۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
فشار آلمان برای جایگزینی زلوتی لهستان با یورو

فشار آلمان برای جایگزینی زلوتی لهستان با یورو

بانک مرکزی لهستان گفت برلین از ورشو خواسته تا ارز مشترک یورو را بپذیرد.

به گزارش بازار، آدام گلاپینسکی، رئیس بانک مرکزی لهستان، روز جمعه گفت که آلمان بر کشورش فشار می آورد تا ارز یورو را بپذیرد. به گفته بلومبرگ، این رگولاتور قول داده تا زمانی که وی مسئولیت سیاست پولی را بر عهده دارد از این امر جلوگیری کند. گفته می شود که گلاپینسکی توسط دونالد تاسک، رهبر حزب مخالف لهستان به دلیل وجود بالاترین تورم در ربع قرن اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است.

گلاپینسکی این حملات را کم اهمیت جلوه داد و استدلال کرد که احتمالاً در این داستان، انگیزه افرادی که به دنبال وادار کردن لهستان به کنار گذاشتن زلوتی در مقابل یورو بودند، دخیل بوده است. به نقل از بلومبرگ، گلاپینسکی در یک کنفرانس خبری در ورشو گفت: فشار زیادی از جانب یکی از همسایگان ما لهستان را به سمت یورو سوق می‌دهد تا ما به ساختن یک ابرکشور اروپایی کمک کنیم.

لهستان در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست اما از یورو به عنوان واحد پول خود استفاده نمی‌کند. با این حال، طبق شرایط معاهده الحاق با اتحادیه اروپا، همه کشورهای عضو جدید باید از تاریخ الحاق، در اتحادیه اقتصادی و پولی شرکت کنند. این بدان معناست که لهستان موظف است در نهایت واحد پول خود، زلوتی، را با یورو جایگزین کند. دولت فعلی بارها با پیوستن به منطقه یورو در آینده مخالفت کرده است. گلاپینسکی تاکید کرده که این به خاطر حفظ استقلال و حاکمیت لهستان است.

کد خبر: ۱۶۰٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha