۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
کاربردهای ورق استیل دکوراتیو و انواع آن

کاربردهای ورق استیل دکوراتیو و انواع آن

ورق‌های استیل کاربرد بسیاری در صنایع دارند. در این میان برخی انواع ورق استیل را با نام ورق استیل دکوراتیو می‌شناسند.

به گزارش بازار، ورق‌های استیل کاربرد بسیاری در صنایع دارند. در این میان برخی انواع ورق استیل را با نام ورق استیل دکوراتیو می‌شناسند. در این مقاله قصد دارمی تا درباره ورق استیل دکوراتیو و کاربرد آن‌ها در صنایع صحبت کنیم. اگر قصد داریم تا درباره انواع محصولات مرتبط با استیل از جمله نرده استیل اطلاعات بیشتری داشته باشید، در این مقاله با ما همراه شوید.

ورق استیل چیست؟

ورق استیل در حقیقت از خود استیل به وجود می‌آید. استیل نوعی آلیاژ است. در این آلیاژ از ۱.۲ عنصر کربن و مقادیری نیکل و کروم استفاده می‌کنند. البته بیشتر درصد استیل را آهن تشکیل می‌دهد. به دلیل وجود کروم و نیکل، باعث غیرفعال‌شدن استیل می‌شود. همچنین وجود عنصری همانند مولیبدن در ترکیب شیمیایی استیل باعث می‌شود تا این آلیاژ در برابر انواع اسیدهای کاهنده از خود مقاومت مناسبی نشان دهد. از استیل در بخش‌های مختلف صنایع استفاده می‌کنند. این ماده مقاومت بسیاری در مقابل انواع اسید، رطوبت و ... از خود نشان می‌دهد. ازاین‌رو گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع مختلف است. از استیل محصولات مختلفی از آبچکان آشپزخانه تا نرده استیل تولید می‌کنند. ورق‌های استیل نیز کاربردهای مختلفی در صنایع دارند. این ورق‌ها خاصیت انعطاف‌پذیری مناسبی دارند و همین موضوع سبب محبوبیت آن‌ها می‌شود.

ورق استیل دکوراتیو چیست؟

ورق استیل دکوراتیو یکی از انواع ورق‌های استیل استنلس‌استیل یا همان استیل ضدزنگ محسوب می‌شود. ورق‌های استیل دکوراتیو دارای دو مدل رول و شیت در بازار هستند. این نوع ورق، ظاهری زیبا و انعطاف‌پذیر دارند. همچنین در مقابل سایش، رطوبت و اسید از خود مقاومت نشان می‌دهند. عموماً از انواع استیل ۲۰۰ و ۳۰۴ برای ساخت ورق استیل دکوراتیو استفاده می‌شود. انواع مختلف استیل دکوراتیو با کاربرهای مختلف در صنایع وجود دارد.

انواع ورق استیل دکوراتیو

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، ورق‌ استیل انواع مختلفی دارند. بر اساس کاربرد آن‌ها، در صنایع از انواع مختلف ورق استیل دکوراتیو استفاده می‌شود. در ادامه شما را با هرکدام از انواع ورق استیل دکوراتیو آشنا می‌کنیم و کاربرد آن‌ها در صنایع را نشان می‌دهیم.

ورق استیل طرح‌دار

مدل این نوع ورق استیل دکوراتیو از نام آن مشخص است. ورق استیل طرح‌دار از انواع ورق‌های استیل دکوراتیو است که به‌صورت ضدزنگ هستند. این ورق‌ها انعطاف‌پذیری مناسبی دارند و دارای سطحی براق هستند. روی این ورق‌های استیل انواع طرح‌های زیبا حکاکی شده است. این حکاکی انواع طرح‌های مختلف از جمله ابروباد، چوب، گندمی، حبابی، اسلیمی و چرمی هستند. معمولاً از این نوع ورق استیل دکوراتیو در ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. عموماً در لابی و آسانسور شاهد این نوع استیل طرح‌دار هستیم. البته در ساخت انواع ظروف تزئینی، مجسمه و ... نیز از این نوع ورق استیل دکوراتیو استفاده می‌کنند.

ورق استیل مشبک

کاربردهای ورق استیل دکوراتیو و انواع آن

ورق استیل مشبک نوعی دیگر از انواع ورق استیل دکوراتیو است. منظور از مشبک، شبکه‌ای است. یعنی روی ورق استیل، به سفارش مشتری سوراخ‌هایی با ابعاد مختلف ایجاد می‌کنند. اندازه و فاصله سوراخ‌ها از هم نیز به سلیقه مشتری تغییر پیدا می‌کند. این ورق‌ها کاربردهای مختلفی دارند. جالب است بدانید علاوه بر جنبه زیبایی، این نوع ورق در صنایع مختلف نیز کاربر دارد. برای مثال از این ورق‌ها در صنعت پرورش ماهی و آبزیان، ساخت لوازم آشپزخانه همانند وسایل دانه‌بندی، صنایع خشک‌کردن میوه، ساخت سرخ‌کن و ... نیز استفاده می‌کنند. به این نوع ورق‌های استیل، ورق‌های پانچ نیز گفته می‌شود. حتی در ساخت تابلوهای استیل سردر فروشگاه‌ها نیز از ورق‌های استیل پانچ استفاده می‌کنند. با کمک این ورق‌ها می‌توانید نورپردازی خاصی هم داشته باشید.

ورق استیل آینه‌ای یا میرور

ورق استیل آینه‌ای یا میرور از دیگر انواع استیل‌های دکوراتیو هستند که طرف‌داران بسیاری هم دارند. این نوع استیل هیچ‌گونه خط‌وخش یا لکه‌ای ندارند. به همین خاطر همانند آینه، نور را منعکس می‌کند. در محیط‌های بسیار خاص معمولاً از این نوع ورق استیل دکوراتیو استفاده می‌شود. باتوجه‌به صیقلی بودن سطح استیل و همچنین کیفیت بالای آن، بازی نور بسیار زیبای در فضا ایجاد می‌شود. از این نوع ورق می‌توان در ساخت ساختمان و حتی وسایل شیک و زیبا استفاده کرد. قیمت این نوع ورق استیل از ورق‌های دیگر تا حدودی بیشتر خواهد بود. برای استعلام قیمت می‌توانید از استنلس استیل رخ کمک بگیرید.

ورق استیل مات

ورق استیل مات یکی از خاص‌ترین انواع ورق استیل دکوراتیو محسوب می‌شود. استیل ظاهری بسیار زیبا دارد و می‌توان از آن در طراحی دکوراسیون داخلی و ساخت انواع وسایل دکوری استفاده کرد. بااین‌حال متأسفانه بازتاب نور و اینکه جای انگشت و کثیفی به‌صورت مشهود روی آن باقی می‌ماند، استفاده از استیل را محدود می‌کند. ورق استیل مات این مشکل را به‌هیچ‌وجه ندارد و درعین‌حال دارای زیبایی بسیار منحصربه‌فرد و خاص است. لک و خط‌وخش به‌صورت جزئی روی ورق استیل مات مشخص می‌شود. به همین خاطر می‌توان از ورق استیل مات در فضاهای پرتردد همانند آسانسور، فضای لابی و... نیز استفاده کرد.

ورق استیل خش‌دار

کاربردهای ورق استیل دکوراتیو و انواع آن

همان‌طور که انتظار می‌رود، ورق استیل خش‌دار دارای خط‌وخش بیشتری در مقایسه با ورق‌های استیل مات است. این نوع ورق از انعکاس نور جلوگیری می‌کند. همیشه هم طراحان دکوراسیون داخلی به دنبال ایجاد بازتاب نور نیستند. گاهی می‌خواهند تا با کمک استیل‌های خش‌دار، بازتاب نور را تاحدامکان کاهش دهند. البته لازم به ذکر است که ورق استیل خش‌دار در مقابل رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. پس در فضاهای اوت دور بهتر است از انواع ورق استیل خش‌دار استفاده کرد.

بیشترین کاربرد ورق استیل دکوراتیو

ورق استیل دکوراتیو کاربردهای بسیاری در بخش‌های مختلف صنایع دارد. بیشترین کاربر ورق استیل دکوراتیو در صنایع تولیدی و ساخت ساختمان است. در انواع اماکن از جمله بانک‌ها، پاساژها و لابی ساختمان‌های شیک به‌وفور از ورق استیل دکوراتیو استفاده می‌شود. همچنین در ساخت کابین آسانسورها نیز بسیار از ورق استیل دکوراتیو استفاده می‌کنند. اگر دقت کنید، در اکثر مواقع درب ورودی و فضای داخل کابین اکثر آسانسورها از جنس ورق استیل دکوراتیو هستند. از این نوع ورق‌ها برای ساخت تجهیزاتی که با مواد غذایی، مواد شیمیایی حساس، اسیدها و ... در تماس هستند نیز استفاده می‌شود. در ایستگاه‌های مترو نیز شاهد استفاده از انواع ورق استیل دکوراتیو هستیم. برای تولید وسایل آشپزخانه نیز از انواع مختلف ورق استیل دکوراتیو استفاده می‌کنند.

آلیاژ ورق استیل دکوراتیو

ورق استیل دکوراتیو از نظر نوع آلیاژ با هم یکسان نیستند. در حقیقت هرکدام از انواع ورق استیل دکوراتیو از نظر آلیاژ ممکن است با دیگری تفاوت داشته باشد. نوع آلیاژ ورق استیل دکوراتیو روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. البته که بر اساس کاربردی که از ورق استیل دکوراتیو انتظار دارید، باید از آلیاژهای مختلف استفاده کنید. البته بااین‌حال باید بدانید که در اکثر مواقع از استیل ۳۰۴ که یکی از استیل‌های معروف است در ساخت ورق استیل دکوراتیو استفاده می‌شود. این استیل جزو استیل‌های نگیر است. یعنی آهنربا جذب آن نمی‌شود. این موضوع حداقل میزان آهن را در آن نشان می‌دهد. انعطاف‌پذیری استیل ۳۰۴ بسیار بالاست و کیفیت مناسبی دارد.

خب دوستان عزیز با تمامی جوانب ورق استیل دکوراتیو آشنا شدید. حال می‌دانید که ورق استیل دکوراتیو انواع مختلفی دارد و بر اساس نوع، کاربردهای مختلف و متفاوتی در صنایع خواهد داشت.

کد خبر: ۱۶۰٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha