۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
حتی یک قدم برای اجرای طرح انتقال ارز دارو به بیمه‌ها برنداشته اند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

حتی یک قدم برای اجرای طرح انتقال ارز دارو به بیمه‌ها برنداشته اند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: دارو به وضعیت بحرانی نزدیک شده است، در قانون مصوب شد که ارز به بیمه ها انتقال یابد و دارو برای مردم گران نشود.

به گزارش بازار، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نخستین نشست بررسی موانع و راهکارهای اجرای سیاست های کلی سلامت، گفت: دارو به وضعیت بحرانی نزدیک شده است، در قانون مصوب شد که ارز به بیمه ها انتقال یابد و دارو برای مردم گران نشود در این رابطه ٨٠ هزار میلیارد بودجه تخصیص یافت، امروز ١۵ تیرماه است و دریغ از یک قدم در اجرای طرح انتقال ارز دارو به بیمه‌ها که این موضوع مشکلات بسیاری برای ما به وجود آورده است.

وی افزود: کمیسیون قیمت‌ گذاری تشکیل نشده بنابراین مصوبات ابلاغ نمی شود و صنعت داروسازی در حال تعطیلی است؛ مصوبه انتقال ارز دارو به بیمه‌ها روی زمین مانده است و با کمبودهای دارویی مواجه هستیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ماده اولیه ٣٠ تن داروی متفورمید وارد کشور شده است اما تولیدکننده به دلیل عدم توان مالی نمی‌تواند آن را ترخیص کند و عملا بی خیال آن شده است.

وی یادآور شد: ما با یک میلیارد دلار ارز دارو کشور را مدیریت می کنیم و عراق با چند برابر این ارز داروی خود را تامین می‌کند، هفته پیش در مجلس تذکر دادیم، اما اتفاقی نیفتاد و دولت به هشدارها توجه نمی‌کند.

روح الامینی اعلام کرد: ٣۵۶ قلم دارو در داروخانه سیزده آبان که مرجع تامین داروست، کمبود داریم و سیاست ارزی که قابل اجراست، روی زمین مانده است، اگر همین روند ادامه پیدا کند با کمبودهای شدید دارویی مواجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس یادآور شد: معاونان وزیر پاسخگو نیستند و ما حتی در نهایت اگر تهدید کنیم که استیضاح می‌کنیم؛ کار به جایی نمی‌رسد.

وی ادامه داد: همه وزرای بهداشت باید محاکمه شوند که چرا سیاست‌های کلی سلامت را اجرایی نکردند، وزاری بهداشت آمال و آرزوها را پشت تریبون‌ها می‌گویند و رای می آورند اما هیچ کدام در اجرای سیاست‌های کلی سلامت موفق نبودند.

وی ادامه داد: دو سوم برنامه ششم توسعه اجرایی نشده است و مجلس اکنون برای قانون برنامه هفتم توسعه به سمت موضوعی کردن رفته است و باید برنامه هفتم توسعه برنامه محور شود و وظیفه نهادهایی چون نظام پزشکی مطالبه گری برای اجرای سیاست‌های کلی سلامت است.

رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: در اجرا، اختیار و امضای طلایی دست دولت است و اینکه بین وزارتخانه ‌ها پاسکاری کنیم به نتیجه نمی‌رسیم و در جلسات مدام عذرخواهی و بهانه می شنویم.

وی بیان کرد: در قانون آمده است که سامانه‌ها یکپارچه شود زشت است که در دو ساختمان وزارتخانه چند صد سامانه داریم، برای نسخه الکترونیک چند پلت فرم در وزارت بهداشت داریم که به هم راه ندارند تازه باید بیاییم اینها را به هم مرتبط کنیم، تیتک به بیمارستان‌ها وصل نبود که خوشبختانه در چند روز اخیر اعلام کردند تا حدی وصل شده است البته در تجهیزات پزشکی تیتک عملکردی ندارد.

کد خبر: ۱۶۰٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha