۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
تسهیلات ویژه وزارت جهاد برای کشت دیم گیاهان دارویی| ۲۰درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی دیم است
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد در گفتگو با بازار؛

تسهیلات ویژه وزارت جهاد برای کشت دیم گیاهان دارویی| ۲۰درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی دیم است

زینلی مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه وزارتخانه برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم را دارد، افزود: در این راستا حداقل ۵۰درصد یارانه نهاده تولیدی را به صورت رایگان به کشاورزان می پردازیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله طرح های مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است که به طور خاص در مورد کشت ۵گیاه خاص از جمله شیرین بیان و گل محمدی پیگیری می شود. از سوی دیگر وزارتخانه بر کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم نیز متمرکز شده است و در این راستا تسهیلاتی نیز برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در سال ۱۴۰۰ اعتباری ویژه به ما دادند و توانستیم حدود ۱۲۰میلیارد تومان در حوزه کاشت گیاهان دارویی تسهیلات پرداخت کنیم. در سال جدید نیز بر اساس بند الف تبصره ۱۸ تسهیلات ۱۰ و ۱۲درصد برای کشاورزان این حوزه در نظر گرفته شده است.

زینلی افزود: در واقع این تسهیلات برای همه گیاهان چه دارویی و چه غیر دارویی پرداخت می شود اما عملا دولت هنوز هیچ بودجه ای را در زمنیه گیاهان دارویی اختصاص نداده است که امیدواریم با اهتمامی که وجود دارد این تسهیلات پرداخت شود.

در بحث دیم بسیاری از زمینهای کم بازده ما قابلیت تولید گیاهان دیگر وجود دارد در حالی که زمین های اراضی دیم یا کم بازده کشور رها شده هستند و بنابراین تبدیل به کانون های ریزگردها و همچنین باعث ایجاد سیل می شود

۵۰درصد یارانه نهاده تولیدی به صورت رایگان برای کشت دیم گیاهان دارویی پرداخته می شود
وی تصریح کرد: از سوی دیگر امسال اگر کشاورزان علاقه داشته باشند در اراضی دیم می توانند به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کنند و یارانه ای که به آنها پرداخت می کنیم را بگیرند.

زینلی افزود: در بحث کشت دیم گیاهان دارویی سعی می کنیم حداقل ۵۰ درصد یارانه نهاده تولیدی را به صورت رایگان به کشاورزان بپردازیم.

مشاور معاون وزیر در خصوص اینکه با چه هدفی برای کشت دیم گیاهان دارویی چنین امتیاز ویژه ای دولت قائل شده است، گفت: به دلیل اینکه ما با کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم از یک طرف جلوی فرسایش را می گیریم و از سوی دیگر از آب سبز استفاده می کنیم. ضمن اینکه از این طریق محصولات سالمتری تولید می کنیم.

زینلی ادامه داد: در بحث دیم بسیاری از زمینهای کم بازده ما قابلیت تولید گیاهان دیگر وجود دارد در حالی که زمین های اراضی دیم یا کم بازده کشور رها شده هستند و بنابراین تبدیل به کانون های ریزگردها و همچنین باعث ایجاد سیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین در این راستا به دنبال این هستیم که با زیر کشت بردن این گیاهان در اراضی دیم هم جلوی ریزگردها را بگیریم و هم تولید داشته باشیم و هم اینکه بتوانیم از آب سبز استفاده کنیم.

در حال حاضر حدود ۲۰درصد از سطح زیر کشت گیاهان دارویی به صورت دیم است

زیره سبز، زیره سیاه و موسیر از جمله گیاهان دارویی با قابلیت کشت در اراضی دیم است
این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سوال که کدام گیاهان قابلیت کشت به صورت دیم دارد نیز گفت: گیاهانی که در اراضی دیم کشت می شود غالبا گیاهانی هستند که فوق العاده کم آب بر هستند و در جاهایی که حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر بارندگی دارد قابل کشت هستند. مثل گیاه «کَوَر، زیره سیاه، موسیر، خارشتر، زیره سبز و بالنگو» که بسیار بسیار کم آب بر هستند. علاوه بر این تلاش داریم با آبیاری تکمیلی بتوانیم با تولید بیشتری از این گیاهان بهره برداری کنیم.

زینلی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی به صورت دیم است که برنامه توسعه آن را داریم.

گفتنی است وزارت جهاد کشاورزی طی سالهای اخیر توجه ویژه ای برای توسعه کشت گیاهان دارویی با هدف افزایش صادرات این محصولات و کاهش واردات برخی از این محصولات داشته است و در این راستا تا پایان اسفند سال گذشته نیز تسهیلاتی ارزان قیمت با بهره ۴ درصدی به متقاضیان اعطا می کرد. حال باید دید تا پایان سال جاری با توجه به اقداماتی که سال گذشته صورت گرفته است چه تغییر و تحولاتی در بازار داخلی و بازارهای هدف خارجی رخ می دهد.

کد خبر: ۱۶۱٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      7 0
      سلام اینها همش الکیه بودجه ش رو خودشون بالا می کشن من با سه ماه دوندگی و ده جور گرفتن مجوز اخرش 18 میلیون گفتن می دن تو چند قسط که فقط تهیه ی نشا حدود 30 تا 40 میلیون هزینه داشت.
    • ارش IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      3 0
      هرچی جهاد میگه فقط چرت محض هست خودتون رو اصلا بدبخت نکنید من الان شش سال هست خام همین حرف ها شدم خودم و خانوادم رو بدبخت کردم
    • محمد IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      2 0
      جهاد فقط دنبال اخذ آورده شخصی و سندسازی الکیه!! هیچ تسهیلاتی درکار نیست ،اگرم باشه فقط نزول دادن بخاطر سرمایه دارهاست که پول میدن به دولت. دنبال این داستانها نرید، خطرناکه
    • میرحسن اصغری IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      0 0
      سلام بسیارجالب ولی حمایت واقعی مسیولی ودولت اینجانب اشتیاق دراین انررادارم باتشکراصغری