۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
اما و اگرهای استفاده از آب های خاکستری| خشکسالی در خراسان جنوبی لنگر انداخته است
گزارش بازار؛

اما و اگرهای استفاده از آب های خاکستری| خشکسالی در خراسان جنوبی لنگر انداخته است

بیرجند- با توجه به اینکه خشکسالی بیش از دو دهه در خراسان جنوبی می تازد و پیامدهای ناگواری به همراه داشته، مسئولان استفاده از آب های خاکستری برای فضای سبز را راهکاری مناسب برای جبران کم آبی می دانند.

بازار، گروه استان ها: خشکسالی بیش از دو دهه در خراسان جنوبی لنگر انداخته و سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) کمبود شدید بارندگی‌ و افزایش دمای هوا، شرایط سخت‌تری را برای این استان ایجاد کرد. کمبود بارش ها در ماه های آغازین سال جاری دوباره از خالی بودن بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت سدهای استان روایت می کند و بر عطش شد ها و دشت های خراسان جنوبی می افزاید.

در حال حاضر بخش کشاورزی استان در بسیاری از روستاها در سایه خشکسالی ها جان داده و حیات از قنات ها و صنعت دامداری هم رخت بسته است. با توجه به اهمیت آب در صنایع، کشاورزی و در مجموع زندگی بشریت، مسئولان بر آن شدند تا از آب های خاکستری حیاتی دوباره به بخشی صنایع آب بر استان دهند.

پساب فاضلاب، آب نامتعارفی که در شرایط معمولی از آن استفاده نمی‌شود اما با توجه به وضعیت بحرانی خشکسالی طولانی مدت در خراسان جنوبی این آب خاکستری منبع پایداری است که می‌توان با مدیریت اصولی و نوآورانه از آن در بخش کشاورزی و صنعت، آینده‌ای بدون بحران کم‌آبی را متصور شد.

استفاده از پساب برای جبران خشکسالی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نهم اسفند امسال از تصفیه‌خانه بیرجند بازدید کرد و گفت: متاسفانه پساب خروجی تصفیه‌خانه و رهاسازی در زمین‌های اطراف موجب نارضایتی مردم شده که ماموران بهداشت هم متذکر شده‌اند.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا ادامه داد: پساب خروجی تصفیه‌خانه با توجه به خشکسالی‌های اخیر ظرفیت خوبی برای مصارف جایگزین آب غیر شرب دارد که می‌تواند در بخش صنعت و آبیاری درختان کاج توسط شهرداری استفاده شود.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی می‌توانند به این موضوع ورود کنند تا کشاورزان درختانی با مصرف چوب پرورش دهند.

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه زمان مورد نظر برای رسیدن به نتیجه لازم دو سال آینده است، اظهار کرد: اما شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی باید بر رشد درختان زمین‌های اطراف نظارت داشته باشند که بتوان از چوب آنها بهره‌برداری کرد.

اما و اگرهای استفاده از آب های خاکستری| خشکسالی در خراسان جنوبی لنگر انداخته است

استفاده از آب های خاکستری برای فضای سبز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفت وگو با بازار بیان کرد: حدود ۷۰ درصد فاضلاب تولیدی ساختمان‌های مسکونی را آب خاکستری تشکیل می‌دهد که محصول شست و شوی لباس، استحمام، روشویی و ظرفشویی است که می‌توان از این آب برای آبیاری فضای سبز منازل استفاده کرد.

حسین امامی با تاکید بر اینکه استفاده از آب خاکستری منازل برای آبیاری فضای سبز و سایر مصارف می‌تواند به حل بحران کم آبی کمک کند، افزود: آب‌های خاکستری با فرآیند بسیار ساده و کم‌هزینه برای فضای سبز و سایر مصارف قابل استفاده است.

وی ادامه داد: از شهروندان خواستاریم با استفاده از این آب در فضای سبز و سایر مصارف، مجموعه ما را در این بحران کم‌ آبی کمک کنند.

متاسفانه در برخی از روستاها از آب شبکه شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود

امامی با بیان اینکه مشترکان پرمصرف و استفاده از آب برای واحدهای صنعتی کوچک و دامداری‌ها شبکه آبرسانی ما را در روستاها دچار چالش می‌کند، افزود: متاسفانه در برخی از روستاها از آب شبکه برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مصارف مشترکان دائمی در مناطق روستایی بسیار پایین‌تر از مصارف مشترکان غیردائمی است، گفت: مشترکان پرمصرف در روستاها معمولا خوش‌نشین‌ها هستند که تقاضای ما از این افراد مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب است.

ضرورت حفظ منابع آبی برای آینده گان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار بیان کرد: مجموع حجم سدهای خراسان‌جنوبی ۷۵۰ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر تنها ۲۰ درصد آن آب دارد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

سعید سروری ادامه داد: دغدغه اصلی کاهش میزان آب بوده چرا که در حال حاضر سالانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب کسری مخزن داریم.

وی با بیان اینکه سروری با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، بیان‌کرد: هر آنچه که در کنترل مصرف آب چاه‌های بخش کشاورزی انجام می‌دهیم به واسطه حفظ منابع آبی برای آیندگان است.

اما و اگرهای استفاده از آب های خاکستری| خشکسالی در خراسان جنوبی لنگر انداخته است

سروری با بیان اینکه میزان پساب در بیرجند سالانه هشت میلیون مترمکعب است، افزود: این مقدار بطور کامل پاسخگوی صنایع آب بر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: مکاتبه‌ای برای همکاری با شرکت شهرک‌های صنعتی بیرجند در خصوص انتقال لوله پساب برای رفع نیازهای آبی صنایع آب بر این شهرک انجام شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از این پساب برای صنایع مواد غذایی و لوازم بهداشتی مناسب نیست، اظهارکرد: در بعضی از صنایع فلزی هم ممکن است استفاده از پساب کیفیت فلزات را پایین بیاورد.

اگرچه تاکنون طرح های زیادی اعم از انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی در دستور کار مسئولان قرار گرفته اما حرکت لاک پشتی و بعضا متوقف شدن پروژه نتوانسته برای درد خشکسالی کویر مرهم باشد. شرایط پیش رو می طلبد متولیان بیش از گذشته در روند برنامه ها و اقدامات شان تسریع کرده و قبل از اینکه دیر شود، چاره کار بیاندیشند.

کد خبر: ۱۶۰٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha