی هم نقده و هم آبرود نمیره .