۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۳
تونل کبیرکوه ایلام ۱۲ ساله شد| خبری از بهره برداری نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

تونل کبیرکوه ایلام ۱۲ ساله شد| خبری از بهره برداری نیست

ایلام- تونل کبیرکوه یکی از پروژه های مهم راهسازی در جنوب استان ایلام با گذشت ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی، هنوز به بهره برداری نرسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از بزرگترین طرح‌های تونل سازی در سطح کشور، تونل کبیرکوه در بین مسیر آبدانان-دره شهر در جنوب استان ایلام است که مدت ۱۲ سال از شروع عملیات اجرای تونل کبیر کوه می‌گذرد.

تونل کبیر کوه که بین شهرستان دره شهر و آبدانان قرار دارد پس از بهره برداری بیش از ۲۰۰ پیچ پر خطر و گردنه صعب العبور کبیر کوه را حذف خواهد کرد و در آینده تاثیر مهمی در توسعه منطقه به دلیل اتصال استان‌های مرکزی به مرزهای بین المللی عراق خواهد داشت.

مردم آبدانان همچنان چشم انتظار
یکی از رانندگانی که روزانه در طول این مسیر تردد دارد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح تونل کبیرکوه باعث می‌شود که هزینه‌های مردم کمتر و پیچ‌های کبیرکوه حذف شوند، از مسئولان درخواست داریم به طور جدی این طرح را پیگیری کنند.

غلامرضا عباسی افزود: متاسفانه با وجود ۱۲ سال هنوز این طرح به بهره برداری نرسیده است، در حالی که مردم آبدانان به دلیل قرار گرفتن در بن بست جغرافیایی دارای مشکلات زیادی برای تردد به مرکز استان هستند.

قرارداد آخر پیمانکار برای تکمیل این طرح ۵۳۵ میلیارد است اما با وجود اینکه ۳۰ درصد عملیات هم بیشتر انجام گرفته است، اما اعتبارات لازم به پروژه تزریق نشده است

وی تصریح کرد: مسیر فعلی آبدانان-دره شهر دارای پیچ‌های بسیار خطرناکی است و سالانه تصادفات زیادی در این محور رخ می‌دهد.

طبق گفته پیمانکار طرح، با وجود گذشت مدت هشت ماه از انعقاد آخرین قرارداد هنوز وجهی به پیمانکار پرداخت نشده است.

قرارداد آخر پیمانکار برای تکمیل این طرح ۵۳۵ میلیارد است اما با وجود اینکه ۳۰ درصد عملیات هم بیشتر انجام گرفته است، اما اعتبارات لازم به پروژه تزریق نشده است.

پیشرفت فیزیکی تونل کبیرکوه حدود ۷۶ درصد است
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح تونل کبیرکوه یکی از پروژه‌های بزرگ راهسازی در سطح کشور و استان ایلام است.

تونل کبیرکوه ایلام ۱۲ ساله شد| خبری از بهره برداری نیست

عبدالله بهادری افزود: این پروژه مدت ۱۲ سال از شروع آن می گذرد اما عملاً مدت ۲ تا ۳ سالی است که اعتبارات به صورت قابل توجه به این پروژه تزریق شده و بیشترین پیشرفت‌ها مربوط به دو سه سال اخیر است.

پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۷۶ درصد است که دو پیمانکار هم اکنون مشغول به کار در این پروژه هستند

وی عنوان کرد: راه دسترسی تونل نیز در دست اجرا است و مجموع راه‌های دسترسی ۱۵ کیلومتر است که ۶.۵ کیلومتر آن از سمت دره شهر و ۸.۵ کیلومتر آن نیز از سمت آبدانان است.

بهادری اضافه کرد: طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و ۷۵۰ متر است که حفاری و کف برداری آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ آن است، ۲ هزار و ۸۰۰ متر از لاینینگ آن نیز به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۷۶ درصد است که دو پیمانکار هم اکنون مشغول به کار در این پروژه هستند.

اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان به پروژه تونل کبیرکوه
بهادری عنوان کرد: در سال گذشته حدود ۱۴۳ میلیارد تومان به پروژه تونل کبیرکوه اختصاص یافت که از این میزان ۱۴۱ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یعنی نزدیک به ۱۰۰ درصد اعتبارات پروژه تخصیص یافته که رقم قابل توجهی است.

اعتبار ماده ۵۶ اخیراً نیز در هیئت مدیره بانک ملی مطرح و مورد موافقت قرار گرفته و در مرحله بعدی با تضمین از سوی سازمان برنامه و بودجه، اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان نیز حداکثر ظرف ۴۵ روز تا دو ماه آینده به پروژه تخصیص پیدا خواهد کرد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه منظور شده که ۸۴ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

بهادری اضافه کرد: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نیز قرار است از محل ماده ۵۶ به پروژه تزریق شود، موافقت آن از سازمان برنامه و بودجه کشور اخذ شده، با توجه به ضرورت طرح و اعلام پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد قطعاً این مهم نیز محقق می‌شود.

تونل کبیرکوه ایلام ۱۲ ساله شد| خبری از بهره برداری نیست

وی عنوان کرد: اعتبار ماده ۵۶ اخیراً نیز در هیئت مدیره بانک ملی مطرح و مورد موافقت قرار گرفته و در مرحله بعدی با تضمین از سوی سازمان برنامه و بودجه، اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان نیز حداکثر ظرف ۴۵ روز تا دو ماه آینده به پروژه تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ اعتبارات این پروژه افزایش ۳۷۲ درصدی از محل پیوست قانون داشته و در صورت تحقق این اعتبارات پیش بینی می‌شود در اواسط سال ۱۴۰۲ این پروژه به بهره برداری برسد.

بهره برداری از تونل کبیرکوه تا سال ۱۴۰۲
استاندار ایلام نیز روز گذشته در بازدید از تونل کبیرکوه با عنوان این مطلب که پیمانکاران این پروژه جهادی عمل کرده‌اند که به رغم کمبود منابع مالی و سایر مشکلات تا کنون کار خود را ادامه داده‌اند، اضافه کرد: قطعاً با همراهی و همدلی همه بهترین عملکرد را خواهیم داشت.

در طول یک سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای این تونل اختصاص یافته است که از این میزان حدود ۸۶ میلیارد تومان آن پرداخت شده است

حسن بهرام نیا در ادامه طرح تونل کبیر کوه را از پروژه‌های ملی و در مقیاس کلان خواند و گفت: به دلیل اهمیت این پروژه این برای دومین بار است که از آن بازدید کردیم و شاهد بودیم که در مقایسه با سری قبل پیشرفت قابل ملاحضه داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۲ سال است که این پروژه کلنگ زنی شده و طول این سال‌ها ۴۰۰ میلیارد تومان جذب شده است، اظهار داشت: در طول یک سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای این تونل اختصاص یافته است که از این میزان حدود ۸۶ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: با قول مساعد پیمانکاران این پروژه در هفته دولت و یا حداکثر دهه فجر سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

بهره برداری از تونل کبیرکوه باعث توسعه و سهولت در تردد در شهرستان‌های جنوب استان می‌شود. علاوه بر این اجرای این پروژه بزرگ باعث می‌شود که شهرهای شمالی و مرکزی کشور به بنادر جنوبی وصل شوند.

کد خبر: ۱۶۱٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha